کد خبر : 414727 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۱۰ - 04:08
قرار بود سفره مردم دلاریزه نشود! ستاره صبح- مصطفی فروغی: این روزها دلار به مرز 60 هزار تومان هم رسید. این اتفاق تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت همه کالاهای موردنیاز مردم گذاشته است.

ستاره صبح آنلاین-هرچند پیش‌ازاین رئیس‌جمهور گفته بود نباید سفره مردم دلاریزه شود، ولی متأسفانه شرایطی در کشور شکل گرفته که اقتصاد و معیشت مردم دلاریزه شده و قدرت خرید مردم روند کاهشی به خود گرفته است. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که گران شدن کالاها عموم مردم به‌ویژه آن دسته از خانوارها که درآمد ثابت دارند را نگران کرده است. همچنین فرودستان جامعه نگران آینده خود و فرزندانشان هستند. انتظار می‌رود تیم اقتصادی و تیم سیاسی در داخل و خارج با تغییر رویکردها شرایط به وجود آمده را به نفع مردم تغییر دهند. ستاره صبح با هدف یادآوری و گوشزد به مسئولان بخشی از وعده‌های رئیس‌جمهور، رئیس‌کل بانک مرکزی پیشین و فعلی درباره کنترل تورم، نقدینگی، کاهش قیمت ارز، برداشتن تحریم‌ها، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی و ... را مرور می‌کند. ستاره صبح آمادگی دارد اگر پاسخی از سوی دولت ارسال شود، مطابق ماده 23 قانون مطبوعات آن را منتشر کند. پرسش این است که چرا وعده‌ها عملی نشده است؟ برخی از وعده‌های مطرح شده در زمان انتخابات در ادامه می‌آید:

