کد خبر : 415019 تاریخ : ۱۴۰۲/۱/۲ - 17:49
علی صالح آبادی، مدیر مسئول روزنامه ستاره صبح تشریح کرد تلخ و شیرین‌های 1401

علی صالح‌آبادی - مدیرمسئول

نویسنده توفیق داشت در سالی که روبه پایان است در همین ستون 52 هفته، 52 مطلب تحلیلی همراه با ارائه راه‌حل در موضوعات داخلی و خارجی را به رشته تحریر درآورد. نوشتار پیشرو که آخرین مطلب سال جاری است به روایت تلخی‌ها و شیرین‌های سال می‌پردازد.
1-مجلس و دولت انقلابی در یک اقدام نسنجیده دلار 4200 تومانی در واردات کالا را حذف کردند. دراین‌ارتباط وزیر کشور که یک نظامی است نه اقتصاددان، اعلام کرد: «با حذف ارز ترجیحی قیمت چهار قلم کالا شامل مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات گران خواهد شد.» وی در حالی این سخن را گفت که در عمل معلوم شد، حذف دلار 4200 تومانی منجر به افزایش قیمت صدها قلم کالا شد و ضربه به سفره مردم به‌ویژه فرودستان زد. اکنون دولت و مجلس انقلابی پاسخ دهند، چرا تصمیمی گرفتند که به زیان مردم بوده و هست؟
2-کم‌آبی و خشک‌سالی در تابستان، بهار و پاییز کماکان ادامه داشت.
3- ترافیک نفس‌گیر و آلودگی هوا و تردد خودروها و موتورسیکلت‌های آلاینده بیشتر از قبل به جسم و روان مردم آسیب می‌رساند و سلامت مردم را به خطر انداخته و خسارات مادی و معنوی به مردم وارد می‌کند.
4-تیم ملی فوتبال از صعود به دور یک‌هشتم نهایی بازماند و به‌رغم پیروزی بر تیم «ولز» در برابر تیم انگلیس 6 بر 2 و در برابر تیم آمریکا 1 بر 0 باخت. این اتفاق خوشایند ملت و فوتبال دوستان نبود.
5-تورم نقطه‌به‌نقطه گوشت قرمز در بهمن امسال نسبت به بهمن سال قبل 90 درصد بود یعنی افراد برای خرید یک کیلو گوشت 90 درصد بیشتر از سال قبل در سال جاری باید هزینه ‌کنند.
6-میانگین سالانه تورم در بهمن امسال نسبت به بهمن سال قبل 7/47 درصد بوده است. یعنی در 11 ماه اول سال نزدیک به 50 درصد به هزینه خانوارها اضافه‌شده است.
7-تورم نقطه‌به‌نقطه مواد غذایی در بهمن امسال نسبت به سال قبل بیش از 70 درصد افزایش‌یافته است.
8- فاصله شکاف تورم فقرا با اغنیا 10 برابر شده و تورم خانوارهای روستایی بیشتر از خانوارهای شهری است.
9-میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در سال 1396 (سال اول دولت دوم روحانی) حدود 5 میلیون و 600 هزار تومان بود. این رقم نزدیک به 10 برابر افزایش‌یافته و در دی‌ماه امسال به حدود 55 میلیون تومان رسیده است. این واقعیت تلخ نشان می‌دهد امکان خرید خانه برای مستأجران به یک آرزو تبدیل‌شده است.
10- اجاره‌بها در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال قبل حدود 60 درصد بیشتر شده است.
11- قیمت دلار روز 18 تیر 1399 در بازار آزاد 22 هزار تومان بود؛ اما در اسفندماه امسال قیمت آن تا 60 هزار تومان هم رسید.
12 -قیمت سکه روز 18 تیر سال گذشته 10 میلیون تومان بود؛ اما قیمت آن در هفته‌های گذشته تا 37 میلیون تومان بالا رفت؛ یعنی 27 میلیون تومان افزایش قیمت در طول بیشتر از یک سال!
13-بودجه سال 1402 با حدود 40 درصد افزایش نسبت به سال جاری بسته شد. افزایش ارقام بودجه باعث کسری بودجه می‌شود. کسری بودجه هم باعث خلق پول، تورم و گرانی خواهد شد؛ بنابراین باید ملت در سال آینده نیز مانند سال جاری با تورم و گرانی و افزایش قیمت‌ها دست‌وپنجه نرم کنند.
14- برجام و لوایح FATF که انتظار می‌رفت احیا شوند و فروش نفت ایران و پول‌های بلوکه‌شده آزاد شود به‌جایی نرسید و فرصت احیای برجام از بین رفت.
15- وقوع زلزله در خوی تلفات جانی و مالی بر جای گذاشت که احساس تأثر همگانی را در پی داشت.
16- دریاچه ارومیه و تالاب‌های کشور کماکان تشنه و در حال خشکیدن هستند. البته در روزهای اخیر طرح انتقال آب از تونل زاب به دریاچه ارومیه احتمالاً بتوانند بخشی از آب موردنیاز دریاچه ارومیه را تأمین کند.
17- تعداد فوتی‌ها براثر تصادفات رانندگی در سال جاری 17000 نفر بوده است که به دلیل غیراستاندارد بودن خودروها، جاده‌ها و عدم کنترل سرعت خودروها صورت گرفته است.
18- روز 22 شهریور امسال خانم مهسا امینی اهل سقز به همراه برادرش به تهران آمد و در پارک «آب‌وآتش 2» توسط گشت ارشاد دستگیر و سپس در بیمارستان کسری جان باخت. این واقعه تلخ باعث شد تا گروه‌هایی از مردم به‌ویژه زنان، نوجوانان و دانشجویان به این اتفاق واکنش نشان دهند که در جریان اعتراضات تعدادی از هم‌وطنان جان باختند و تعداد زیادی هم در جریان ناآرامی‌ها صدمه دیدند و دستگیر شدند. این رویداد تلخ‌ترین حادثه سال بوده و هست.

سیاست‌های مجلس و دولت انقلابی در سالی که رو به پایان است با شکست مواجه شدند، دلیلش 18 موردی است که به آن‌ها اشاره شد. وظیفه مجلس و دولت این است که بار را از دوش مردم بردارند نه اینکه باربر دوش مردم بگذارند! مجلس و دولت انقلابی نتوانستند «نان»، «آب» و «هوا» را که برای مردم به خطر افتاده تأمین کنند.
انتظار می‌رود این دو نهاد حاکمیتی به ملت توضیح دهند چرا این‌چنین شد و چه برنامه‌ای برای جبران مافات و خسارات به مردم‌دارند.

البته در میانه ناکامی‌ها و مشکلات چند اتفاق خوش مثل آزادی هزاران زندانی سیاسی به دستور رهبر انقلاب، توافق با دولت عربستان، تلاش برای عادی‌سازی روابط با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، تلاش برای تبادل زندانی میان ایران و آمریکا، بارش‌های نسبتاً خوب در ماه‌های بهمن و اسفند رخ داد که باعث خوشحالی مردم شده است. انتظار می‌رود در سال پیشرو شاهد اخبار بهتر باشیم.
نویسنده پیشاپیش سال نو را به هم‌وطنان تبریک می‌گوید.