کد خبر : 445498 تاریخ : ۱۴۰۲/۲/۴ - 04:00
گزارش خبری- تحلیلی ستاره صبح آنلاین؛ تأثیربنگاه‌های زیان‌ده بر اقتصاد/ زیان انباشته ایران خودرو و سایپا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان ستاره صبح - الهام روحانی: بازار خودرو در انحصار دو خودروساز بزرگ دولتی یعنی (ایران خودرو و سایپا) است، به همین دلیل قیمت خودرو بالا و کیفیت آن پایین و ناایمن است. تقاضا در بازار بالاست و تولید و عرضه خودرو نیز پایین است. در این شرایط مردم مجبورند برای خرید خودرو از خودروسازان چند ماه صبر کنند یا با قیمت بیشتر از قیمت کارخانه خرید کنند. این در حالی است که کارشناسان و پلیس هشدار داده‌ و می دهند که واردات خودرو باکیفیت و ایمن و مصرف سوخت پایین به نفع اقتصاد و سلامت جامعه است.وقتی دو شرکت ایران خودرو و سایپا زیان انباشته نجومی دارند با چه منطقی باید همچنان فعلیت کنند و هزینه برای کشور و مردم ایجاد کنند.آیا وقت آن نرسیده که این دو شرکت تعطیل شوند؟ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از قیمت بالا ی خودرو در بازار گفت: عدم چاره‌اندیشی فوری، بازار خودرو را به چالش تبدیل خواهد کرد. در ادامه گزیده نظرات وی را به نقل از آفتاب نیوز می‌خوانید.

به گزارش ستاره صبح آنلاین بابک نگاهداری با اشاره به روند رشد قیمت‌ها در بازار خودرو، گفت: زیبنده نیست در سالی که به نام مهار تورم و رشد تولید، نام‌گذاری شده است، راهکاری برای حفظ و رشد تولید و مهار قیمت‌ها در بازار خودرو‌ها نداشته باشیم. رشد قیمت‌ها در بازار خودرو کارخانه‌ای و تفاوت‌های چشمگیر آن با بازار آزاد و به‌تبع آن شکل‌گیری فضای واسطه‌ای کاذب بدون توجه و نگاه دستگاه‌های نظارتی با روح حکمرانی مردمی و اقتصاد مردمی در تضاد است.

زنگ خطر در صنعت خودروسازی به صدا درآمده
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: مشکل صنعت خودروسازی و زیان انباشته خودروسازان موضوعی نیست که یک‌شبه به وجود آمده باشد و یا کل آن مرتبط با دوره تحریم و نحوه قیمت‌گذاری باشد بلکه مهم‌ترین ایراد به ساختار مدیریتی صنعت خودرو و ماهیت اقتصادی و سیاسی بنگاه‌ها برمی‌گردد که نیازمند اصلاحات ساختاری است. زنگ خطر در صنعت خودروسازی به صدا درآمده و نیازمند چاره‌اندیشی برای برون‌رفت از این بحران است و در صورت عدم چاره‌اندیشی فوری و به هنگام در بازار خودرو به یکی از ابر چالش‌های حکمرانی کشور تبدیل خواهد شد.

قیمت بالا و کیفیت پایین خودرو داخلی
وی تصریح کرد: طراحی‌ و ناکارآمدی‌های مدیریتی در طول چند دهه گذشته باعث شده همه طرف‌ها در صنعت و بازار خودرو بازنده باشند، به طوری که خودروساز بازیان انباشته مواجه است، خریدار کالایی با قیمت بالا و کیفیت پایین خریداری می‌کند و حاکمیت نیز در این میان با مسائل متعدد طرف عرضه و تقاضا مواجه است. او بابیان اینکه این مرکز در خصوص مشکلات صنعت و ساماندهی بازار خودرو گزارش‌هایی را تدوین و منتشر کرده، گفت: این گزارش‌ها در طول سال‌های اخیر به مسائل صنعت خودرو کشور با ارائه راهکار معطوف بوده است و گزارش‌های جدیدی نیز با تأکید بر موضوعات قیمت‌گذاری، اصلاح ساختار و کیفیت در این صنعت به زودی منتشر خواهد شد که اگر مدنظر قرار گیرد بخشی از مشکلات را مرتفع خواهد کرد.

زیان انباشته ایران‌خودرو و سایپا
وی بابیان اینکه بسیاری از خودروسازان دنیا در بازار رقابتی، سود‌های مطلوبی را کسب می‌کنند، ادامه داد: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان می‌کند که دو شرکت بزرگ خودروساز کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا در پایان شهریورماه ۱۴۰۰ بر اثر انباشت زیان ده‌ساله، برابر با حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان بوده است، ضمن آن‌که با صورت‌های مالی تلفیقی، این رقم برای مجموع دو خودروساز بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که در شهریورماه ۱۴۰۱ به بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مشکلات خودروسازان
وی افزود: بر مبنای نشست‌های کارشناسی برگزارشده با متخصصان و کارشناسان صنعت خودرو، عواملی همچون عملیات زیان ده خودروسازان، نا ترازی بهای تمام‌شده درآمد‌های خودروسازی بر درآمد‌های عملیاتی، هزینه‌های فزاینده مالی خودروسازان، بدهی‌های شرکت‌های خودروساز، وجود سهام چرخه‌ای و حکمرانی معیوب و دارایی‌های مازاد و غیر مرتبط با کسب‌وکار خودروسازان، را در بروز مسائل در این حوزه می‌توان مؤثر دانست.

راهکار
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در تشریح برخی راهکار‌ها در زمینه رفع مسائل صنعت خودروسازی کشور، توضیح داد: تدقیق چشم‌انداز و تدوین سیاست‌های توسعه صنعت خودروسازی و اصلاح نظام تنظیم‌گری این صنعت در کنار افزایش بهره‌وری در فرایند تولید، ارتقای شفافیت در هزینه تأمین مواد اولیه و مواد مصرفی در تولید خودرو، بهبود شیوه‌های قیمت‌گذاری، داخلی سازی قطعات و کاهش نیاز به واردات و ارز بری، واگذاری سهام چرخه‌ای و بهبود وضعیت سرمایه گروه و شرکت‌های خودروساز از طریق افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، می‌تواند به عنوان بخشی از پیشنهاد‌ها برای بهبود صنعت خودروساز کشور مطرح باشد.