کد خبر : 414820 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - 11:33
عبدالرضا فرجی راد در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: ایران و آژانس به توافق نسبی دست پیدا کرده اند/گزارش گروسی به آژانس منفی باشد دیوار بی اعتمادی بلند تر می شود فرجی راد می گوید: اگر فرض کنیم ایران و آژانس طی چند ماه مذاکره کنند و در نتیجه به سرانجام مثبت هم برسند،این پرسش مطرح می شود که آیا این توافق به احیای برجام کمک می کند؟بنده تصور می کنم خیر!

ستاره صبح آنلاین:ابوالفضل عمومی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح نشست این کمیسیون با حضور اسلامی و کمالوندی گفت:« در چارچوب پادمان و گفت‌وگو با مقامات آژانس، ابهام نسبت به این موضوعات برطرف شدند و به نوعی بهانه از دشمنان گرفته شد و در موضوعات باقیمانده از جمله ۳ مکان هم طبق پادمان با آژانس همکاری خواهیم کرد.در این جلسه کمالوندی هم با تشریح مواد سه گانه مورد توافق در بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی، گفت ملاک ما برای همکاری با آژانس، پادمان است و طبق قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، تا زمانی که تحریم‌ها طبق توافق رفع نشود، ایران نظارت‌های فراپادمانی را اجرا نمی کند.»در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با عبدالرضا فرجی راد دیپلمات پیشین انجام داده که در ادامه می خوانید:

  شما سفر گروسی را چگونه ارزیابی می کنید؟گزارش او به شورای حکام مثبت خواهد بود یا منفی؟
سفر گروسی از قبل هماهنگ شده بود.معاون گروسی پیش از خود او به تهران آمد و بستر مذاکرات بین ایران و آژانس را فراهم کرد.
همانطور که انتظار می رفت آنچه که از سخنان گروسی و اسلامی بر می آید این است که نتایج سفر مثبت بود.زیرا اگر قرار بود نتایج سفر منفی باشد در سفر معاون گروسی به تهران زمینه سفر گروسی فراهم نمی شد و او با رئیس جمهور کشورمان دیدار نمی کرد. به نظر می آید دو طرف به طور نسبی به توافقاتی دست پیدا کرده اند.این توافقات یک نقشه راه تعیین می کند و بر اساس آن بر سر دو مورد گفتگو صورت می گیرد.ابتدا نظارت های پادمانی  و سپس سه سایت هسته ای که آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد آنها حساس شده است.می توان گفت این توافقات اولیه یک قدم مثبت است. به نظر می رسد در نشست آینده شورای حکام قطعنامه ای علیه ایران تصویب نمی شود و گزارشی برای شورای امنیت فرستاده نخواهد شد.
البته امکان دارد بیانیه ای صادر شود و نکاتی مثبت یا منفی در آن وجود داشته باشد اما بعید است که قطعنامه صادر شود.

  به نظر شما اگر قانون مجلس اجازه می داد که نظارت های فراپادمانی از تاسیسات هسته ای به عمل آید آیا روند توافق تسریع نمی شد؟
دوربین های نظارتی آژانس بین المللی همچنان وجود دارند تنها بخشی از آنها در واکنش به قطعنامه آژانس از کار افتادند.دوربین هایی که در قالب فراپادمان بودند جمع آوری شدند.
اگر فرض کنیم ایران و آژانس طی چند ماه مذاکره کنند و در نتیجه به سرانجام مثبت هم برسند،این پرسش مطرح می شود که آیا این توافق به احیای برجام کمک می کند؟بنده تصور می کنم کمک نمی کند.
زیرا مسائل دیگری از سوی غرب مطرح شده که آن مسائل برای اروپا و آمریکا امروز در اولویت هستند.این مسئله جنگ اوکراین است.غرب تمرکز خود را روی حل مسئله اوکراین و روابط نظامی ایران با روسیه گذاشته است.
سخنان مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا مذاکره را نفی می کند زیرا معتقد هستند ایران تجهیزات نظامی به روسیه میفرستد تا در جنگ علیه اوکراین استفاده کند.
بنابراین اگر فرض را بر این بگذاریم که مشکلات آژانس با ایران حل شده باشد مسائل جنگ اوکراین و ارتباط نظامی ایران با روسیه که غرب مدعی آن است یک مانع جدی برای احیای برجام است.
پیشنهاده بنده این است که گفتگو با آژانس،در کنار برداشتن موانع و بهانه جویی های غرب درمورد همکاری ایران و روسیه اتفاق بیفتد.این دو مورد در کنار یکدیگر می تواند بستر برجام را فراهم کند تا ژئوپلوتیک ایران باز شود و گشایش های اقتصادی صورت گیرد.

  به نظر شما سفر گروسی به تهران بهانه جویی کشورهای غربی را رفع می کند؟
بهانه جویی ها برای توافق هسته ای کاهش می یابد اما به طور کامل رفع نمی شود.اسرائیل نسبت به سفر گروسی به تهران واکنش نشان داده است.اما هنوز از سوی غرب واکنشی صورت نگرفته است.
بنده تصور می کنم تنش بین ایران و اژانس کاهش یافته اما تمام نشده است.آژانس از جانب برخی کشورهای منطقه،روسیه و کشورهای اروپایی علیه ایران تحریک می شود.
بنابراین باید با احتیاط عمل کرد.برای اینکه چه در آینده اتفاق خواهد افتاد باید صبر کرد و منتظر گزارش گروسی به شورای حکام شد.اینکه قطعنامه صادر می شود یا بیانیه باید صبر کرد و دید.
اگر قطعنامه یا بیانیه تند صادر شود مذاکرات به عقب باز میگردد و بی اعتمادی ها بیش از گذشته تشدید می شود و شرایط جدید شکل خواهد گرفت.