کد خبر : 485618 تاریخ : ۱۴۰۲/۲/۱۲ - 03:57
سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین تشریح کرد: فرصت برای احیای برجام از دست رفته است/ چالش های زیادی مقابل احیای توافق بین تهران و واشنگتن وجود دارد ساداتیان می گوید:یکی از دلایلی که موجب سردی اروپا برای تلاش در راستای احیای برجام شد خبر همکاری نظامی ایران با روسیه بود.

ستاره صبح آنلاین/پیام فیض: «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توییتری نوشت: «به نظر می‌رسد که آمریکا و تروئیکای اروپا تصمیم گرفته‌اند که برجام را که همچنان دستاورد بزرگی در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای بوده، از بین ببرند». در همین حال معاون حقوقی رئیس جمهور خواستار مذاکرات حقوقی با آمریکا شده است.همچنین سفر امیر عبداللهیان به عمان،کشوری که همیشه میانجی ایران با آمریکا بوده است نشان دهنده علاقمندی ایران به از سرگیری مذاکرات برجام است.بن بست در مذاکرات هسته ای باعث مشکلات اقتصادی شده است.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با سید جلال ساداتیان سفیر پیشین ایران در انگلستان انجام داده که در ادامه می خوانید:

  به نظر شما روسیه مانع احیای مذاکرات برجام است یا طرف های غربی؟
از ابتدای خروج ترامپ از برجام همواره این پیشنهاد مطرح می شد که اگر مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا خصوصا در دوره بایدن شکل گیرد سایر کشورهای مذاکره کننده در موضوع برجام نیز حمایت خواهند کرد.
اروپایی ها می گفتند ایران مواردی را مطرح کرده که چارچوب برجام نیست.در حالی که آمریکایی ها پیش از این مواردی را در مذاکرات مطرح می کردند که اختلافات بین دو کشور را فراتر از مسائل هسته ای ارزیابی می کرد.به طور مثال برد موشکی ایران یا سیاست خارجی ایران در منطقه خاورمیانه نکاتی بود که از طرف آمریکایی مطرح می شد.اما در نهایت پذیرفتند که باید در همان قالب برجام سال 2015 مذاکره کرد.از آن به بعد ایران هم نکاتی را در مذاکرات مطرح می کرد که فراتر از مذاکرات هسته ای بود.مسئله تحریم های سپاه و نظارت های پادمانی از جمله درخواست های ایران در مذاکرات بود. نه مباحث آمریکا پذیرفته شد و نه درخواست‌های ایران مورد قبول واقع شد.بنابراین این اصل اختلاف بوده است. امروز اما اولیانوف معتقد است که مقصر لغو مذاکرات هسته ای طرف آمریکایی است.
اگر منظور روس ها و اولیانوف این باشد که در ابتدا آمریکایی ها آمدند مسائل خارج از برجام را مطرح کردند و منظورشان این است.بله مقصر امروز عدم احیای برجام آمریکا است.اما ظاهرا آمریکا از این موضع کوتاه آمد و عبور کرد و بعد از آن ایران مسائلی را خارج از برجام مطرح کرد.

  تحولات منطقه به نظر شما ارتباطی با احیای برجام داشت؟
تحولات منطقه خاورمیانه با محوریت چین آغاز شد.پکن برای تامین برخی منافع خودش سفری به ریاض داشت و در آنجا دخالت ایران در امور همسایگان را مطرح کرد و اظهارات غلطی هم درباره جزایر سه گانه داشتند که باعث ناراحتی طرف ایرانی شد.
بعد از این موضوع با سفر رئیسی و مذاکرات شمخانی توافق ایران و عربستان صورت گرفت و باعث تحولات منطقه ای شد.موضوع یمن،سوریه،عراق و لبنان در حال انجام شدن است.

-به نظر شما امروز چه کشوری مانع از سرگیری مذاکرات هسته ای است؟
اروپا قبل از فصل سرما در تابستان سال گذشته به دنبال احیای برجام بود تا به منابع انرژی ایران دست پیدا کند.اما بعد از چند ماه نا امید شدند و اعلام کردند ایران مانع ایجاد می کند.ایران تصور می کرد با تئوری زمستان سخت، آن ها به مشکل بر خواهند خورد و امتیاز بیشتری به ایران می دهند اما این اتفاق نیوفتاد.
یکی از دلایلی که موجب سردی اروپا برای تلاش در راستای احیای برجام شد خبر همکاری نظامی ایران با روسیه بود.
بنده تصور میکنم روسیه تاحدودی دریافته که در موضوع پرونده هسته ای ایران به حاشیه رفته است.البته نمی توان به قاطعیت این موضوع را مطرح کرد اما از مجموع مواضع مسئولان دیپلماسی روسیه اینگونه بر می آید.
اروپا و آمریکا کم و بیش با واسطه از مذاکرات هسته ای استقبال می کند.کاهش تنش در منطقه خاورمیانه مورد استقبال کشورهای غربی قرار گرفته است.بنده معتقدم آمریکا از توافق بین تهران-ریاض رضایت دارد زیرا اکنون می تواند بیشتر ظرفیت خود را روی جنگ اوکراین بگذارد.

  به نظر شما مذاکرات احیای برجام از سر گرفته می شود؟
مسئله برجام به آن شکلی که در 2015 انجام شده دچار مشکلاتی شده که دیگر در قالب آن چارچوب امکان احیا ندارد.اما اینکه شرایط چگونه پیش برود که ایران و آمریکا درباره احیای برجام به نتیجه برسند قابل پیش بینی نیست.زیرا زمان مورد نظر برای احیای برجام از دست رفت.
حوادث و چالش های زیادی مقابل احیای مذاکرات هسته ای بین ایران و آمریکا است.