کد خبر : 485715 تاریخ : ۱۴۰۲/۲/۱۷ - 04:07
محمد علیخانی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو پیشین شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: شهردار تهران تخصص و تجربه مدیریت شهری ندارد/ یک دست شدن حاکمیت، مثبت نیست

ستاره صبح آنلاین، فائزه صدر: یکی از اعضای شورای شهر تهران اخیرا از دستگیری چند نفر از کارکنان شهرداری خبر داد که متهم به فساد مالی شده اند. آنچه موجب حیرت است، حضور این افراد در راس مجموعه شهرداری تهران و فعالیت آن ها در دفتر شهردار است. پس از انتشار این خبر سخنگوی شهرداری تهران گفت: ارزش یکی از این پرونده‌های فساد که در این مدت کشف ‌شده، به اندازه نیمی از بودجه یک سال شهرداری تهران است. این درحالی است که هفته گذشته افشای خبر رانت هم در مجلس رسانه ای شد. ستاره صبح برای بررسی این موضوع گفت و گویی با محمد علیخانی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو پیشین شورای شهر تهران انجام داده که در ادامه می خوانید:

  اخباری مبنی بر افشای فساد در دفتر شهردار تهران رسانه ای شده است. با توجه به شعار فساد ستیزی که جناح حاکم بر شورا و شهرداری در دو انتخابات پیشین کشور به آن ها متوسل شدند، چرا امروز شاهد برآمدن چنین ماجراهایی از دل این مجموعه ارزشی هستیم؟
متاسفانه شورای ششم شهر تهران برآمده از تفکری خاص است. عدم حضور مردم پای صندوق رای و رای حداقلی، جناحی خاص را بر نهاد های اجرایی و شورا و مجلس حاکم کرده است. اگر امروز گزارش هایی از افشا فساد یا دستگیر شدن عوامل درگیر در فساد را می شنویم این احتمال وجود دارد که به دلیل نزدیک بودن انتخابات برخی از نمایندگان می خواهند خود را از اتهام حمایت از دولت مبرا کنند. شورای شهر به طور قانونی ابزار لازم برای نظارت بر عملکرد شهرداری و شهردار را در اختیار دارد. همانند مجلس که ابزار لازم برای نظارت بر عملکرد دولت را در اختیار دارد.
با وجود اینکه عموم اعضای مجلس، دولت و شوراها از یک تفکر هستند اما اختلافاتی هم بین آن ها وجود دارد. تا اینجا مجلس و شورای اصولگرا نمی توانست از ابزار های نظارتی اش استفاده کند زیرا به بر هم زدن وحدت و هم صدایی با مخالفین متهم می شدند.
متاسفانه مدیریت شهری سیاسی و از حالت تخصصی خود خارج شده است. شهر تهران امروز شهرداری متخصص و وارد به امور شهری ندارد. آقای زاکانی دانش آموخته پزشکی و شخصیتی سیاسی است. وقتی یکی از اعضای شورا اعلام کرد فسادی در دفتر شهردار رخ داده، آقای پرویز سروری، نائب رییس شورا موضع گیری کرد و اعلام کرد که نباید چنین موارد حاشیه ای را از تریبون مطرح کرد، چرا که ایران اینترنشنال از آن سوء استفاده می کند!
اصولگرایان به ویژه بخش تندرو این طیف با چنین بهانه هایی مانع می شوند که از حقوق قانونی در زمینه نظارت استفاده شود تا جاییکه حتی حق اظهار نظر گرفته می شود. نمایندگان اصولگرای مجلس و شورا بعضا در اظهار نظر محدودیت دارند. این شرایط غیر شفاف بستری برای فساد خلق کرده است.
یک دست بودن حاکمیت مثبت نیست. امروز نمونه ناموفقی از حاکمیت یک دست پیش چشم همه ما است. هم ناکارآمدی ها را می بینیم و هم مجلس و شورای نا موفقی را تجربه می کنیم. این جمع یک دست اصولگرا با وجود اینکه 8 سال به انتقاد از اصلاح طلبان مشغول بودند، اما امروز قادر نیستند در مواجهه با همان مصادیق انتقادشان، کاری کنند.
در شورای پنجم دوستان ما معتقد بودند نباید آقای هاشمی شهردار شود زیرا در این صورت آقای چمران وارد شورا می شود. ولی من عقیده داشتم حضور یک مخالف هیچ اشکالی ندارد. وقتی موضوع در ارتباط مستقیم با اداره جامعه ای متکثر است، نباید که همه مثل هم فکر کنند.


