کد خبر : 414733 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۱۰ - 21:51
حسن بهشتی پور در گفتگو با ستاره صبح آنلاین: مذاکرات غیرعلنی بین ایران و امریکا صحت داشته و دارد/اگر ایران با آمریکا درباره راهکارها به توافق نرسیده بود گروسی به تهران نمی‌آمد بهشتی پور گفت:برجام برای آمریکا و اروپا به‌عنوان یک توافق عدم اشاعه هسته‌ای ضروری است

ستاره صبح آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سخنان «حسین امیر عبداللهیان» که گفته بود آمریکا از طریق عراق برای ایران پیام ارسال کرده است. «ند پرایس» این ادعا را رد کرد و گفت: من نمی‌توانم پاسخی به این پرسش بدهم. وی گفت احیای برجام از چند ماه قبل از دستور کار واشنگتن خارج‌شده است؛ اما «امیر عبداللهیان» در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو گفت: وضعیت فعلی برجام نتیجه سوء محاسبه و اشتباه سیاست آمریکاست. تجارب گذشته به ما آموخت که دور جدید، مذاکرات را با دقت و حساسیت بیشتری دنبال کنیم. در ارتباط با این موضوع ستاره صبح آنلاین گفتگویی با حسین بهشتی پور کارشناس روابط بین‌الملل انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

-به نظر شما چرا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سخنان امیر عبداللهیان را درباره ارسال پیام رد کرده است؟
با توجه به قرائن و شواهدی که وجود دارد اتهامی که «ند پرایس» به «امیر عبداللهیان» می‌زند درست نیست. بنده نمی‌خواهم تعصبی روی صداقت وزیر امور خارجه کشورمان داشته باشم؛ زیرا در عالم دیپلماتیک یک دیپلمات خوب به آنچه «می‌گوید» عمل نمی‌کند بلکه به آنچه «نمی‌گوید» عمل می‌کند. به دلیل اینکه سیاست‌های «اعلامی» منطبق بر سیاست‌های «اعمالی» نیست یعنی آنچه به آن عمل می‌کنند آن چیزی نیست که اعلام می‌شود. در برخی موارد منطبق است؛ اما در اکثر اوقات منطبق نیست؛ بنابراین وقتی یک دیپلمات سخن می‌گوید حتماً نباید راست باشد.
اما در مورد صحبت امیر عبدالهیان مبنی بر انتقال پیام از عراق به تهران قرائن و شواهد نشان می‌دهد حرف ند پرایس سخن بی‌اساسی است.
-قرائن و شواهدی که شما به آن اشاره می‌کنید چیست؟
ند پرایس همه واقعیت را نمی‌گوید. اولین دلیل این است که رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند تهران-واشنگتن مذاکراتی برای تبادل زندانیان داشته‌اند. تبادل زندانیان بخشی از موضوعات ایران و آمریکاست که دنبال می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گزارش نشریات آمریکایی را تکذیب نکرد و گفت نمی‌توانم راجع به جزئیات آن سخن بگویم؛ بنابراین اصل مذاکرات غیرعلنی بین ایران و امریکا صحت داشته و دارد. نکته دوم توافقاتی بین ایران و آژانس است. بهروز کمالوند سخنگوی سازمان انرژی اتمی جزئیاتی از آن را اعلام کرد. بر اساس این توافق گروسی هفته آینده به تهران می‌آید. اگر ایران با آمریکا درباره راهکارها به توافق نرسیده بود گروسی به تهران نمی‌آمد. این موضوع یکی از گره‌های پیچیده مذاکرات اسفندماه گذشته است. پاسخ ایران به سؤالات آژانس همواره برای طرف غربی قانع‌کننده نبوده است. لذا دومین نشانه مشخص می‌کند که اگر در سفر گروسی به تهران توافق به دست آیند تمایل است دو طرف را نشان از توافق دو طرف است.
سومین موضوع، نیازی است که دو طرف به احیای برجام دارند. برجام برای آمریکا و اروپا به‌عنوان یک توافق عدم اشاعه هسته‌ای ضروری است. آن‌ها می‌دانند که توافق برجام کنترل و نظارت آژانس به ایران را افزایش می‌دهد. وقتی کنترل و نظارتی بر رفتار ایران نباشد طرف غربی در شرایط بدی قرار خواهد گرفت.
احیای برجام برای ایران هم باعث می‌شود از حالت بلاتکلیفی خارج شود. شرایط فعلی کشور اقتصاد آن مساعد و مطلوب نیست. نیاز هر دو طرف نشان می‌دهد اظهارات «ند پرایس» مبنی بر اینکه توافق را از دستور کار خارج کرده‌اند به‌دوراز واقعیت است. به نظرم خبرهایی درباره احیای برجام درراه است. رفت‌وآمدهای دیپلمات‌های عراقی و عمانی نشان می‌دهد خبرهایی درراه است. نمی‌توان این نشست‌های دیپلماتیک را نادیده گرفت؛ بنابراین با توجه به نکاتی که مطرح کردم آنچه «ند پرایس» اظهار می‌کند درست و دقیق نیست.