کد خبر : 425420 تاریخ : ۱۴۰۲/۱/۲۷ - 19:39
افزایش تورم و کسری بودجه با واردات بنزین/واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی باید متناسب با واقعی شدن دستمزدها ستاره صبح آنلاین- پارسا سپهری: رشد ۱۱ درصدی مصرف بنزین در نخستین روز سال ۱۴۰۲ همراه با افزایش مصرف بنزین در ایام تعطیلات نوروزی زنگ خطر افزایش مصرف و کمبود بنزین را به صدا درآورد. این در حالی است که سال گذشته چند بار وزیر نفت و کارشناسان هشدار دادند که در صورت عدم سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز واردکننده انرژی خواهیم شد. اکنون به دلیل کمبود سوخت واردات بنزین از روسیه انجام می‌شود. از سوی دیگر رئیس صنف جایگاه داران اعلام کرده که کارت سوخت آزاد پمپ‌بنزین‌ها در حال جمع‌آوری است. به نظر می‌رسد تغییراتی در تأمین بنزین در راه است. در ادامه نظر دو کارشناس را دراین‌باره می‌خوانید:

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: بهترین راه‌حل عبور از چالش بنزین کنترل مصرف است در این راستا باید مشوق‌هایی در نظر بگیریم، اما ما در این زمینه کارنکرده‌ی زیادی داریم.
حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با ایرنا، درباره اوضاع رشد مصرف بنزین و تأمین آن در کشور اظهار داشت: تا مدت‌ها سیاست دولت‌ها این بود که به جای اینکه نفت را خودمان پالایش کنیم؛ آن را بفروشم و به جای آن بنزین وارد کنیم، اما بنزین یکی از کالاهای اساسی است بنابراین برای ساخت پالایشگاه سرمایه‌گذاری صورت گرفت و درنتیجه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ساخته شد و بنزینی را که وارد می‌کردیم از این پالایشگاه تأمین شد.

واقعی شدن قیمت‌ها متناسب با واقعی شدن دستمزدها
وی افزود: اکنون دوباره به سمتی می‌رویم که واردات بنزین داشته باشیم و یکی از دلایل نیز پایین بودن قیمت آن بوده، به‌طور که حتی از آب هم ارزان‌تر است. یکی از راه‌ها واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی است که البته باید متناسب با واقعی شدن دستمزدها باشد. واردات احتمالاً مشکلات ما را حادتر می‌کند پس باید مصرف را کنترل کنیم.

اصلاح اقتصاد یارانه‌ای
صالحی با اشاره به استفاده از محصول تولیدی در پتروشیمی‌ها به جای بنزین که قبلاً مورداستفاده قرارگرفته و منجر به آلایندگی هوا شده است، گفت: بهترین راه‌حل عبور از چالش بنزین کنترل مصرف است که باید مشوق‌هایی در نظر بگیریم، اما ما در این زمینه کارنکرده‌ی زیادی داریم.
وی بیان داشت: بخشی از مشکل نیز به اقتصاد یارانه‌ای برمی‌گردد، اگر اقتصاد یارانه‌ای درست شود اوضاع بهبود می‌یابد. می‌توان کاری کرد که قیمت کالاها واقعی باشد و از سوی دیگر موجب کاهش مصرف شود، یعنی اگر حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت را بالا ببریم مصرف تا حد زیادی کنترل می‌شود. قیمت گازوئیل که در مرزهای شرقی قاچاق می‌شود باید زودتر واقعی شود، البته نرخ‌ها باید طی چند سال واقعی شود و فشار روی مردم کمتر شود.

کسری بودجه و تورم
وی بابیان اینکه واردات منجر به کسری بودجه و تورم می‌شود وقتی منابع در اختیار نباشد بودجه منفی می‌شود، خاطرنشان کرد: باید فکر اساسی شود و به جای درمان پیشگیری شود. صالحی گفت: زمانی مجلس مجوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی را داده بود و بنا بود به‌طور متوسط ۳۸ درصد قیمت بالا برود اما اجرایی نشد و این در حالی است که اکنون کشور تورم بالایی دارد، بنابراین هم قیمت واقعی نیست و هم اینکه مصرف خودروها بهینه نیست و اجازه هم نمی‌دهیم که خودروی با مصرف استاندارد وارد کشور شود. اگر قیمت بنزین سالی ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد دیگر چالشی نداشتیم، اما مشکل این است که دولت‌ها رویه درست و منطقی را در اقتصاد طی نمی‌کنند؛ تا مؤلفه‌ها منتهی به کاراشدن اقتصاد شوند، به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که اقتصاد فلج و شاخصه‌های اصلی متوقف شود. وقتی کشور تورم دارد و بنزین سال‌ها با نرخ ۱۵۰۰ تومان عرضه شود مشخص است که یک جای کار اشکال دارد که نتیجه آن هم رشد فزاینده و درنهایت واردات خواهد بود.

 جمع‌آوری کارت‌های سوخت
هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی، درباره جمع‌آوری کارت‌های سوخت گفت: کاری که انجام‌شده، کار درستی است و در قانون نیز آمده است. کارت سوخت برای چه چیزی به مردم داده‌شده است؟ برای استفاده داده‌ایم و اگر قرار باشد کارت استفاده نشود که سامانه ایجاد نمی‌شد.

ضرورت نوسازی ناوگان شهری
عضو کمیسیون انرژی افزود: هرکسی در کشور از سوخت کشور استفاده می‌کند باید مشخص باشد چه کسی است و چه میزان گازوییل و بنزین مصرف می‌کند. اگر قانونی هم گذاشته‌شده که ماشینی استفاده کند ماشینی استفاده نکند، مثلاً ماشین‌هایی که آلودگی ایجاد می‌کنند و باید ناوگانشان را نو می‌کردند برای آن‌هاست. اگر قرار است نوسازی ناوگان انجام نشود چرا قانون گذاشته می‌شود، لذا آن کسی که بنزین به او تعلق نمی‌گیرد طبق قانون است. او اضافه کرد: برآورد شده کامیون‌ها و ماشین‌های سواری زیادی در کشور هستند که اگر کار نکنند خیلی به نفع کشور است، چون مصرف و آلودگی زیادی دارند. ما باید به قانون پایبند باشیم. وزارت نفت هم مکلف شده تا شش ماه اول سال به همه کارت سوخت بدهد. در این بین عده‌ای که کارت خود را جاگذاشته یا از دست داده‌اند باید در یک جایگاه مشخص از بنزین استفاده کنند. وی در ادامه نسبت به استفاده از کارت ملی به جای کارت سوخت افزود: خیلی صحبت کردیم که از کارت بانک یا کارت ملی استفاده شود، اما جمع‌بندی نهایی این شد که دستگاه کارت سوخت بماند و ارتقا پیدا کند. فرض کنید طرف کارت ملی‌اش را گم کند، هزینه‌ای که برای آن فرد به وجود می‌آید زیاد می‌شود. بیگی نژاد درباره تغییر سهمیه‌های سوخت گفت: دولت باید درزمینه  سهمیه‌ها نظر بدهد. برآورد ما این است که برای 90 درصد مردم 60 لیتر بنزین ۱۵۰۰ و بنزین ۳۰۰۰ تومانی کفایت می‌کند. سهمیه‌ها به مجلس ربطی ندارد.