کد خبر : 414906 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ - 11:47
علی صالح‌آبادی – مدیرمسئول 20 ‌سال نویسندگی و روزنامه‌نگاری

ستاره صبح آنلاین-نویسنده روز 18 اسفند 1381 که اداره روزنامه «همبستگی» با 200 میلیون تومان بدهی با بحران مواجه شده بود، از سوی شورای مرکزی حزب همبستگی به عنوان مدیرمسئول این روزنامه انتخاب شد.

در روز نخست شروع به کار به همکارانم قول دادم که هر شنبه سرمقاله‌ای درباره رویدادهای داخلی و خارجی بنویسم و خوشبختانه تاکنون به این وعده عمل کرده‌ام و در طول 20 سال گذشته سرمقاله روز شنبه روزنامه‌های همبستگی، همدلی (حدود یک سال) و ستاره صبح (حدود 14 سال) را نوشته‌ام. امیدوارم بتوانم این نوشته‌ها را در قالب یک کتاب منتشر کنم.

یک‌ ضرب‌المثل قدیمی در بین ایرانی‌ها وجود دارد که می‌گوید: «کار نیکو کردن از پر کردن است»؛ بنابراین بنده در طول 20 سال گذشته در نویسندگی تجربه کسب کرده و از این تجربه به نفع مردم استفاده کرده و خواهم کرد. مهم این است که هر کسی در حوزه رسانه یا هر حوزه یا مسئولیت دیگری، مسئولانه رفتار کند و از حقوق مردم و منافع ملی دفاع کند.

روزنامه‌ها در دنیای پسامدرن برای حفظ و جذب مخاطب جدید، باید صادق و شفاف و صدای مردمی باشند که صدایشان شنیده نمی‌شود. رسانه به نوعی پل ارتباطی بین حاکمیت و مردم است. متأسفانه برخی روزنامه‌ها با بهره‌گیری از نظریه حق و باطل به این‌وآن می‌تازند و تفکرات غیرهمسو با خودشان را نه‌تنها به رسمیت نمی‌شناسند، بلکه آن‌ها‌ را متهم نیز می‌کنند.

بنده در طول 20 سال تجربه روزنامه‌نگاری و نویسندگی همواره شعر حافظ که می‌گوید: «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است / با دوستان مروت با دشمنان مدارا» را سرلوحه و خط‌مشی کار رسانه‌ای‌ام قرار داده و در همین محدوده قدم برداشته و برمی‌دارم.

تجربه نشان داده استفاده از روش‌های رادیکالی در حوزه فرهنگ، سیاست، روابط خارجی، اقتصاد، هنر و ... نتیجه عکس می‌دهد و برای کشور و مردم هزینه‌ساز است. در مقابل روش میانه‌روی در اجتماع و روابط خارجی به آرامش، رفاه، همزیستی مسالمت‌آمیز، رشد و اعتلای فرهنگ می‌انجامد که در ادامه به چند نمونه آن اشاره می‌شود.

  1. نمایندگان مجلس یازدهم که خود را انقلابی می‌دانند با شعارهای تند و رادیکال پا به میدان گذاشتند و با مصوبه هسته‌ای 18 آذر 1399 در عمل مانع احیای برجام با هزینه کم و با شرایط بهتر از تلاش‌هایی که اکنون برای احیای آن می‌شود، شدند و با این کار برای کشور و مردم هزینه درست کردند. اکنون آن‌ها باید پاسخ دهند که چرا 3 سال پیش مخالف احیای برجام بودند، اما اکنون در شرایط بدتر به دنبال احیای آن هستند؟

حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق و محمدجواد ظریف وزیر خارجه پیشین گفته‌اند اگر مصوبه 18 آذر 1399 نبود برجام احیا می‌شد و پول‌های بلوکه‌ شده ایران آزاد و فروش نفت نیز از سر گرفته می‌شد.

2-به گزارش خانم «آلنا دوهان» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور تحریم‌های ایران، حدود 100 تا 120 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در جهان به دلیل تحریم‌ها و ادامه خصومت و تنش بین تهران – واشنگتن بلوکه ‌شده است. تندروها برای آزادسازی این پول‌ها خط‌ونشان کشیدند و قانون وضع کردند که نتیجه‌اش افزایش تحریم‌ها و فشار بر زندگی مردم شد.

3-قیمت دلار در هفته‌های گذشته رکورد تاریخی زد و به 60 هزار تومان رسید؛ زمانی که برخی سیاست‌های پولی اعمال شد و سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت و با او توافق شد، قیمت دلار به کانال 48 هزار تومان بازگشت و شورای حکام این بار برخلاف اجلاس‌های قبل، قطعنامه علیه ایران صادر نکرد. این اتفاق نشان داد که خط‌ونشان کشیدن جواب نمی‌دهد، بلکه دیپلماسی و بده و بستان جواب می‌دهد.

4-رایزنی‌های پیدا و پنهان با عربستان نتیجه داد. تهران – ریاض با میانجیگری چین توافق کردند و رابطه دیپلماتیک بین دو کشور که پس از حمله افراد در ۱۲ دی ۱۳۹۴ به کنسولگری عربستان در مشهد و سفارت این کشور در تهران قطع شده بود، قرار است از سر گرفته شود. این توافق بر بازار و قیمت دلار اثر مثبت دارد، زیرا از آن بوی صلح می‌آید نه جنگ.

5- قرار است 500 میلیون دلار از دارایی‌های ایران در عراق با اجازه وزارت خزانه‌داری امریکا آزاد شود. این اتفاق نشان از آن دارد که امریکا تمایل دارد که اختلافاتش را با تهران از طریق دیپلماسی حل کند نه روش‌های دیگر؛ بنابراین در این رویداد هم دیپلماسی نتیجه داد نه سیاست توپ‌وتشر.

نویسنده به دستگاه دیپلماسی توصیه می‌کند همان‌طور که رابطه با عربستان از سر گرفته شد با انجام مذاکره مستقیم با آمریکا اختلافات حل‌وفصل و رابطه بین تهران – واشنگتن نیز برقرار شود. این اتفاق ضمن ضربه به دلالان و واسطه‌ها، باعث بالا رفتن ارزش ریال و قدرت خرید مردم خواهد شد.