کد خبر : 485805 تاریخ : ۱۴۰۲/۲/۲۱ - 14:12
سید صباح زنگنه در گفتگو با ستاره صبح آنلاین : نمی توان به طور قاطع گفت که پیروزی کدام کاندیدای انتخابات ترکیه به سود منافع ایران است/جمهوری اسلامی باید به هر دو نامزد به چشم یکسان نگاه کند زنگنه گفت:انتخابات ترکیه در حالی برگزار می شود که این کشور در روابط خارجی و مسائل اقتصادی با مشکل روبروست.

ستاره صبح آنلاین: انتخابات ترکیه روز یکشنبه هفته آینده برگزار می شود. رقابت بین دو کاندیدای اصلی یعنی اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو مشهور به گاندی ترکیه خواهد بود. نظرسنجی ها از پیشتازی کمال خبر می دهد؛ اما کارشناسان معتقدند نظر سنجی ها نمی تواند نتیجه انتخابات را دقیق تعیین کنند. در ارتباط با این موضوع و نحوه عملکرد اردوغان در 20 سال گذشته ستاره صبح آنلاین گفتگویی با سید صبح زنگنه تحلیلگر روابط خارجی انجام داده که در ادامه می خوانید:
-ارزیابی شما از عملکرد اردوغان و انتخابات ترکیه چیست؟
نگاه ایران به هر دو نامزد انتخابات ترکیه باید یکسان باشد. شهروندان ترکیه در داخل و خارج از این کشور هستند که سرنوشت انتخابات را تعیین می کنند. هرکدام از دو نامزد اصلی ترکیه امتیازات خودشان را دارند. اردوغان نماینده حزب عدالت و توسعه است.20 سال در راس قدرت است. این حزب به لحاظ تفکر و اندیشه به جمهوری اسلامی ایران نزدیک بوده است. همکاری هم دو کشور در طول بیست سال داشته اند. اقتصاد ترکیه امروز با مشکل مواجه است و ارزش لیر سقوط کرده است.
اکنون بسیاری از نیروهای نخبه که در کنار اردوغان بودند از او جدا شده و با تشکیل حزب مقابل وی ایستاده اند. اکثر این افراد دارای تجربه در مسائل اقتصادی هستند که می توانستند در کمک به او از تورم بالای ترکیه جلوگیری کنند. حادثه زلزله ترکیه یک آزمون برای دولت ترکیه و اردوغان بود. خرابی گسترده در برخی شهرهای زلزله زده باعث شد، نواقصی در شهرسازی آشکار شود. نحوه مدیریت دولت در زلزله تاثیر به سزایی در رای مردم در انتخابات ترکیه دارد که به نظر می رسد دولت نتوانسته به خوبی عمل کند.
اردوغان با حضور نیروهای نظامی ترکیه در عراق و سوریه قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته است. او به بهانه مبارزه با تروریسم حسن همجواری را رعایت نکرده و به مرزهای کشورهای مجاور تجاوز کرده است. این موضوع فشار اقتصادی نیز به مردم ترکیه آورده است.
اختلافات قومی نیز در ترکیه وجود دارد که به رویکرد دولت اردوغان بستگی دارد. اردوغان توانسته میدان های تازه منابع گازی کشف کند که این مسئله یکی از نقاط قوت دولت او برای تبلیغ در انتخابات است. راه اندازی نیروگاه هسته ای کمک پوتین از دیگر دستاوردهای اردوغان است.
کمال قلیچدار اوغلو و احزابی که از او حمایت می کنند در عمل تجربه ندارند. برخی از حامیان کمال در مناسب اجرایی بودند و مثبت عمل کردند اما نمی توان درباره آنها به طور دقیق ارزیابی کرد. در شعارهای آنها برای برخی مسائل راه حل ارائه کردند و گفته اند که رویه ترکیه در سوریه و عراق تغییر خواهد کرد و از این مناطق خارج خواهند شد. قلیچدار اوغلو تلاش می کند رویکرد خارجی خود را متفاوت از اردوغان نشان دهد و بر نزدیکی به غرب و آمریکا در روابط خارجی تاکید می کند. به لحاظ سیاسی ایران باید با هردوگروه کار کند و نگاهی بی طرفانه نسبت به دو کاندیدای ترکیه داشته باشد تا اگر هرکدام از کاندیدا به قدرت رسید بتواند بر اساس منافع مشترک با دولت جدید ترکیه کار کند.