کد خبر : 414685 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۸ - 10:22
هادی حق شناس، اقتصاددان واقعیت ها را ببینید، عامل گرانی دلار دلال‌ها یا نهادی که خلق پول می‌کند؟

ستاره صبح آنلاین-برای اینکه از میزان تورم مطلع باشیم، می توان به آمار هایی که مرکز آمار ایران منتشر می کند مراجعه کرد. این مرکز زیر نظر دولت فعالیت می کند و قانونی ترین مرجع صدور اطلاعات است.

مرکز آمار ایران اعلام کرده است که تورم نقطه به نقطه بالای 53% است و تورم میانگین نزدیک به 48% است. از این رو نباید دولتمردان در این آمار ها و اطلاعات تردید کنند، زیرا نهادی دولتی این آمار ها را تهیه و منتشر می کند.
آنچه در سطح شهر دیده می شود گویای وجود تورم بالا است. کافی است یک شهروند به طور روزانه به قیمت کالاهای مورد نیاز خود توجه کند و قیمت ها را مقایسه کند، نیازی به آمار نیست و به راحتی می توان متوجه افزایش قیمت ها شد.
حتی نیازی نیست قیمت ها را با زمان شروع به کار دولت سیزدهم بسنجیم؛ بلکه همین آمار های شش ماه یا سه ماه گذشته تفاوت قیمت را نشان می دهد.
اما اینکه افزایش قیمت ها توطئه است یا نه؟ اینجا بحثی دیگر باز می شود. متاسفانه چهل سال است که بعد از هر شوک ارزی نظریه توطئه مطرح می شود و گفته می شود دست هایی در کار است!
اما اگر به رشد نقدینگی که بانک مرکزی خود تولید و اعلام می کند توجه کنیم متوجه می شویم که توطئه در اصل یک اشتباه اقتصادی است!
رشد نقدینگی در یک سال گذشته حدود 35% بود و اولین اثر رشد نقدینگی افزایش نرخ تورم است. حتی اگر همه موضوع مرتبط با تورم را نادیده بگیریم، یک مساله را نمی توان ندید و انکار کرد و آن وجود نقدینگی است.نقدینگی در یک سال گذشته افزایش پیدا کرده است. طبق آمارها حدود 34% رشد نقدینگی در یک سال داریم.آیا این همان توطئه است.
لایحه بودجه ای که درمجلس در حال بررسی است، توسط دولت ارائه شده است. عدد ها در بودجه کل کشو و در بودجه شرکت ها و در بودجه منابع عمومی حدود 40% افزایش پیدا کرده است. وقتی بودجه کل کشور 40% افزایش پیدا می کند در سال آینده همین بودجه علت بالا رفتن تورم خواهد بود.آیا این همان توطئه است!
شاخص هایی که وجود دارد مثل روز روشن است، مگر ارز 4200 تومانی به ارز 28500 تومانی تبدیل نشد؟ مگر دولت ارز 28500 تومان را کنار نگذاشت و ارز نزدیک به بازار را نپذیرفت؟ این ها موضوعاتی واقعی است و همه بر تورم تاثیر دارد. آیا این همان توطئه است!
با این برنامه های کلان که تاثیر بزرگ و عمیقی بر افزایش تورم دارند، کار چند دلال و صراف و بازارساز و اثر اقدامات آن ها بر افزایش تورم بسیار ناچیز و کم اثر است.
اقتصاد کشور را که چند نفر دلال اداره نمی کند! شاخص های پولی توسط بانک مرکزی تولید می شود. این اعداد و ارقام انکار ناپذیر است. پس به جای طرح توهم توطئه، باید اصلاحات در اقتصاد را مد نظر قرار داد.
ما در تحریم قرار داریم. تحریم جنگی اقتصادی است. این بحران واقعی است. کسی نمی تواند ادعا کند که فروش نفت ما مثل قبل از تحریم است. واقعیت ها را به راحتی می توان با بررسی ساده ای کشف کرد و با استناد به این واقعیت ها به جمع بندی های درست رسید.
تورم واقعی است. گرانی واقعی است. افزایش حجم پول و رشد نقدینگی واقعی است. در مضیقه بودن کشور بابت درآمد های ارزی واقعی است. جنگ اقتصادی و تحریم ها واقعی است و آثارش در جامعه و در گرانی و تورم و افزایش نرخ ارز دیده می شود که بر زندگی مردم فشار می آورد.