کد خبر : 414961 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ - 20:39
ستاره صبح آنلاین گزارش می دهد: خسارت حمله به سفارت ها بر دوش مردم . در بند 1 ماده ی ۲۳ کنوانسیون وین که ایران هم بدان پیوسته است آمده: اماکن مأموریت مصونیت دارند و مأمورین دولت پذیرنده جز با رضایت رئیس مأموریت حق ورود به این اماکن را نخواهند داشت.

ستاره صبح/مصطفی فروغی: قانون قاعده مصونیت، هم محل مأموریت دیپلماتیک و هم شخص دیپلمات و منزل و خانواده او را در بر می گیرد که طبق نظر عده ای محل کار دیپلمات به طور مستقل و نه به تبعیت از دیپلمات مورد حمایت است زیرا سفارت محل نگهداری اسناد و مدارک دولت فرستنده است که حفظ و حراست از آن به نفع هر دو کشور است. در بند 1 ماده ی ۲۳ کنوانسیون وین که ایران هم بدان پیوسته است آمده: اماکن مأموریت مصونیت دارند و مأمورین دولت پذیرنده جز با رضایت رئیس مأموریت حق ورود به این اماکن را نخواهند داشت. 13 آبان سال 58 که عده ای از دانشجویان خط امام به سفارت آمریکا حمله و آن را اشغال کردند هزینه سازی برای جمهوری اسلامی در روابط بین الملل به علت تعرض به سفارت آمریکا آغاز شد.این امر بدعتی شد که عده ای خودسر و تندرو در 8 آذر 1390 به سفارت انگلیس یورش بردند و به آن خسارت وارد کردند.دولت روحانی سال ها تلاش کرد تا آثار این اتفاق را پاک کند. روابط تهران-ریاض هم پس از آن قطع شد که عده ای در اعتراض به اعدام شیخ نمر توسط دولت سعودی به سفارت و کنسولگری عربستان حمله کردند.حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با ستاره صبح گفته هیچ قطع ارتباطی مانند قطع ارتباط با عربستان به جمهوری اسلامی آسیب نزد و تنش را در خاورمیانه افزایش نداد.حمله به سفارت و کنسولگری عربستان باعث شد تا 7 سال هزینه جبران ناپذیر به کشور و مردم منطقه وارد شود که شاید جبران آن سال ها به طول بیانجامد.در ادامه گزارشی در این باره می خوانید:

عباس عبدی، فعال سیاسی و رسانه‌ای نوشت: ایران و عربستان در پکن پذیرفتند که به توافقنامه دو کشور در سال ۱۳۷۷ و ۱۳۸۰ یعنی دوره اصلاحات برگردند، حالا آموزش مذاکره؛ آن هم زیر سایه چین را می‌دهند. ۲۵ سال مردم را اسیر قدرت طلبی خود کردند.
*حمله به دو مرکز دیپلماتیک
روز 12 دی ۱۳۹۴ عده‌ای از نیرو‌های تندرو پس از اعدام شیخ نمر در عربستان با حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، باعث قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شدند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق در این خصوص گفته بود: "خدا نیامرزد آن‌هایی که نگذاشتند روابط بین ایران و برخی همسایه‌ها به خوبی انجام بگیرد. کار‌های کودکانه و احمقانه انجام دادند. به مراکز دیپلماتیک حمله کردند. اگر این‌ها نبود امروز شرایط بهتری داشتم. "
حمله به سفارت عربستان بازتاب گسترده‌ای داشت و سازمان ملل نیز این حمله را محکوم کرده بود. قوه قضائیه از بازداشت چندین نفر در این پرونده خبر داد انتظار می رود حال که قرار است رابطه تهران-ریاض  هادی شود اسامی و احکام این افراد در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

حالا بعد از این توافق، مطالبی از وقایع بعد از حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد بین کاربران دست به دست می شود؛ از بازنشر تصویر روزنامه‌های حامی دولت همچون کیهان تا اشاره به عوامل حمله به سفارت عربستان و سخنان مقامات فعلی دولت و حامیان آن...

سخنان ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور که در زمان حمله به سفارت عربستان در دولت روحانی، دادستان کل کشور بود نیز امروز بین کاربران در فضای مجازی بازنشر گسترده‌ای داشته است.

دادستان وقت کل کشور در حاشیه گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به قطع رابطه عربستان با ایران گفته بود: جمهوری اسلامی ایران نیازمند ارتباط با رژیم سعودی نیست. تعطیلی سفارت عربستان در ایران به ضرر این کشور خواهد بود. جهت حرکت حکومت آل سعود به سمت خواسته‌های دشمن است و ما اقدامات این رژیم را امتداد راهبردی نظام استکبار جهانی می‌دانیم. آل سعود تبدیل به غده سرطانی در منطقه و جهان و جهان اسلام شده است.
*چرخش به سمت توافق
اکنون که بعد از هفت سال دولت انقلابی و حامیانش به این نتیجه رسیدند که پشت میز مذاکره بنشینند و با عربستان گفت‌وگو و تعامل کنند، باعث خوشحالیست و امیدواریم با مذاکره و گفت‌وگو برجام را نیز احیا کنند، از خسارت بیشتر به کشور جلوگیری و فشار معیشتی بر مردم را کاهش دهند.

البته اگر دوباره گروهی هوس حمله و بالارفتن از دیوار سفارت کشور دیگری را نداشته باشند تجربه نشان داده که از دیوار سفارت بالارفتن، تخریب و قطع روابط، شاید برای عده‌ای داشته باشد اما سودی به حال ملت و کشور ندارد که بماند ضرر هم خواهد داشت.