کد خبر : 475543 تاریخ : ۱۴۰۲/۲/۸ - 15:53
غلامعلی رجایی در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: رئیسی به این نتیجه رسیده که با ترکیب فعلی کابینه اهدافش برآورده نخواهد شد/سقف انتخاب های رئیسی سقف کوتاهی است رجایی گفت:به نظر بنده ترمیم کابینه در دنیا یک امر معقول و منطقی است و شائبه عدم هماهنگی یا عدم وحدت و انسجام ندارد.اگر مجلسی به وظیفه ذاتی خود عمل کرد نمی توان آن را متهم به کارشکنی در کار دولت کرد.

ستاره صبح آنلاین: استیضاح وزیر صمت روز یکشنبه در صحن علنی مجلس برگزار می‌شود. فاطمی امین در واکنش به این استیضاح گفت: «استیضاح حق مجلس است و ما هم برای پاسخگویی می رویم و معتقدیم فرصت خوبی است برای مردم و مجلس که ابهامات موجود برطرف شود».پیش از این نیز برخی اعضای تیم اقتصادی دولت برکنار شدند .شرایط سخت اقتصادی باعث شده دولت به این نتیجه برسد که برخی اعضای تیم اقتصادی خود را تغییر دهد.برخی اخبار نیز حاکی از آن است که وزیر اقتصاد هم تغییر کند.در ارتباط با ترمیم کابینه و همچنین نقش مجلس در ترمیم تیم اقتصادی، ستاره صبح آنلاین گفت‌وگویی با غلامعلی رجایی استاد دانشگاه انجام داده که درادامه می خوانید:

-ارزیابی شما از تغییرات در تیم اقتصادی دولت چیست؟
دو نکته در این تغییرات حائز اهمیت است.اولا بنده از ابتدای تشکیل کابینه دولت سیزدهم پیشنهاد دادم که با این ترکیب نمی توان نتیجه مطلوب را در حوزه‌های مختلف گرفت. ترمیم و تغییر در مجموع خوب و مطلوب است. این‌که رئیسی به این نتیجه رسیده که ترکیب تیم اقتصادی باید تغییر پیدا کند امر مبارکی است. هرچند به افرادی که جابه جا شدند پیشنهاد استعفا داده شد که شائبه برکناری نداشته باشد.اما مهم نتیجه است تا افرادی که نتوانستند تحول آفرین باشند از کابینه دولت خارج شوند.
نکته دوم این‌که خوشبختانه این تغییر در حوزه معیشت و اقتصاد صورت گرفته است. رئیس بانک مرکزی، وزیر جهاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و .. تاکنون تغییر کرده اند اما ما منتظر تغییر وزیر اقتصاد و وزیر صمت هم هستیم. نکته مهم این است که تغییر یک مقدمه است.مسئله مهمتر این است که بعد از ترمیم چه کسی جایگزین می شود.اگر افرادی مانند روسای برکنار شده بر سر کار بیایند فایده ای ندارد و تجربه ای هم که آنها داشتند از بین می‌رود. بنابراین دولت لازم است برای انتخاب وزرای جدید تامل کند و رویکرد خود را تغییر دهد.
بنده سرپرست وزارت آموزش و پرورش را نمی شناسم اما می دانم که خیلی با وزیر پیشین این وزارت خانه تفاوتی ندارد.اساسا سقف انتخاب‌ها برای رئیسی سقف کوتاهی است.
اینکه چه کسی جایگزین افراد برکنار شده می‌شود را مجلس باید تعیین کند. با توجه به تجربه رای اعتماد به کابینه دولت نمایندگان دیگر نباید هرکسی را که به مجلس معرفی می شود به راحتی بپذیرند و رای اعتماد بدهند.
لازم است نمایندگان مجلس بپذیرند که پایگاه اجتماعی مناسبی بین مردم ندارند زیرا نسبت به عملکرد دولت و وظیفه نظارتی خود کوتاهی کرده‌اند.
افرادی که امروز از دولت خارج می‌شوند خوب بود که توسط نمایندگان مجلس استیضاح و بازخواست می‌شدند. این تغییرات به پای مجلس نوشته نشد و این در میزان آرای مردم به نمایندگان در انتخابات سال جاری تاثیر می گذارد.
به نظر بنده ترمیم کابینه در دنیا یک امر معقول و منطقی است و شائبه عدم هماهنگی یا عدم وحدت و انسجام ندارد.اگر مجلسی به وظیفه ذاتی خود عمل کرد نمی توان آن را متهم به کارشکنی در کار دولت کرد.
ترمیم، ناهماهنگی در کار دولت نیست بلکه نوعی هماهنگی برای پایان ناکارآمدی است. مجلس باید بر عملکرد وزرا نظارت کند. بنابراین اگر مجلس دست نقد خود را بازتر کند به نوعی به بدنه دولت و شخص رئیس جمهور کمک کرده است.
بعد از عید به‌رغم این‌که جلوی تورم باید گرفته می‌شد، اما شاهد تورم و افزایش قیمت در کالاهای مختلف هستیم. نزدیک چهل روز از سال گذشته است. یعنی یک نهم سال طی شده و پرسش این است که دولت چه تصمیمی در قبال مهار تورم دارد؟
البته بنده می‌دانم که تورم یک شبه کاهش پیدا نمی کند اما دولت باید راه حلی را در پیش گیرد. مجلس هم خود باید برای تغییر کابینه دست به کار می‌شد که نشد و این اشتباه نمایندگان مجلس است.
مجلس در امور جزئی‌تری مداخله کرده اما در این موضوع غافل است.بنده امیدوارم مجلس در موضوع استیضاح وزیر صمت خود را پیدا کند.
مجلس هنوز خود را پیدا نکرده است. نمایندگان از سویی نگران رد صلاحیت در دوره بعدی هستند و از سوی دیگر اگر به وظایف نظارتی خود در قبال دولت عمل نکنند مردم دیگر به آنها رای نخواهند داد.