کد خبر : 475560 تاریخ : ۱۴۰۲/۲/۹ - 10:50
محمد تقی فاضل میبدی استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با ستاره صبح آنلاین: پلمب بنگاه های اقتصادی جایگاه قانونی و شرعی ندارد/ مسیری که برای مبارزه با بی حجابی انتخاب شده،نادرست است و نتیجه نامطلوب خواهد داشت یک استاد حوزه و دانشگاه به خبرنگار ستاره صبح انلاین گفت: در هیچ کجای شرع،عرف،قانون و فقه نیامده که اگر خانومی بی حجاب وارد یک مغازه ای شد باید آن مغازه را پلمب کرد.

ستاره صبح آنلاین: رستوران‌های "زئوس" در سعادت آباد ، "چیلای" در بوستان نهج البلاغه،مرکز تجاری اپال و... توسط پلیس امنیت به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شدند.این در حالی است که شرایط سخت اقتصادی بسیاری از کسب و کارها را با مشکل مواجه کرده است. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم گفت:«با فشار به فعالان اقتصادی نمی‌توان به‌دنبال حل یا کاهش مسائل اجتماعی و فرهنگی بود. تداوم این رویکرد که دستاورد‌های آن نامعلوم و ضرر آن آشکار است به صلاح کشور نیست.»در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با محمد تقی فاضل میبدی استاد حوزه و دانشگاه انجام داده که در ادامه می خوانید:

  به نظر شما در شرایطی که مسائل اقتصادی بر مردم فشار آورده است پلمب واحد های تجاری به علت عدم رعایت حجاب چه تاثیری در جامعه خواهد داشت؟
پلمب واحده های تجاری برای رعایت حجاب اثر معکوس دارد.کسی که مرتکب خلافی شده یا حجابی بر سر نداشته چرا یک یا چندواحد تجاری باید هزینه رفتار یک فرد دیگر را بپردازند؟
یک واحد تجاری ماهانه هزینه های بسیاری را پرداخت می کند. تعطیل کردن این مغازه ها در چنین شرایط اقتصادی کشور کار درستی نیست.بنده تعجب می کنم از کسانی که چنین مجازات هایی را برای برخی تخلفات در نظر می گیرند.
هرکسی که بدحجاب یا بی حجاب است لازم است به آن تذکر داده شود و یا با آن صحبت شود. در هیچ کجای شرع،عرف،قانون و فقه نیامده که اگر خانومی بی حجاب وارد یک مغازه ای شد باید آن مغازه را پلمب کرد.
چرا برخی آقایان فریادشان بر روی دیگر منکرات جامعه بلند نمی شود و جلوی رفتارهای غیر شرعی را نمی گیرند.
نحوه برخورد با بد حجابی و بی حجابی تاثیری بر افراد بی حجاب و یا بدحجاب ندارد.
زیرا افرادی که با آن ها اینگونه رفتار می شود لجبازی می کنند و کار بدتر می شود.

  در خبرها آمده بود که امام جمعه قشم شخصا وارد پاساژها شده بود و دستور پلمب می داد،نظر شما در این باره چیست؟
بنده توئیتی در واکنش به این اقدام منتشر کردم و سپس امام جمعه قشم با بنده تماس گرفت و گفت ویدئو هایی که منتشر شده تقطیع شده و بنده چنین کاری نکرده ام.
اگر امام جمعه ای چنین کاری انجام دهد نه شرعی است و نه قانونی.بنده معتقدم این کارها به اسلام ضربه میزند. لازم است دادستان کل کشور به موضوع پلمب واحدهای تجاری ورود کند و جلوی این موضوع را بگیرد.برای جلوگیری از این گونه منکرات که مشخص نیست تا چه میزان منکر است نمی توان اقدام غیر شرعی و غیر قانونی انجام داد.(مغایر ماده 340 قانون آئین دادرسی کیفری)
مسیری که برای مبارزه با بی حجابی انتخاب شده،نادرست است و نتیجه نامطلوب خواهد داشت.

  با توجه به تاکید رهبری مبنی بر عدم دوقطبی کردن جامعه چرا برخی با روش های غلط امر به معروف جامعه را دو قطبی می کنند؟
پرسش بنده این است که چرا برخی در شرایط امروز جامعه روی مسئله امر به معروف حساس شده اند؟ده ها مسائل اصلی کشور رها شده و به امر به معروف چسبیده اند.
از مهمترین منکرات جامعه امروز مسئله مسکن است.مسکن منکری است که باعث شده هزاران جوان نتوانند زندگی تشکیل دهند.تورم و گرانی هم از منکرات است.چرا کسی برای این منکرات فریاد نمی زند؟
چه منکری که جامعه روز به روز با گرانی اقلام اساسی مواجه می شود.هیچ منکری در جامعه بدتر از مسئله مسکن نیست.اگر این منکرهای اصلی برطرف شود منکرهای فرعی هم خود به خود حل می شود.
چهل سال است که به مردم قول داده شده مسئله مسکن را حل خواهیم کرد اما تاکنون حل نشده است و شرایطش سال به سال بدتر هم می شود.
اگر کسی به دنبال منکر است برود سراغ منکرهای اصلی که باعث می شود منکرهای دیگری هم به وجود آید.اینکه فقط سراغ بی حجابی و بدحجابی رفته شود مشکلی را در جامعه حل نمی کند.
فرض بگیریم که همه بانوان جامعه حجاب شرعی داشته باشند مگر مشکل جمهوری اسلامی فقط حجاب است؟مشکل اصلی کشور اقتصاد است.تا مسئله اقتصاد حل نشود نباید سراغ مشکل دیگری رفت.
پرداختن به مشکل بدحجابی جامعه را دو قطبی کرده و مردم را رو در روی یکدیگر قرار داده است.اسلام تاکید کرده که یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که ما بدانیم تاثیر گذار هست یا خیر اگر تاثیر نداشته باشد تکلیف از ما ساقط است.

  به نظر شما چرا برخی معتقدند حجاب سنگر است و مشکل اصلی کشور بی حجابی است؟
بنده بر این باروم کسانی که اینگونه سخن می گویند یا اسلام را نشناخته اند و یا با جریان هایی ارتباط دارند که به فکر منافع و مصالح ملی کشور نیست.
این درست نیست که گفته شود مسئله اصلی کشور حجاب است.هرکس که این حرف را زده برود سراغ کسانی که سر سال باید اجاره خانه هایش را تمدید کند.کسانی که با 3 یا 4 فرزند در خانه های 50 متری زندگی می کنند،این ها منکر است.کارتون خوابی منکر است یا خانوم بی حجاب؟
در تمام نهج البلاغه حتی یک مورد هم نمی توانید پیدا کنید که حضرت به یک خانومی گفته باشد چرا شما بدحجاب هستید؟آن زمان هم بدحجاب وجود داشته است.
دغدغه اصلی حضرت امیر اول اجرای عدالت بود و دوم مبارزه با ظلمی که حکومت معاویه در جامعه اعمال می کرد.تفاوت طبقاتی هم یکی از دغدغه های حضرت علی بود
حساسیت علی (ع) روی مسائل اقتصادی و فقر بود.حضرت علی حساسیت بسیاری روی فقر و ظلم داشت.حضرت امیر می فرمایند از دری که فقر وارد شود از در دیگر ایمان خارج می شود.