کد خبر : 414818 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - 11:29
آلبرت بغزیان، اقتصاددان پس‌لرزه سفر گروسی به تهران؛ تخلیه حباب دلار و کاهشی شدن قیمت آن

ستاره صبح آنلاین-بدترین اثری که افزایش نرخ ارز بر اقتصاد دارد، بی ثباتی است. وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می کند و کالا ها گران می‌ شود، به هر زور و زحمتی که باشد، اقتصاد خود را با شرایط جدید و قیمت ها  وفق می دهد.

اما زمانی که نرخ ارز در شرایط بی ثباتی است و بالا و پایین می رود و یا مثل روزهای اخیر سمت و سوی کاهشی می گیرد، سردرگمی در ارکان اقتصادی و فضای کسب و کار ایجاد می ‌شود.

توسعه اقتصادی یعنی سرمایه گذاری، ولی بی ثباتی بازار ارز سرمایه را متضرر می کند. سرمایه گذار در فضایی پر ابهام قرار می گرد و نمی تواند برنامه ریزی کند و دست به اقدامی بزند. از این رو بی ثباتی نرخ ارز سرمایه ها را از مسیر تولید خارج می کند و سرمایه گذار را فراری می دهد.

در شرایط بی ثباتی نرخ ارز صحبت از معیشت و گرانی برنج و روغن یک طرف ماجرا است ولی مشکل که ایجاد می شود اختلالی است که در رشد و توسعه اقتصادی کشور به وجود می آید.

ایران صادر کننده نفت است. اقتصاد کشور به آورده ارزی نفت وابسته است. وقتی درآمد های ارزی کشور محدود شود و نرخ ارز در شرایطی پر التهاب و پر نوسان قرار بگیرد، توسعه اقتصادی به سادگی امکان پذیر نیست.

ما باید در دهه های گذشته وابستگی اقتصاد را به نفت کم می کردیم که در این زمینه نتوانستیم کاری انجام بدهیم. در حال حاضر باید بی‌ ثباتی نرخ ارز را کنترل کنیم. تا سرمایه‌ فراری نشود.

تولید درآمد سرانه را افزایش می دهد و با حل بحران اشتغال نارضایتی های اجتماعی را کاهش خواهد داد. وقتی از توجه به تولید صحبت می شود، قدم اول ایجاد ثبات در بازار ارز است زیرا نهاده های تولید به ارز وابسته اند.

اقتصاد نفتی به معاملات خارجی وابسته است. نفت را که نمی توانیم در بورس کالا به خودمان بفروشیم! وقتی مشتری نفت ما خارجی ها هستند باید این ارتباط را در فضایی از احترام متقابل حفظ کرد. وقتی فروشنده با مشتری اش در تقابل است، داد و ستد بین آنها قطع می شود. کشوری که نفت می فروشد و ارز دریافت می کند و نیاز هایش را با این درآمد نفتی تامین می کند، نمی تواند در تقابل با جهان قرار بگیرد.

برای فروش نفت و ایجاد ثبات در بازار ارز باید عادی سازی روابط جایگزین خصومت و تقابل با غرب شود. برجام و اف ای تی اف دو مسیر برای عادی سازی روابط با کشور هایی است که مشتری نفت ایران هستند.

برجام به کشور این امکان را می دهد که میزان فروش نفت خود را به زمان قبل از تحریم ها برگرداند. اف ای تی اف مبادلات پولی و بانکی ایران با کشور های دیگر را ممکن می کند. اگر پول فروش نفت را از طریق سیستم بانکی وارد کشور کنیم زمینه ایجاد ثبات در نرخ ارز فراهم می ‌شود، در غیر این صورت کشور همچنان با کاهش درآمد و بی ثباتی در بازار ارز مواجه خواهد بود.

قیمت دلار در روزهای گذشته کاهش  داشت. حبابی که پیرامون نرخ دلار رشد کرده بود در حال تخلیه است ولی نباید از دلیل سیاسی این کاهش غافل شد. سفر رافائل گروسی به ایران با سیگنال های مثبتی که به بازار دارد نه تنها مانع از افزایش نرخ ارز شد بلکه روند بازار به سمت کاهشی شدن تغییر کرد.

این کاهش تا زمانی که اخبار مثبتی به جامعه مخابره شود ادامه خواهد داشت. همانطور که اشاره شد، نرخ قطعی ارز در سال پیش رو و ثبات در بازار ارز به طور مستقیم به رابطه ایران و بین الملل و نتیجه تصمیمات حاکمیت در مورد برجام و اف ای تی اف ووابسته است. همان گونه که اثر بخشی اقدامات اقتصادی دولت به نتیجه مذاکرات هسته ای و سرنوشت برجام گره خورده است.