کد خبر : 415023 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ - 11:09
خسارت فیلترینگ چقدر بوده است؟ ستاره صبح - الهام روحانی: سیاست‌گذاری ‌های نادرست در اقتصاد و اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی باعث شده، اقتصاد کشور به سیاست گره بخورد و مردم ضرر کنند. قطع شبکه‌های اجتماعی و کاهش سرعت اینترنت در 6 ماه گذشته خسارات زیادی به حدود 9 تا 10 میلیون کسب‌وکار اینترنتی وارد کرده است. قطع و کاهش سرعت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی الگوی کشورهای چین،روسیه و قزاقستان است. گفتنی است که براساس گزارش منابع خارجی گران‌ترین انسداد اینترنت در سال ۲۰۲۲ متعلق به روسیه بوده و بعد از آن ایران در رتبه دوم قرار گرفته است. شرکت آلمانی «استاتیستا» آماری در این زمینه منتشر کرده است. بر اساس این آمار محدودیت اینترنت و فیلترینگ در ایران، ۷۷۳ میلیون دلار خسارت به 7۲ میلیون کاربر ایرانی وارد کرده است. البته وزیر ارتباطات گفته این برآورد دقیق نیست .جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

روسیه، ایران و قزاقستان در صدر
به نوشته دیجیاتو، حال شرکت تحقیقاتی استاتیستا با استفاده از داده‌های منتشرشده توسط Top ۱۰ Vpn، روسیه، ایران و قزاقستان را سه کشوری معرفی کرده است که بیشترین خسارت را از محدودیت در دسترسی در اینترنت دیده‌اند.
روسیه با آغاز جنگ با اوکراین، محدودیت و مسدودسازی برخی پلتفرم‌ها را در دستور کار خود قرارداد که به اعتقاد Top ۱۰ Vpn گران‌ترین انسداد اینترنت در سال ۲۰۲۲ بوده است؛ تصمیمی که نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد ساخته و ۱۱۳ میلیون روسی را تحت تأثیر قرارداد است. ایران با خسارت ۷۷۳ میلیون دلاری ناشی از فیلترینگ و اختلال اینترنت در رتبه دوم قرار دارد که این خسارت بر زندگی ۷۲ میلیون کاربر ایرانی اثر گذاشته است. اگر میانگین قیمت دلار در ایران طی سال ۲۰۲۲ را حدود ۳۰ هزار تومان در نظر بگیریم، ضرری ۲۳ هزار میلیارد تومانی به اقتصاد واردشده است. این محدودیت‌ها همچنین ۴۱۰ میلیون دلار به اقتصاد قزاقستان، ۲۴۱ میلیون دلار به میانمار و ۲۲۰ میلیون دلار به ازبکستان خسارت وارد کرده است. در گزارش Top ۱۰ Vpn به فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۱ نیز اشاره‌شده که تقاضا برای VPN را بیش از سه هزار درصد افزایش داده است. این مجموعه تعطیلی شبکه‌های اجتماعی در ایران طی سال ۲۰۲۲ را حدود ۴۸۶۳ ساعت تخمین زده است. این شرکت همچنین کشور‌هایی را که حداقل یک قطعی بزرگ اینترنت را در سال ۲۰۲۳ تجربه کرده‌اند، فهرست کرده است که ایران با خسارت ۱.۴ میلیون دلاری در رتبه ششم بین ۸ کشور قرار دارد. خسارت قطع اینترنت و فیلترینگ بار‌ها از سوی فعالین اقتصادی و کارشناسان گوشزد شده، بااین‌وجود هنوز تغییری در نظر مراجع تصمیم گیر ایجاد نشده است.


وزیر ارتباطات: آمار دقیقی از خسارات «محدودیت اینترنت یا فیلترینگ» نداریم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص این آمار به شفقنا گفت: در خصوص خسارت‌های ناشی از محدودیت‌های اینترنت یا فیلترینگ تاکنون ده‌ها ارزیابی از سوی منابع خارجی صورت گرفته که قابل استناد نیستند.
عیسی زارع پور بیان کرد: ممکن است که عده‌ای به دلیل این محدودیت‌ها، خسارت‌دیده باشند که دولت هم تدابیر لازم را دیده و آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارها و سکو‌های اینترنتی را در آبان ماه تصویب کردیم تا بخشی از ضرر و زیانی که به کسب‌وکارها واردشده، جبران شود. زارع پور در خصوص آمار دقیق خسارات حاصل از محدودیت‌های اینترنتی گفت: در این مورد ارزیابی صورت نگرفت تا بتوانیم آمار دقیقی در این خصوص اعلام کنیم.

کاهش سرعت اینترنت
همچنین در گزارش ماه فوریه اسپید تست، جایگاه ایران در هر دو فهرست کشور‌هایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل و ثابت با کاهش روبرو شد. به گزارش اسپیدتست، این در حالی است که در نخستین ماه ۲۰۲۳ میلادی (ژانویه)، میانه سرعت اینترنت موبایل جهان ۳۷.۹۸ و میانه سرعت اینترنت ثابت جهان ۷۶.۳۴ مگابیت بر ثانیه بوده است. بر اساس این گزارش در دومین ماه ۲۰۲۳ میلادی میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۵.۰۳ مگابیت بر ثانیه است و جایگاه آن در رده‌بندی کشور‌هایی با بیشترین سرعت اینترنت با ۵ پله سقوط رده ۶۱ ثبت‌شده است. در رده‌بندی کشور‌هایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت نیز ایران با سرعت ۱۱.۲۷ مگابیت بر ثانیه در رده ۱۴۷ قرار دارد و جایگاه آن نسبت به ماه قبل یک پله سقوط کرده است. برگرفته از آفتاب نیوز