کد خبر : 414434 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۱/۲۵ - 12:10
نظرات رئیس کل پیشین بانک مرکزی را جدی بگیرید و به آن عمل کنید هادی حق شناس، اقتصاددان

ستاره صبح آنلاین-اشکالی که می توان در سپهر سیاسی ایران به آن اشاره کرد این است که احزاب کارکرد واقعی ندارند. احزاب در موسم انتخابات به عرصه ورود می کنند و معمولا بعد از این تا انتخابات بعدی کاری با احزاب نداریم.

اما در کشور های توسعه یافته اینچنین نیست و حزب پیروز در انتخابات حزب رقیب را به رسمیت می شناسد و حزب رقیب کارکرد دولت را مورد نقد قرار می دهد و رقابت بین دو حزب از منظر افزایش شفافیت و کارآمدی برای کشور ها مفید است.

متاسفانه در کشور نقد سهم کارشناسان است و این طیف بدون هیچ وابستگی حزبی و به این کار مبادرت می کنند. در صورتی که اگر می خواهیم نقد اثر گذار و مطالبه محور باشد باید وظیفه نقادی را بر دوش حزب گذاشت.

آقای همتی اقتصاددانی است که امروز یک تنه وظیفه نقد دولت را عهده دار شده ولی چون حزبی از وی پشتیبانی نمی کند و فعالیت احزاب هم محدود است و در وضعیت انفعال به سر می برند. نقد های ایشان جز در رسانه ها مورد توجه قرار نمی گیرد.

آقای همتی در دولت قبل رئیس کل بانک مرکزی و کاندیدای ریاست جمهوری سیزدهم هم بود.او شخصیتی شناخته شده است و آنچه در فضای مجازی منتشر می کند دیده می شود.

اطلاعاتی که اقای همتی منتشر می کند مستند است و از تارنمای بانک مرکزی برمیدارد. چه در خصوص پایه پولی و چه در مورد رشد نقدینگی و چه در مورد قیمت دلار وقتی آمار و اطلاعاتی می دهد، این داده ها مستند و قابل اتکا هستند.

ضمن اینکه ایشان با توجه به تجربه ای که در بانک مرکزی داشتند مواردی که بیان می کنند صاحب نظر هستند.

اینکه آقای همتی در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری کاندید می شود یا نه مهم نیست، آنچه اهمیت دارد صحت تحلیل ها و نظر ایشان است که همانطور که گفته شد نقد او به دولت مستند، واقعی و متکی بر آمار و ارقام درست بوده است.

نقد وی به 1+4 یا همان پنج نفر به این منظور است که این آقایان ادعا داشتند می توان بدون برجام کشور را اداره کرد و معتقد بودند مشکل اصلی کشور سوء مدیریت است و بخش کوچکی از مشکلات کشور که آن را کمتر از 20% می دانستند با برجام ارتباط دارد، امروز نقد اقای همتی به این مساله اشاره دارد. ایشان می خواهد بگوید عدم احیای برجام چه خسارت مادی بزرگی بر اقتصاد ایران وارد کرده است.

در چند مورد پاسخ روابط عمومی بانک مرکزی نشان داده که دولت هم نقد ایشان را می شنود و در شرایط مختلفی پاسخ می دهد.

برایند کلی آنچه اهمیت دارد این است که دولت ها باید بدانند عملکرد آن ها زیر ذره بین است و نقد ها هم به نفع کشور و مردم است.