وعده‌های رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف (14 مرداد 1400)
* برقراری عدالت و تحول و آینده خوب پیش روی ایرانیان
* برداشتن تحریم‌های موجود با دیپلماسی
* بسط و گسترش آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی
* بزرگ شدن سفره‌های مردم
* ایجاد نشاط ملی و شور اجتماعی در جامعه
* تشکیل دولت وفاق ملی
* ایجاد ثبات اقتصادی
* تشکیل دولت غیر جناحی
* شفافیت مالی و مبارزه با فساد
* تعامل سازنده و هوشمند با جهان
* سیاست خارجی متوازن در روابط خارجی
* کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی
* بسط و گسترش روابط با کشورهای منطقه
* حمایت از تولید ملی و صیانت از محیط‌زیست
رئیس‌جمهور (18 بهمن 1401) در آستانه چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، اقدامات اقتصادی دولت خود را برای جلوگیری از دلاریزه شدن اقتصاد و سفره مردم بیان کرد. اکنون‌که دلار صعود کرده و به مرز 60 هزار تومان رسیده و سفره مردم دلاریزه شده، گزیده‌ای از سخنان و وعده‌های رئیس‌جمهور مرور می‌شود.
* دولت در تلاش است تا سفره مردم متأثر از نوسان دلار نباشد.
* آنچه باعث رنج مردم می‌شود، ما را هم می‌رنجاند و برنامه دولت برقراری ثبات در سفره مردم است، به‌طوری‌که با نوسان قیمت دلار دچار تغییر قیمت نشود.
* آنچه دولت و من روزانه دنبال می‌کنیم، این است که ثبات در سفره مردم برقرار شود.
*تورم را از 60 به 40 درصد رساندیم؛ تلاش شد هم تورم ‌و هم‌ گرانی‌ها مهار شود؛ به‌نحوی‌که تورم از 59.3 در ابتدای تحویل دولت (شهریور 1400)، به 40 درصد رسید و 20 درصد کاهش پیدا کرد.
*با کسری بودجه مواجه بودیم که با افزایش درآمد واقعی بدون چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی، تلاش کردیم شرایط را تغییر دهیم.
*در زمینه کنترل تورم ما با مشکلات جهانی و منطقه‌ای مواجه شدیم، با توجه به الزام قانونی برای عادلانه سازی یارانه‌ها و حذف ارز 4200 تومانی، وضعیت تورمی ناشی از اصلاح اقتصادی، مشکلاتی ایجاد کرد که تلاش شد با پرداخت یارانه‌ها این وضعیت تا حدودی جبران و ثبات اقتصادی ایجاد شود.
*همچنان که اغتشاشات کسب‌وکار مردم را دچار مشکل کرد و به بازار علامت بد و نا اطمینانی داد، حتماً در نرخ دلار هم تأثیر داشت و این از عوامل مؤثر در افزایش نرخ دلار است. بدون تردید، انتظارات تورمی در قیمت‌گذاری دلار تأثیر دارد. ما ذخایر ارزی قابل‌اطمینان و فروش نفت خوبی داریم و هیچ نگرانی نداریم.
*گاهی چند درصد ارزی که در بازار آزاد معامله می‌شود، بر بیش از 90 درصد که در بازار نیمایی معامله می‌شود، سایه می‌اندازد. می‌خواهیم قیمت بازار آزاد را مدیریت کنیم تا به قیمت بازار نیمایی برسد.
*در سال گذشته 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه اعلام شد و امسال تعارضی بین منابع و مصارف به وجود نیامد و تاکنون به نحوی مدیریت‌ شده که با کسری بودجه روبرو نشویم.
*امروز رشد اقتصادی بیش از 3 درصد، رشد سرمایه ثابت حدود 4 درصد، رشد تولید بیش از 6 درصد و رشد ابزار تولید بیش از 5 درصد است. در دولت سیزدهم آمار بیکاری 7 دهم درصد کاهش‌یافته که نشانه‌های خوبی است.
*نکته مهم این‌که در راستای سیاست دولت در حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی میان مردم و جامعه، نوسانات علت‌هایی دارد که شناسایی‌شده و در حال پیگیری است. در اقلام دیگر هم تلاش دولت این است به ثباتی برسد که با توجه به دلاریزه شدن برخی اقلام، سفره مردم که در این سال‌ها به دلار گره‌خورده، به نحوی مدیریت شود که تغییر کند.
*سیاست دولت این است که آنچه در سفره مردم است، از ثبات برخوردار شود که به‌هیچ‌عنوان با تغییر قیمت دلار، دچار نوسان نشود.
*من به مردم عزیز و فعالان اقتصادی اطمینان می‌دهم که ذخایر ارزی خوب و قابل‌اطمینانی داریم و ذخایر ارزی ما با توجه به فروش مناسب نفت، نگران‌کننده نیست.
*اینترنت تبدیل به محیط‌زیست مردم شده است و این محیط باید آرامش‌بخش و تسهیلگر امورات مردم باشد. به وزیر ارتباطات گفتم که در اینترنت اخلالی نباشد که موجب گله ما و مردم است.
*وعده‌ای که درباره اینترنت به مردم عزیز دادم به قوت خود باقی است و نباید اخلالی در اینترنت باشد تا مردم از این فضا استفاده کنند.
*ریل‌گذاری در خنثی‌سازی تحریم‌ها به نتیجه رسیده و هدف‌گذاری ما درست بوده است. هدف‌گیری ما برای رشد 8 درصدی در اقتصاد و گنجاندن این عدد در بودجه و برنامه هفتم است.
*ازآنچه وعده دادیم عقب نیستیم. حدود یک‌ میلیون شغل را ایجاد کرده‌ایم و می‌خواهیم دولت صادق الوعد باشیم.
*آشوب و تحریم دو روی یک سکه است. ریل‌گذاری برای خنثی کردن تحریم‌ها درست بوده و جواب داده‌ است.
*دولت مکلف شده تا هر سال یک ‌میلیون مسکن ایجاد و آن را پیگیری کند. این وعده من هم در انتخابات بوده است؛ اگر من هم نباشم و هر کس دیگری باشد باید یک‌میلیون مسکن در سال ساخته شود.
گفتنی است که رئیس‌جمهور پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 گفت: «خدا رحم کرد من رئیس‌جمهور نشدم که دلار بشود 5000 تومان»

