کد خبر : 425406 تاریخ : ۱۴۰۲/۱/۲۶ - 19:59
پیام فیض سردبیر ستاره صبح آنلاین; کشورهای خاورمیانه روی ریل دیپلماسی/هم افزایی امنیتی-سیاسی آرامش را به ملت های منطقه بازمی گرداند/پاشنه آشیل توسعه دیپلماسی در منطقه رژیم صهیونیستی است پیام فیض نوشت:ماشین دیپلماسی در منطقه خاورمیانه با سرعت قابل ملاحظه ای به راه افتاده است و اگر چنانچه با همین فرمان ادامه دهد رفاه و آرامش ملت های منطقه دور از دسترس نخواهد بود

پیام فیض سردبیر ستاره صبح آنلاین در یادداشتی نوشت: با توافق ایران با عربستان به واسطه گری چین درهای دیپلماسی در منطقه خاورمیانه و دنیای اعراب روز به روز گشوده تر می شود.رقابت های دو قدرت منطقه ای یعنی ایران و عربستان تحولات سایر کشورها منطقه را تحت تاثیر قرار داده بود.توافق این دو کشور نشان داد که برقراری رابطه بین دو کشور رقیب و بزرگ تا چه میزان می تواند صلح و ثبات را به یک منطقه برگرداند.
پس از این توافق جنگ یمن فورا خاتمه یافت و روند برقراری صلح و آزاد شدن اسرا از هر دو کشور آغاز شد.در سوریه نیز از سر گیری روابط بشار اسد با دنیای اعراب و بازگشت وی به اتحادیه عرب با روند سریعی اتفاق افتاد.دیدار وزرای خارجه سوریه و عربستان مهر تاییدی بود که دمشق بعد از سال ها به صندلی عربیت خود بازگشته است.
در کنار این تحولات بزرگ برخی کشورها مانند بحرین و مالدیو هم خواهان از سرگیری ارتباط با ایران شدند.گویا این کشورها تشنه همکاری با ایران بوده اند منتهی از رئیس خود یعنی عربستان اجازه این کار را نداشتند و به محض توافق تهران –ریاض این کشورها اعلام آمادگی کرده اند.
همچنین خبر می رسد که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در پی میانجیگری بین تهران-قاهره هستند.تلاش این کشورها برای بازسازی روابط ایران و مصر دری دیگر از درهای دیپلماسی در خاورمیانه است.گویا همه کشورها بالاتفاق دریافته اند که هم افزایی سیاسی در نهایت به سود تمام ملت ها و افزایش تنش به ضرر تمام کشورها ختم خواهد شد.فلذا کشورهایی که درگیر روابط تنش آلود نبوده اند هم مانند عمان درحال تلاش برای دیپلماسی و صلح در این منطقه هستند.
ماشین دیپلماسی در منطقه خاورمیانه با سرعت قابل ملاحظه ای به راه افتاده است و اگر چنانچه با همین فرمان ادامه دهد رفاه و آرامش ملت های منطقه دور از دسترس نخواهد بود.
نشان های مسیر دیپلماسی روزانه در اخبار رسانه های داخلی و خارجی شنیده می شود. دیپلمات ارشد وزارت خارجه کشورمان تأکید کرد که امارات از رییس جمهور ایران، برای شرکت در اجلاس جهانی آب و هوا که سال جاری در این کشور برگزار می‌شود، دعوت به عمل آورده است.
علیرضا عنایتی که در مذاکرات ایران و عربستان در بغداد و پکن در دو سال گذشته حضور داشته است، همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با زمان سفر سید ابراهیم رییسی به عربستان بر اساس دعوت صورت گرفته از وی از سوی پادشاه عربستان، گفت: دیدار رییس‌جمهور از عربستان مهمترین دیداری است که در چارچوب روابط دو جانبه ایران و عربستان در دستور کار است.
کویت نیز از قافله ارتباط با ایران جا نمانده است.همانطور که برخی منابع خبری گفته اند کویت در رتبه نخست شاخص کیفیت زندگی کشورهای شورای همکاری و رتبه دوم خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارد.حال این کشور از سال گذشته سفیر جدید خود را به تهران فرستاد و ماه‌هاست که فعالیت خود را آغاز کرده و این حضور نشان از گرم شدن روابط خوب ایران و کویت است.
پاشنه آشیل توسعه روابط دیپلماتیک بین ملت ها رژیم صهیونیستی است.این رژیم تلاش می کرد که تنش در شمال ایران را با مسائل قومیتی افزایش دهد و تهران و باکو را درگیر کند تا بتواند از این طریق به جمهوری اسلامی ضربه وارد کند.اما تماس های پی درپی حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه کشورمان با همتای آذربایجانی خود نشان میدهد این توطئه رژیم اسرائیل نیز در حال خنثی شدن است.
بنابراین کشورهای منطقه با هوشمندی می توانند سعادت خود و ملت ها را با افزایش ارتباطات امنیتی،سیاسی و اقتصادی تضمین کنند.