کد خبر : 414595 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۳ - 17:40
محمد جواد حق شناس روزنامه نگار درگفتگو با ستاره صبح آنلاین: رسانه هایی که تلاش می کنند صدای مردم باشند باید تقویت شوند نه تضعیف/حضور مسئولانه رسانه ها کمک به حاکمیت است/نیاز مردم به رسانه مثل نیاز به نان، آب و هواست جواد حق شناس گفت:دولت ها نقش و تاثیر رسانه های داخلی را جدی نگرفته و نمی گیرند

ستاره صبح آنلاین:التهاب و نوسان بازار ارز تاکنون یک قربانی رسانه ای داشته است.روزنامه سازندگی در واکنش به افزایش قیمت گوشت قرمز تیتری با عنوان "طغیان گوشت" منتشر کرد که منجر به توقیف این روزنامه شد.البته هیات نظارت بر مطبوعات اعلام کرد این روزنامه تخلفاتی هم از قبل داشته که با تذکر رفع نشده است بنابراین تصمیم بر توقیف این روزنامه گرفته شد.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح آنلاین با محمد جواد حق شناس مدیر مسئول پیشین روزنامه اعتماد ملی و معاون پیشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتگویی انجام داده که در ادامه می خوانید:

-نظر شما درباره توقیف روزنامه سازندگی چیست؟
ابتدا این پرسش مطرح است که آیا نهادی می تواند به رسانه ها بگوید درباره نوسان قیمت ارز،دلار و سکه و.. می تواند بنویسد یا خیر؟پرسش این است که چگونه برخی مسئولان مربوطه آنچه که باور خودشان درباره مسائل است را به زبان می آورند و به آن جامه عمل می پوشانند.
اتفاق بدی که در سال های اخیر افتاده این است که دولت ها به مرجعیت رسانه ای مردم توجه کافی نداشته اند.مسئولان عموما به درک مناسبی از جایگاه رسانه نرسیده اند.
رسانه باید مستقل،شجاع،قانونمدار و مورد وثوق و اعتماد مردم باشد.
تلقی مسئولان از رسانه یک نوعی باور سنتی است.شاید به دلیل اینکه عادت داشتند رسانه را به جایگاه سخنران در یک همایش تقلیل دهند.
متاسفانه انتظاری که از رسانه و فضای مجازی وجود دارد همین نگاه تقلیل یافته است که کسی نمی تواند به سخنان سخنران ایراد بگیرد یا پرسشی مطرح کند.
در رویکرد برخی مسئولان رسانه از جایگاه کارکرد خود خارج شده است.به ابزاری تبدیل شده تا نگاه یک جریان خاص را به عموم جامعه انتقال دهد.
متاسفانه از این بابت کشور صدمه دیده و نتیجه آن باعث شده جامعه و مردمی که مخاطب اصلی رسانه هستند به رسانه های دولتی بی اعتماد شوند و از طرفی رسانه های مستقل هم به دلیل برخوردی که با آنها شده ضعیف شوند و در بازار عرضه و تقاضا امکان عرضه مناسب از آنها گرفته شود.
ابتدای انقلاب تیراژ روزنامه ها نزدیک به یک میلیون بود اما امروز که جمعیت سه برابر آن زمان شده است تیراژ روزنامه ها به زحمت به ده هزار نسخه می رسد.
مردم از رسانه رویگردان نمی شوند زیرا نیاز مردم به رسانه مانند نیاز به نان ،آب و هواست.
متاسفانه مرجعیت رسانه از داخل کشور به خارج از کشور منتقل شده است.پرسش این است که چرا باید مرجعیت رسانه مردم ایران رسانه های لندن و واشنگتن باشند؟
-به نظر شما رسانه های مکتوب تا چه میزان در نوسانات اقتصادی تاثیر گذار هستند؟
میزان اثر گذاری رسانه های مکتوب در نوسانات اقتصادی چندان مهم نیست.وظیفه رسانه بازتاب آنچه که در جامعه وجود دارد است.اینکه بگوییم رسانه باعث افزایش قیمت فلان کالا می شود تقلیل مسئله و عدم شناخت دقیق مسئله است.
برخی مسئولان نه رسانه را می شناسند و نه شناخت دقیقی از ناکارآمدی خودشان در عرصه مدیریتی دارند.
توقیف روزنامه سازندگی به دلیل یک تیتر اقتصادی احتمالا نشان از عدم درک صحیح مسئله است.مسئولان امر جایگاه رسانه را به درستی باور ندارند و آدرس غلط به مردم می دهند و می پندارند که علت بالا رفتن قیمت ها رسانه است.
-توقیف رسانه چه تاثیری در فضای اجتماعی کشور می گذارد؟
یکی از اهداف توقیف یک روزنامه هشدار به سایر رسانه هاست که از خطوط قرمز عبور نکنند.
دولت از رسانه ها با تمام توان باید حمایت کند.رسانه ها با مشکلات فراوان مالی دست و پنجه نرم می کنند.خصوصا رسانه های مکتوب که علاوه بر هزینه های معمول هزینه چاپ و کاغذ را هم بر عهده دارند.حضور مسئولانه رسانه ها بزرگترین کمک به حاکمیت است.
اگر رویکرد صدا و سیما موثر و درست بود امروز مرجعیت رسانه ای کشور به خارج منتقل نمی شد.
رسانه هایی که تلاش می کنند صدای مردم باشند باید تقویت شوند نه تضعیف.