تیتر 4 سال قبل «کیهان» درباره قیمت ارز
روزنامه کیهان در شماره 21877 مورخ 20 فروردین 1397 در گزارش خبری تحلیلی و در تیتر یک خود نوشت: «دلار 5800 تومانی دستاورد دولت برجام و تلگرام!»
روزنامه کیهان همچنین در شماره‌های دیگر خود با عنوان‌های زیر نوشت:
* بانیان وضع موجود در پوشش اقتصاددان نسخه کارآمد دولت قبل را تکرار کردند (22 خرداد 1401)
* مدیریت و آرامش بازار ارز بدون ارز پاشی (2 تیر 1401)
* اگر برجام را آتش می‌زدیم دلار 7200 تومان نمی‌شد (تیتر یک 17 اردیبهشت 97)
*قصه پر غصه ارز 4200 تومانی از واگذاری بی‌ضابطه تا حذف بی‌سروصدا (23 دی 1399)
*تورم 43 درصد؛ روحانی: یک نفر هم به ما خسته نباشید نگفت! (پنجشنبه 3 تیر 1400)

وعده‌های علی صالح‌آبادی رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی
* سازوکار لازم را اندیشیده‌ایم تا آرامش بازار ارز برقرار شود.
* تلاش می‌کنیم با کمک وزارت صنعت، آرامش را در بازارهای مختلف ایجاد کنیم و ثبات بازار ارز در اولویت قرار دارد.
* تلاش می‌کنیم با کنترل پایه پولی و همچنین جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی، بازار را کنترل کنیم.
* با کمک وزارت اقتصاد در جهت رفع کسری بودجه اقدام می‌شود که پایه پولی افزایش بی‌رویه نداشته باشد.
* زیرساخت‌های بانک مرکزی را به کار می‌گیریم تا آرامش در اقتصاد ایجاد شود.
* تلاش می‌کنیم فضای مثبت در کشور با سازوکارهای دولت ایجاد شود و وضع اقتصاد رو به بهبود باشد.

وعده‌های محمدرضا فرزین رئیس‌کل کنونی بانک مرکزی
* نرخ هر دلار در سامانه نیما روی 28 هزار و 500 تومان تثبیت می‌شود و واردات تمام کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات را با این نرخ تأمین خواهیم کرد.
* مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی، کنترل نرخ تورم و نرخ ارز است.
* ارز را تثبیت خواهیم کرد و دغدغه فعالان اقتصادی کشور را رفع خواهیم کرد.
* دغدغه رئیس‌جمهور هم معیشت مردم است که با کنترل تورم و ارز آن را تأمین خواهیم کرد.
* ‌ ذخایر ارزی کشور بیش از 20 میلیارد دلار افزایش یافته و در خارج از کشور در دسترس ما قرار دارد، پس هیچ مشکلی در تأمین ارز نداریم. ضمن اینکه مقایسه تخصیص ارز در سامانه نیما با سال گذشته واقعیت‌ها را نشان می‌دهد. در بازار آزاد هم ورود خواهیم کرد و نرخ سازی می‌کنیم. ثبات ارزی را حتماً گام‌به‌گام ایجاد خواهیم کرد.
* شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود سپرده بانکی مصوبه دارد که به‌زودی اجرایی خواهد شد.
* برای کنترل نقدینگی و تورم اول باید منشأ نقدینگی مشخص شود که بخش عمده آن پایه پولی و ضریب فزاینده است. پایه پولی از نا ترازی بانک‌ها و افزایش دارایی‌های خارجی است.