کد خبر : 455540 تاریخ : ۱۴۰۲/۲/۶ - 17:14
مجید ابهری رفتارشناس اجتماعی در گفتگو با ستاره صبح آنلاین: پلمب مراکز تجاری مسئله بی حجابی را حل نمی کند/ترویج حجاب نیازمند الگویی است که باید از خانواده شروع شود مجید ابهری گفت:قرار گرفتن اعضای خانواده مقابل یکدیگر آثار نامطلوبی برای نسل‌های آینده خواهد کرد

ستاره صبح/اعظم طاهری: مجتمع تجاری واداری اُپال واقع در شمال غرب تهران به دلیل بی‌حجابی پلمب شد. پلیس اماکن علاوه بر تعطیلی این واحد بزرگ تجاری به چند رستوران و مجتمع‌های تجاری اخطار پلمن داده است. پیش‌ازاین نیز امام‌جمعه قشم شخصاً وارد برخی مجتمع‌های تجاری شده و با دستور او برخی مغازه‌ها را به دلیل بی‌حجابی مشتریانش پلمب کرده اند. پرسش این است که آیا چنین اقداماتی می‌تواند بی‌حجابی در جامعه را از بین ببرد یا خیر؟ برای پاسخ به این پرسش ستاره صبح آنلاین گفتگویی با مجید ابهری رفتارشناس اجتماعی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:
 -به نظر شما در ایامی که مسائل اقتصادی برای مردم سخت شده است پلمپ واحدهای تجاری چه تأثیری در جامعه می‌گذارد؟
حجاب به‌عنوان یکی از نمادهای اصلی فرهنگی در جامعه همواره موردتوجه تحلیلگران و جامعه شناسان قرارگرفته است و یک ضرورت دینی است. متأسفانه به دلیل مشکلات بیرونی و درونی در جامعه مسئله حجاب چالش‌برانگیز شده است.
 علی‌رغم چهل سال فعالیت‌های گوناگون درزمینهٔ آموزش و حفظ حجاب امروز آثار آن ملاحظه نمی‌شود.
26 نهاد و سازمان در این زمینه فعال بوده و برخوردهای سلبی و فرهنگی مرزهای حجاب را برای بانوان و افراد جامعه تعیین کرده‌اند؛ اما در مقابل آن باید ارزیابی شود که آیا فقط برخورد سلبی برای تعریف، تعیین و ترویج حجاب کافی است؟
متأسفانه هنوز 26 سازمان نتوانستند حجاب را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین فرآیندهای فرهنگی در جامعه تعریف کنند. اگر قرار بود با برخورد حجاب وارد معقولات و اجراییات زندگی شود تابه‌حال انجام می‌شد که نشده است.
بستن مغازه‌ها و یا پلمپ آن‌ها یا اعمال جریمه برای کسانی که در این زمینه اهمال و ترک فعل امربه‌معروف می‌کنند نمی‌تواند مسئله‌ای را حل کند. ازنظر رفتاری متأسفانه به‌جای رفتارهای تعلیمی، آموزشی و تربیتی بعضاً به‌طور معکوس در حال حرکت هستیم. در شرایطی که بسیاری از افراد حسرت خریدن میوه، آجیل یا مواد غذایی اصلی و فرعی رادارند نباید متمرکز به حجاب و برخورد در این زمینه شد.
چراکه در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد که حل‌وفصل آن به دست دولت است. مقابله با گرانی درزمینهٔ برخی اقلام مانند دارو مشکلاتی است که مردم را آزار می‌دهد. از سوی دیگر آلودگی هوا و آلودگی صوتی جامعه را به‌جایی رسانده است که انواع بیماری‌های روحی و عصبی به مردم تحمیل می‌شود. بارها توسط صاحب‌نظران برای ارائه یک الگوی مناسب برای جامعه درخواست شده؛ اما متأسفانه نتیجه‌ای در پی نداشته است. وقتی 26 سازمان نتوانستند در طول چند دهه حرکتی انجام دهند که حجاب به‌صورت خودجوش و اختیاری رعایت شود، مگر می‌شود با پلمپ کردن و برخوردهای دیگر در مقابل بدحجابی و عدم رعایت حجاب ایستاد؟
نهادهای فرهنگی از صداوسیما و آموزش‌وپرورش و سایر نهادهای فرهنگی در این زمینه چه‌کارهایی انجام داده‌اند؟ لازم است این نهادها کارنامه خود را به مردم ارائه دهند. اگر این‌گونه که در عدم رعایت حجاب حرکت می‌شود با گرانی و رانت‌خواری و اختلاس مقابله می‌شد امروز جامعه شرایط کنونی را نداشت. ترویج حجاب نیازمند الگوی مناسب است و  برای آن باید از خانواده شروع کرد. گویا عده‌ای دوست ندارند برخورد باحجاب رویکرد مهربانانه داشته باشد و به دنبال افراد روش سخت برای باحجاب کردن جامعه هستند. این‌گونه برخوردها و رودررو قرار دادن مردم با یکدیگر و یا مقابله مردم با نهادهای دولتی غیر از آثار خسته‌کننده روحی و عصبی برای جامعه حاصلی نخواهد داشت.
بستن مغازه‌ها و مجتمع‌های تجاری که با هزینه‌های سنگین اداره می‌شود غیر از تحمیل هزینه به مردم حاصل دیگری نخواهد داشت. کسی که حجاب را رعایت نمی‌کند و یا شل حجاب است اختیار دارد به مغازه‌ای برود یا نرود. کسبه وظیفه تذکر به بی‌حجاب‌ها ندارند و اگر تذکر دهد زیان متحمل می‌شود. متأسفانه اجاره‌ی سنگین و حقوق و عوارض دولتی و ... هزینه‌های سنگینی را به کسبه تحمیل می‌کند. در این شرایط اگر مغازه‌ای تعطیل شود زیان به مردم تحمیل می‌شود و خانواده و اشخاص وابسته نیز زیان‌دیده وادار به اعتراض می‌شوند. متأسفانه ما مقابل فعالیت‌های ضد فرهنگی نتوانستیم واکنش مناسب و معقولانه‌ای داشته باشیم. اگر با ابزار زور بخواهیم یک مسئله فرهنگی را در جامعه پیاده‌سازی کنیم نتیجه مناسب حاصل نمی‌شود. ازاین‌جهت باید عقلا و دانشمندان و برنامه ریزان با نخبگان فرهنگی و اجتماعی برنامه تهیه و ارائه دهند که بتوان به‌صورت عاقلانه به اهداف دست پیدا کرد. در غیر این صورت نتایج مطلوبی به دست نخواهد آمد.
برخی راهپیمایی‌ها می‌بینیم برخی بانوانی که حجاب درستی ندارند در آن راهپیمایی شرکت می‌کنند. چگونه می‌شود این موضوع را تحلیل کرد؟
قرار گرفتن اعضای خانواده مقابل یکدیگر آثار نامطلوبی را به نسل‌های آینده تحمیل خواهد کرد. بنابراین نظر بنده به‌عنوان یک رفتارشناس اجتماعی این است که باید درزمینهٔ برخوردهایی بازدارنده نادرست که آثار موقت دارد بافرهنگ با موضوع حجاب برخورد کرد و برای هر اقدامی باید قانون وجود داشته باشد.