کد خبر : 414665 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۷ - 11:38
اماواگرها درباره کنترل قیمت ارز ستاره صبح - الهام روحانی: فروش ارز با کارت ملی هفته گذشته متوقف‌شده بود، اما از دیروز با مجوز بانک مرکزی، صرافی‌ها به هر فرد ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن ارز به مردم ‌فروختند.

ستاره صبح آنلاین-صرافی‌ها دلار با کارت ملی را در کانال ۵۲ هزار تومان به متقاضیان عرضه کردند. در این ارتباط روز گذشته مجلس جلسه غیرعلنی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی داشت. گفته‌شده در این جلسه تصمیمات جدید ارزی و پولی با نمایندگان در میان گذاشته شده است. رئیس مجلس در این باره گفت: «جمع‌بندی‌های خوبی در این جلسه درباره بازار ارز صورت گرفت.» عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی در توئیتی نسبت به جلسه دیروز دولت و مجلس درباره نرخ ارز و گرانی‌ها واکنش نشان داد و نوشت: «اعلام کردند که مجلس و دولت برای ساماندهی بازار ارز به نتیجه رسیده‌اند و به زودی در بازار ارز شاهد حل مشکلات و ثبات خواهیم بود. اگر با جلسه یک‌ساعته می‌شد برای ساماندهی ارز جمع‌بندی کرد، تابه‌حال چه می‌کردید. گروه اقتصادی تأثیر دلار ۵۶ هزارتومانی را بر زندگی و سفره مردم درک می‌کند؟» علی قنبری، استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس و نماینده پیشین مجلس با انتقاد از تصمیمات محرمانه اقتصادی گفت: «الگوی کنترل ارز به سبک روسیه نمی‌تواند مدل مناسب برای بازار ارز ایران باشد. در این شرایط لازم است مسئولان به فکر حل مشکلات ساختار سیاسی و اقتصادی بروند.». گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

بررسی محرمانه قیمت ارز در مجلس
محمدرضا میر تاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با تسنیم درباره جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گفت: رئیس‌کل بانک مرکزی بیان داشت که با ایجاد سامانه واحد ارز و طلا قیمت واقعی دلار در آن سامانه درج‌شده است. قیمت‌هایی که در فضای مجازی و درجاهای دیگر وجود دارد غیرواقعی است. وی افزود: در این جلسه دولت گزارش‌هایی به نمایندگان در رابطه با بازار ارز کشور ارائه داد و سپس چند تن از نمایندگان و همچنین نماینده‌هایی از کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه دراین‌باره صحبت کردند و سوا لاتی را مطرح کرده که گروه اقتصادی دولت به آن پاسخ دادند.

وعده حل مشکل
او افزود: مخبر معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت به زودی در بازار ارز نیز شاهد حل مشکل و ثبات خواهیم بود. خاندوزی وزیر اقتصاد نیز گزارش‌هایی به نمایندگان مجلس ارائه داد و بیان داشت که پشت پرده اختلالات بازار ارزی شناسایی‌شده و به زودی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قضایی تکلیف این افراد را مشخص خواهند کرد.

ایجاد اختلال
سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: در این جلسه همچنین سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت که اخلال‌گران زیادی در بازار ارز دستگیرشده‌اند که تعدادی از آنها به صراحتاً به هدف و برنامه‌شان برای ایجاد اخلال در بازار ارز اشاره‌کرده‌اند. در جلسه دیروز محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی نیز مطالبی را مطرح و عنوان کرد که اختیارات کافی باید برای رئیس‌کل بانک مرکزی وجود داشته باشد تا بتواند مدیریت مناسب را انجام دهد.

