کد خبر : 414772 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۱۳ - 11:23
علی بیگدلی تحلیلگر روابط بین الملل در گفتگو با ستاره صبح: تصویب قطعنامه تنبیهی که احتمال دارد علیه ایران صادر شود پرونده ایران به شورای امنیت می برد/مسئله برجام ارتباط مستقیم با مسائل اژانس دارد/متاسفانه فضای بین المللی دستخوش تغییر و تحولاتی علیه ایران شده است بیگدلی گفت:سفر گروسی و برنامه ملاقاتش با رئیس جهور نشان میدهد موضوع از حساسیت بالایی برخوردار است

ستاره صبح/پیام فیض:رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین الملل انرژی اتمی روز گذشته وارد تهران شد.گروسی در این سفر با رئیس جمهور و برخی مقامات دیگر دیدار و گفتگو می کند.سفر گروسی برای تهیه گزارش درباره روند نظارت و کنترل پادمانی تاسیسات هسته ای ایران انجام میشود.گزارش گروسی پس از این سفر برای شورای حکام نقش تعیین کننده دارد.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با علی بیگدلی تحلیلگر روابط بین الملل انجام داده که در ادامه می خوانید:

-شما سفر گروسی به تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟
متاسفانه فضای بین المللی دستخوش تغییر و تحولاتی علیه ایران می شود.مانورهای جدید نظامی در آب های منطقه ای مانند مانور مشترک آمریکا و اسرائیل که ماه گذشته برگزار شد  هشدار های قابل تاملی است که در تحلیل شرایط حال حاضر باید در نظر گرفته شود.
برخی اخبار حکایت از آن دارد یک مانور دریایی با شرکت 52 کشور در منطقه خلیج فارس اجرا خواهد شد.این موضوع فضا را به زیان ایران چرخش خواهد داد.
سفر گروسی و برنامه ملاقاتش با رئیس جهور نشان میدهد موضوع از حساسیت بالایی برخوردار است.گزارشی که مبنی بر غنی سازی 84 درصدی منتشر شد که فضای بین الملل خصوصا غرب را علیه ایران دچار تشنج کرد.ماکرون در واکنش به این گزارش آن را نگران کننده خواند و تاکید کرد باید جلوی ان گرفته شود./
سفر های پیشین گروسی با سفر کنونی او تفاوت دارد.امیدوارم سفر او به تهران با رضایت تمام شود اما اگر او از گزارشی که در ایران دریافت خواهد کرد رضایت نداشته باشد و ایران به انتظارات گروسی پاسخ مثبت ندهد وی به شورای حکام که در آینده نزدیک تشکیل جلسه خواهد داد گزارش منفی میدهد.
 این گزارش برخلاف سه دوره گذشته که قطعنامه اخطاری درباره ایران داده بود احتمالا یک قعطنامه تنبیهی علیه ایران در پی خواهد داشت.
تصویب قطعنامه تنبیهی علیه ایران باعث می شود پرونده ایران به شورای امنیت برود.اگر ایران انعطاف پذیری را نشان ندهد شرایط برای این روند مهیا است.
مسئله برجام ارتباط مستقیمی با مسائل اژانس دارد.تا مادامی که مسائل آژانس حل نشود اختلافات برجامی حل نخواهد شد.باید منتظر ماند و دید گروسی چه گزارشی را به شورای حکام خواهد داد.
-به نظر شما گزارش گروسی به شورای حکام چه خواهد بود؟اگر گزارش گروسی مثبت باشد اقدام شورای حکام چه خواهد بود؟
اگر گزارش منفی باشد همانطور که گفتم در چهارمین نشست شورای حکام قطعنامه تنبیهی علیه ایران صادر خواهد شد.آمریکا و اروپا در کنار اسرائیل به شورای حکام علیه ایران فشار وارد می کنند.
در صورتی گزارش گروسی منفی باشد در گام نخست پرونده ایران به شورای امنیت خواهد رفت.شورای امنیت به ایران پیام خواهد داد و اگر آن پیشنهاد مورد موافقت ایران قرار نگیرد پرونده به ذیل فصل 7 شورای امنیت مثل دوره احمدی نژاد خواهد رفت.
-به نظر شما در صورتی که پرونده ایران به ذیل فصل 7 برود واکنش ایران چه خواهد بود؟
ایران نمی تواند واکنش خاصی داشته باشد.وقتی پرونده ایران به ذیل فصل هفت شورای امنیت برود تمام تحریم های قبل از 2015 فعال خواهد شد.تمام کشورهای دنیا حق ارتباط با ایران را نخواهند داشت.
وقتی کشوری ذیل فصل هفتم می رود به عنوان یک کشور یاغی شناخته می شود و مقدمات برای اقدام نظامی علیه آن کشور فراهم خواهد شد.

از طرف دیگر سفر مقامات اسرائیل به آمریکا و ملاقات با همتایان خود نشان میدهد که مسئله جدی است و اگر مسئولان معتقدند خود را برای همه گزینه های بعد از این واقعه آمده کرده اند باید گفت تفکر اشتباهی است که نتیجه مثبت نخواهد داد.شرایط فعلی حساس است و اگر مقامات انعطاف پذیری و عقلانیت به خرج ندهند کشور دچار مشکل می شود.