  آیا می توان گفت اصولگرایی به دلیل عدم شفافیت و بی توجهی به رسانه، مورد سوء استفاده قرار گرفته است؟
متاسفانه کشور بعد از انقلاب بزرگترین فساد ها را در دوره احمدی نژاد تجربه کرد. در سایه اتفاقات ناگوار سال 88 که کشور را درگیر فضایی سیاسی و امنیتی کردند و فرصت حذف فراد با تجربه، دلسوز و خدوم را به چنگ آوردند، در چنان فضایی که نیروهای اصولگرا به جان اصلاح طلبان افتاده بودند، افرادی که وابستگی چندانی به نظام و انقلاب ندارند از فرصت پیش آمده بهره بردند و شاهد بودیم که چه اختلاس ها و چه حیف و میل هایی شد.
در دوره محمود احمدی نژاد درآمد نفتی کشور بی سابقه بود. بالای 700 میلیارد دلار درآمد داشتیم. آن دولت اصولگرا می توانست با درآمد نفتی اش کشور را به طور جهشی توسعه بدهد و صندوق ذخیره ارزی را سیراب کند ولی در آن دوره شاهد خیانت در حق بیت المال بودیم.
امروز هم به نام اصولگرایی نفوذ می کنند و سوء استفاده می کنند. کار و کاسبی این جماعت با فحش دادن به خدمتگذاران سکه است. زمانی با بدگویی به آقای هاشمی رفسنجانی پست می گرفتند. با تاسف باید بگویم دوره هایی را تجربه کرده ایم که فحاشی به سید محمد خاتمی امتیاز بود! هر اصولگرایی که عاقل و اهل فکر بود و انقلابی های واقعی را متهم نمی کرد و زیر بار فحاشی و بد دهنی به اصلاح طلبان نمی رفت، از قافله پست و مقام جا می ماند. متاسفانه آن رسم غیر اخلاقی هنوز هم در سنت اصولگرایی مورد اعتنا است و رمز رسیدن به نان و نوا در این طیف بد و بیراه گفتن به مرحوم هاشمی و فتنه خواندن اصلاح طلبان و فحاشی و شخصیت های مظلوم و سالم است.

  از تخصیص رانت خودرو در مجلس یازدهم پرده افتاد. آیا با افشای این موارد و با توجه به وقایع اخیر کشور می توان اعلام کرد که اصولگرایی در انتخابات پیش رو مورد اقبال جامعه قرار نخواهد گرفت؟
بهترین مجالس بعد از انقلاب مجلس اول و دوم و سوم بود که تمامی طرز فکر ها در آن مجلس حضور داشتند. آن مجالس به واقع عصاره فضائل ملت بودند. در آن مجالس کسی به دنبال منافع شخصی نبود.
رانتی که اخیرا در مجلس افشا شد مایه آبروریزی مجلس است و اعتبار مجلس را تنزل داده است. شخصیت های مجلس اول انقلاب را چگونه می توان با این شخصیت ها مقایسه کرد؟ یک خودرو چه ارزشی دارد که بخاطر آن آبروی مجلس برود؟!این اتفاقات به دلیل قلع و قم نیروهای ارزشمند توسط شورای نگهبان رخ می دهد. نگاه حذفی شورای نگهبان منجر به حضور چنین افرادی در مجلس شده است.
وقتی سطح کسی پایین باشد و افق دید اش کم باشد با چیزهای کوچکی مثل ماشین هم فریب می خورد.