انتقاد یک استاد اقتصاد از تصمیمات محرمانه
استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: تفاوت کشورمان با کشورهای دیگر به خصوص روسیه که به نظر می‌رسد مدیریت بازار ارز از آن الگوبرداری شده، این است که مشکل ایران میزان ارز دریافتی بوده ‌که مجموع صادرات ایران 20 میلیارد دلار بوده اما روسیه چند برابر این رقم را کسب و دریافت می‌کند، نمی‌تواند مدل و الگویی برای بازار ارز ایران باشد. مسئولان باید به سمت حل مشکلات ساختار سیاسی و اقتصادی کشور بروند.
علی قنبری در گفت‌وگو با ایلنا درباره سیاست‌های ارزی دولت برای مدیریت بازار ارز و راه‌اندازی مرکزی مبادله ارز و طلا برای کنترل بازار ارز اظهار داشت: ارز و هر کالای بادوامی مانند طلا، مسکن، خودرو علاوه بر مسائل اقتصادی، تحت تأثیر مسائل سیاسی هم قرار می‌گیرند و غیر از مسئله عرضه و تقاضا که قیمت‌ها را تعیین و مشخص می‌کند عوامل مؤثر غیراقتصادی بر روی قیمت‌ها اثرگذار هستند. روی قیمت ارز، سیاست‌ خارجی و روابط کشورمان با دنیا اثرگذار است. وقتی دنیا با ما سر سازش ندارد و ما هم با دنیا و کشورهای همسایه درگیر هستیم، بحث تحریم‌های ‌اقتصادی و بحث برجام و FATF مطرح است، مسائل داخلی ازجمله ناآرامی‌های اخیر، کاهش سرمایه‌های اجتماعی، عدم امکان سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌ها و نرخ رشد اقتصادی کم، کاهش درآمد سرانه و ... همه این مسائل باعث شده که مردم به سیاست‌های دولت بی‌اعتماد شوند.

افزایش قیمت ارز و تورم
این کارشناس اقتصادی بابیان اینکه سیاست‌های دولت کارساز نبوده و نیست، گفت: امروز دیگر ارز تنها وابسته به موضوعات و مؤلفه‌های اقتصادی نیست که با راه‌اندازی سامانه‌ها بتوان آن را مدیریت کرد و شاهد آن بودیم که راه‌اندازی انواع سامانه‌ها راهکار عملی برای کنترل ارز نبودند. درنتیجه بازار ارز در برابر این تصمیمات از خود مقاومت نشان می‌دهد و روند افزایشی هم ادامه پیداکرده و می‌کند.

ناکارآمدی تیم اقتصادی
قنبری درباره ادعای وزیر اقتصاد و مسئولان درباره افزایش قیمت ارز تحت تأثیر فعالیت‌هایی تعداد کانال تلگرامی و اعلام نرخ فردایی، تأکید کرد: این ادعاها توجیه عملکرد نامطلوب و ناکارآمد گروه اقتصادی دولت است. سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا در سایر کشورها که فضای مجازی گسترده‌تر و دسترسی به آن راحت‌تر از ایران است، این بحران‌ها و مسائل پیش نمی‌آید. موضوع مشکلات ساختاری و سیاسی بر روی قیمت‌ها و بازار ارز تأثیر می‌گذارند.

نظارت بر تصمیمات محرمانه
قنبری با اشاره به اصرار دولت بر محرمانگی تصمیمات اقتصادی اظهار داشت: دولت توجه داشته باشد که ارزش پول ملی کاهش پیداکرده و مردم تحت فشار هستند و نباید جدا از دنیا زندگی کنیم و زیست داشته باشیم. در این شرایط تصمیمات محرمانه دولت درباره سرنوشت اقتصاد کشور معنا و توجیهی ندارد و دولت باید مردم را محرم بداند و رفاه و آسایش مردم در تصمیمات سیاسی و اقتصادی در اولویت قرار دهد. چرا باید همکاری‌های ایران و چین و سند 20 گانه محرمانه باشد یا اینکه سیاست‌های ارزی پیروی از مدل کشور روسیه جزو موضوعات محرمانه باشد.