کد خبر : 485642 تاریخ : ۱۴۰۲/۲/۱۳ - 02:39
فریدون مجلسی در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین تشریح کرد : پیامد احتمال فعال سازی مکانیسم ماشه/ سیاست غرب در برابر ایران انفعال نیست مجلسی گفت:متاسفانه برخی تندروهایی که امروز در مجلس و دولت هستند با برخی هم فکرانشان که رسانه در اختیار دارند اجازه یک رویکرد عاقلانه و همراه با تدبیر را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی نمی دهند.

ستاره صبح آنلاین: هفته گذشته سه کشور اروپایی با دعوت از ده عضو منتخب شورای امنیت سازمان ملل آنها را در جریان رایزنی ها در مورد استفاده از مکانیسم ماشه قطعنامه ۲۲۳۱ برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل درصورت عبور ایران از خطوط قرمز هسته ای قرار دادند.به همین دلیل احتمال دارد غربی‌ها تا پیش از انقضای برخی تحریمها طبق برجام( ماه اکتبر یا مهر ماه)، دست به فعالسازی مکانیسم ماشه بزنند اما این در حالیست که غرب و آمریکا از سویی درگیر مسئله جنگ اوکراین و تنش چین است و از سوی دیگر نمی خواهد که تنش در منطقه خاورمیانه افزایش پیدا کند.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با فریدون مجلسی تحلیلگر روابط بین الملل انجام داده که در ادامه می خوانید:

به نظر شما عواقب فعال سازی مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی تا پیش از مهر ماه چیست؟
به لحاظ حقوقی فعال سازی مکانیسم ماشه تا پیش از انقضای تحریم های ایران در ماه اکتبر یا مهر امکانپذیر است.این موضوع در متن توافقنامه برجام ذکر شده است.تحریم ها طبق قطعنامه 2231 برداشته نشد بلکه معلق شد و در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل نکند این تحریم ها مجدد بازخواهد گشت.بنابراین بازگشت 6قطعنامه علیه ایران با آنچه که طرف غربی عدم اجرای تعهدات ایران نامگذاری کرده به لحاظ حقوقی وجود دارد.
این در حالی است که طرف غربی تلاش می کند تا اثبات کند ایران به تعهدات خود عمل نکرده و مستحق مجازات است.در کنار این نگاه از خارجی برخی در داخل نیز به دولت گذشته فشار آورده و می آورند که تعهدات برجام را نباید اجرایی کرد و بی اعتنا به تحریم ها و قطعنامه های بین المللی روابط خارجی را مدیریت کنیم.همین گروه در صحن مجلس برجام را آتش زدند و همسو با طرف مقابل بر ضد منافع ملی ایران گام برداشتند.
تحریم علیه ایران از زمان دولت احمدی نژاد آغاز شد.برخی اقدامات درون کشور با شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست باعث شد تا فعالیت های صلح آمیز انرژی هسته ای جمهوری اسلامی به حاشیه رود و برخی کشورها از آن به عنوان ابزاری برای مقابله اهداف ایران استفاده کنند.
این روند تا روی کار آمدن روحانی ادامه داشت و با آمدن محمدجواد ظریف دولت توانست با طرف مقابل به توافق برسد.این توافق آغاز خوبی بود به طوری که حتی کمپانی های اروپایی برای سرمایه گذاری به ایران آمدند و در برخی نقاط مانند پارس جنوبی مشغول فعالیت شدند.
متاسفانه تندروها و برخی اقدامات تحریک آمیز نگذاشت این روند تعادلی ادامه یابد و موضوع به نحوی دنبال شد که امروز به اینجا رسیدیم که نه تنها از توافق 2015 نتوانسیتم بهره لازم را ببریم بلکه به نقطه ای می خواهیم برگردیم که پیش از 2015 به آن رسیده بودیم.

 با توجه به تلاش های طرف غربی مبنی بر فعال سازی مکانیسم ماشه و همچنین طرح معاون حقوق رئیس جمهور برای مذاکرات حقوقی به نظر شما امکان از سر گیری مذاکرات وجود دارد یا خیر؟
با وجود اینکه بنده به هرگونه مذاکرات در هر سطحی بین ایران و آمریکا خوشبین نیستم و نمی توانم تصور کنم که ایران با ایالات متحده وارد گفتگو شود اما آرزو می کنم که این اتفاق بیفتد. متاسفانه برخی تندروهایی که امروز در مجلس و دولت هستند با برخی هم فکرانشان که رسانه در اختیار دارند اجازه یک رویکرد عاقلانه و همراه با تدبیر را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی نمی دهند.باور و نگاه این گروه به منافع ملی بیشتر معطوف به منافع ایدئولوژیک است تا اقتصاد.
این گروه به تنش زدایی اعتقاد ندارند و تنش را در برخی مقاطع بر صلح ترجیح می دهد.
به نظر می رسد طرف غربی بیکار نخواهد نشست و اگر در این چند ماه پیش رو نتواند در مسئله ای با ایران به توافق برسد حتی یک روز هم مانده به پایان تعهدات برجامی مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال خواهد کرد.آنچه که مشخص است این است که در شرایط کنونی طرف مقابل علیه ایران منفعلانه عمل نخواهد کرد. طرف غربی خواستار کم نگ شدن حضور ایران در تحولات منطقه است.به نظر می رسد توافق ایران با عربستان حضور ایران را در جهت صلح و ثبات در منطقه افزایش می دهد و قدم مثبتی برای مذاکره با طرف های غربی است.

 به نظر شما بعد از توافق با عربستان و همکاری با آژانس انرژی اتمی گام بعدی ایران باید چه باشد؟
به نظر بنده ایران تنها در صورت مذاکره مستقیم با آمریکا می تواند از سطح تنش های موجود بکاهد.در غیر این صورت هر گامی از سوی ایران برداشته شود و یا ایران بخواهد منفعلانه رفتار کند.طرف مقابل مسائل گوناگون را بهانه کرده و تحریم هایی را مجدد علیه تهران وضع می کند.
متاسفانه مسئولان در مدیریت سیاست خارجی و اقتصاد ضعیف هستند به همین دلیل نمی توانم نگاه امیدوارانه به بحث توافق و مذاکره داشته باشم.