کد خبر : 414925 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ - 18:45
پیام فیض/سردبیر ستاره صبح آنلاین کیهان و استانداردهای دوگانه سردبیر ستاره صبح آنلاین نوشت:اکنون جا دارد کیهان و همفکرانش به افکار عمومی پاسخ دهند که عمل صواب کدام است؟رفتارهای احمقانه ای مانند حمله به سفارت یا دیپلماسی و تنش زدایی؟

 

پیام فیض سردبیر ستاره صبح آنلاین نوشت: روزنامه کیهان در شماره امروز خود نسبت به توافق ایران با عربستان واکنش مثبت نشان داد و در تیتر اول خود نوشت:"توافق ایران با عربستان ضربه کاری به آمریکا و رژیم صهیونیستی" البته همانطور که انتظار می رفت این روزنامه بازهم منافع ملی را فدای منافع جریانی کرد و در زیر تیتر صفحه اول خود نوشت:"مدعیان اصلاحات مذاکره را یاد بگیرند".
کیهان در حالی مدافع توافق و مذاکره با آل سعود شده که روزی در تیترهای خود مذاکره با عربستان را ننگ می دانست.این روزنامه در دولت قبل در 15 دی ماه 1394 در تیتر درشت نوشته بود:"ننگ رابطه با آل سعود از دامان ایران اسلامی پاک شد" .
تناقض و استاندارد دوگانه از سوی کیهان مسبوق به سابقه است.اخیرا در جریان افزایش نرخ ارز بازهم این استاندارد دوگانه توسط کیهان به نمایش درآمد.روزنامه کیهان در دولت روحانی در واکنش به افزایش نرخ ارز به قیمت 5800 تومان نوشته بود:"دلار 5800 تومانی دستاورد دولت برجام و تلگرام".در شماره 17 اردیبهشت 97 نیز آورده بود:"اگر برجام را آتش می زدیم دلار 7200 تومان نمی شد".اما وقتی دولت رئیسی روی کار آمد و نرخ ارز با ثبت رکورد به 60 هزار تومان رسید کیهان یا سکوت کرد و یا دلالان ارزی را مقصر آشفتگی بازار دانست.موضع انفعالی کیهان نه از آن جهت که از اتفاقات خبر ندارد بلکه نمی تواند برای آن اتفاقات توجیه بیاورد.
توافق با عربستان سعودی استقبال بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را به دنبال داشت.حتی برخی کارشناسان از جمله مدیر مسئول روزنامه ستاره صبح بر این عقیده است که مدل توافق ایران با عربستان می تواند الگوی مناسبی برای توافق بین مسکو-کی یف یا تهران-واشنگتن باشد.این موضوع در سرمقاله علی صالح آبادی در شماره 20 اسفند 1401 ستاره صبح آورده شده است.
برخلاف بسیاری از کشورها که واکنشی مثبت به توافق تهران-ریاض داشتند اسرائیل نسبت به این توافق واکنشی منفی داشت.یائر لاپید نخست وزیر پیشین رژیم اسرائیل گفت:«توافق تهران و ریاض شکست سیاست خارجی تل آویو است.دیوار دفاعی منطقه ای که علیه ایران ساختیم ویران شد»
حال پرسش این است;تندروهایی که سال 94 در اقدامی کودکانه و احمقانه کنسولگری این کشور در مشهد و سفارتش در تهران را مورد حمله قرار دادند و بخش هایی از آن را تخریب کردند در جهت منافع کدام کشور بازی کردند؟
از سوی دیگر سقوط نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی پس از اعلام توافق نشان می دهد که تنش زایی در سیاست خارجی تا چه میزان می تواند به منافع ملی و زندگی مردم لطمه وارد کند.هربار که بازار با شوک تحولات روابط بین الملل روبه رو می شود این حقیقت اثبات می شود که تحریم ها چه تبعات زیان باری بر اقتصاد ایران دارد.جای امیدواری است که توافق با عربستان آغاز مسیری برای تنش زدایی در سیاست خارجی باشد.این رویکرد نه تنها باعث تقویت منافع ملی و حاکمیت جمهوری اسلامی می شود بلکه دشمن را نیز به عقب می راند.
اکنون جا دارد کیهان و همفکرانش به افکار عمومی پاسخ دهند که عمل صواب کدام است؟رفتارهای احمقانه ای مانند حمله به سفارت یا دیپلماسی و تنش زدایی؟
اگر پاسخشان مطابق عمل دولت رئیسی دیپلماسی است که دولت های اصلاحات و تدبیر و امید هم به دنبال توافق با عربستان بودند.بنابراین پس چرا در آن زمان چوب لای چرخ دیپلماسی می گذاشتند و از منافع ملی حمایت نمیکردند؟
توافق فوق هم که آقای شریعتمداری توصیه می کنند اصلاح طلبان از آن بیاموزند نکته قابل تاملی دارد. در توافق جدید دو سند گنجانده شده که مربوط به توافق دولت خاتمی با عربستان بوده است.به قول عبدالناصر همتی:« ما که خیلی وقت پیش اینها را گفته بودیم. خوشحالیم، بالاخره شما هم یاد گرفتید.»