کد خبر : 414836 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ - 12:05
دکتر علی محمد پور، کارشناس مسائل سیاسی کلید احیای برجام در دستان گروسی است، تداوم تقابل فایده ندارد

اهمیت سفر رافائل گروسی به ایران، باید گفت نتیجه دیدار های این دو روز آنچنان پر اهمیت است که به سختی می توان در تاریخ همکاری های ایران و آژانس مشابه چنین سفری را با این درجه از حساسیت پیدا کرد.

گروسی با رییس جمهور، وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی و بسیاری دیدار کرد و حتی در ضیافت شامی با حضور فعالان صنعت هسته ای کشور، کارآفرینان و اساتید شرکت می کند که این حجم از برنامه های کاری و گفت و گو در جریان سفر های گروسی در نوع خود بی سابقه است.

هر دو طرف می دانند که تقابل بی فایده است و در صورت ادامه دادن به اختلافات، این راه بدون بازگشت خواهد بود. غرب مشتاق حل و فصل پرونده هسته ای ایران است و می خوداهد باری را از دوش خود بردارد. اما از سر گیری گفت و گو های برجام در گرو گزارش آژانس است. در این سو نیز ایران برای از میان برداشتن تحریم ها فرصتی جز احیای برجام پیش رو ندارد.

از این رو در این سفر ایران و آژانس آمادگی لازم برای حل اختلافات فی ما بین را داشتند و می بینیم که گروسی پس از بازگشت گزارش خوبی از سفر خود به خبرنگاران و اعضای شورای حکام می دهد. تا جاییکه این گزارش باعث عصبانیت بنجامین نتانیاهو می شود و او را وادار به واکنش می کند

یکی از اختلافات ایران و آژانس حول مساله دوربین ‌ها است و ظاهرا ایران این خواسته آژانس را برآورده خواهد کرد. این یکی از دستاورد های این سفر برای آژانس است که می تواند ایران را هم به میزان قابل توجهی به خواسته هایش نزدیک کند.

از سر گرفتن بازرسی های قانونی آژانس از تاسیسات هسته ای ایران نیز از جمله مواردی است که ایران و آژانس در مورد آن به نتایجی رسیده اند. اگر چه سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با گویشی متفاوت از گفته های گروسی این مسائل را توضیح داد و بهروز کمالوندی اعلام کرد که طی این سفر هیچ توافقی درباره نصب دوربین ها نداشته اند اما در خصوص چنین سفر مهم و تاثیر گذاری در این برهه زمانی حساس استفاده از عبارت "هیچ توافقی" منطقی نیست. چون پیش از این سفر هم ایران و آژانس در مرحله "هیچ توافقی" بودند مگر اینکه از اساس مفید و موثر بودن آن استقبال و این سفر را منکر شویم.

از سویی سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی بیانیه ‌ای مشترک صادر کردند که در متن آن ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری، ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به آژانس برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌ مانده اعلام کرده است. پس عملا می توان راهگشا بودن این سفر را با استناد به همین متن تایید کرد. البته این سفر آغازی بر سفرهای بعدی در سطح کارشناسان آژانس و انجام بازدید های فنی است. ایران مرحله ای از مذاکرات فنی را پیش رو دارد که بنا بر متن بیانیه مشترک به زودی در تهران انجام خواهد شد.

ادعاهای مطرح شده در خصوص وجود اورانیوم در سه سایت اعلام نشده و گزارشات آژانس انرژی اتمی که ایران را به عدم پاسخگویی‌ متهم می کرد گفت و گو های احیای برجام را بی نتیجه کرد. با به بن بست رسیدن مجدد برجام اقتصاد ایران تحت تاثیر این اخبار روزهای پر التهابی را گذراند. سفر اخیر مدیر کل آژانس می تواند امیدی برای از سر گیری مذاکرات و احیای برجام باشد.