کد خبر : 485599 تاریخ : ۱۴۰۲/۲/۱۱ - 02:56
محمد خبری زاد، کارشناس اقتصادی سرمایه های سرگردان به بورس بروند

ستاره صبح آنلاین-مردم با تلاش فراوان سرمایه ای اندوخته اند،اما تورم و کاهش ارزش پول ملی از اعتبار آن می کاهد. این سرمایه ها در شرایط تورمی به تلاطم می افتند تا با تبدیل شدن به کالاهای سرمایه ای ارزش دارایی مردم حفظ شود.

با سیاست هایی که در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی در کشورمان وجود دارد، از منظر کنترل تورم دورنمای جالبی به جامعه نشان داده نمی شود و گمانه زنی محتمل است که امسال هم تورمی 40 تا 50 درصدی خواهیم داشت.

مردم حق دارند و می خواهند ارزش پولی را که با زحمت به دست آورده اند حفظ کنند. بسیاری حتی به فکر سود کردن نیستند و تنها می خواهند قدرت خرید خود را از دست ندهند.

به این منظور جامعه به سمت سرمایه گذاری در بازار های مختلف می رود. در بازار مسکن عدد ها درشت است و پول های خرد در آن بازار وارد نمی شود. قیمت گذاری ها در بازار مسکن نجومی است. این بازار از دسترس اقشار کم درآمد خارج شده است.

بازار ارز و سکه نیز به طور سنتی مقصد سرمایه ها است. تا امروز این بازار های مطمعن ترین بازار بودند و به آن میزان که بازار سرمایه صعود و نزول دارد،بازار ارز و سکه افت و خیر نداشتند. اما این بازار ها امروز با دلار های بالا قیمت خورده اند.

وقتی سکه تمام بهار آزادی حدود20 تا 30 درصد حباب دارد یعنی با دلار بالای 70 هزار تومان قیمت خورده است.

تجربه تلخ سال 99 از یک سو به مردم اجازه نمی دهد به بازار سرمایه فکر کنند البته تورم مردم را وا داشته دارایی خود را تبدیل کنند.

اگر نگاه ما به مساله سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول مردم باشد باید گفت امروز بازار سرمایه واقعا به قیمت است و اگر افراد ابزار بازار سرمایه را به درستی انتخاب کنند این بازار می تواند بازدهی خوبی داشته باشد.

بازار سرمایه مقصد خوبی برای نقدینگی سرگردان است. این بازار نسبت به بقیه بازار ها به قیمت تر است. تمامی بازار ها در یکی دو سال اخیر رشد بالایی داشتند ولی بازار سرمایه اکنون در مسیر رشد قرار دارد.

امروز سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه می تواند ریسک حضور در این بازار را کاهش دهد. اگر نیت حفظ ارزش پول است باید به صورت غیر مستقیم سرمایه گذاری کرد تا اگر بازار دچار مشکل شد تجربه های 99 تکرار نشود.

ابزار سرمایه گذاری غیر مستقیم متنوع است. یکی از روش ها رجوع به شرکت های سبدگردان و تشکیل سبد است.زیرا این سبد های سرمایه گذاری زیر نظر افراد متخصص کار می کند.

در کنار این ابزار، انواع و اقسام صندوق های سرمایه گذاری با طیف ریسک پذیری مختلف در بازار سرمایه فعالیت می کنند. صندوق های سهامی و صندوق های اهرمی از این دسته است.

تجربه 99 منجر به رفع ایراداتی در بازار سرمایه شد و می توان امید داشت که آن روزها دیگر تکرار نمی شوند.

اگر نگارنده بخواهد با نگاه ملی صحبت کند باید گفت بین تمامی بازار ها، بازار سرمایه تنها مسیری است که بخشی از نقدینگی سرگردان کشور را به سمت تولید هدایت می کند و می تواند بازوی کمکی اقتصاد باشد. اما باقی بازار ها چه بازار مسکن و چه بازار سکه، طلا و چه بازار ارز در فضای سفده بازی صرف حرکت می کنند و با التهاباتی که دارند به تورم دامن می زنند.