کد خبر : 414324 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ - 11:07
غلامعلی رجایی در گفتگو با ستاره صبح آنلاین: تسامح حاکمیت با منتقدان و معترضان مهم و پسندیده‌ است/ لازم است همانطور که به دنبال کاهش تلفات جاده ای هستیم به دنبال کاهش تعداد زندانیان هم باشیم ستاره صبح در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب گفتگویی با غلامعلی رجایی از زندانیان سیاسی پیش از انقلاب در ارتباط با عفو،بخشش و گاهی هم کوتاه آمدن و ظرفیتی که نظام برای آزادی زندانیان دارد، انجام داده که در ادامه می خوانید:

  نظر شما درباره نظرات منتقدان درباره اصلاح نظام چیست؟
بنده تصور می کنم رویکرد دلسوزانه،ناصحانه و در جهت اصلاحات جامعه است البته هر کدام از منتقدان با روش خود مسائلی را بیان کرده و می کند.
رویکرد آقای خاتمی همچنان اصلاحات درون نظام است و رویکرد برخی دیگر از منتقدان معطوف به نظر امام و خواست مردم است.آنها می گویند اگر مردم چیزی رو نخواهند نباید انجام شود. بنده تصور می کنم ارائه پیشنهاد ناصحانه خوب و لازم است.نباید فراموش شود که مردم دو دوره به خاتمی رای دادند و او رئیس جمهور بود و آقای موسوی هم در سال 88 تایید صلاحیت شد و رای بالایی اورد.مسئولان پیشین احساس رسالت تاریخی نسبت به مردم و انقلاب می کنند و ناصحانه با حاکمیت سخن می گویند.
بنده پیشنهاد می کنم آقایان ناطق نوری،سید حسن خمینی و در رده های بعدی عارف و جهانگیری نظرات خود را به صورت مکتوب بیان کنند و دیدگاه های خود را با مردم و حاکمیت در میان بگذارند.
حاکمیت می تواند با بررسی مفاد پیشنهادات راهکار برای مدیریت کشور پیدا کند.
انتقاد و اعتراض تضعیف نظام نیست.باید جلوی رویکردهای افراطی و غیر کارشناسانه گرفته شود.چه کیهان و چه افراد دیگر که به منتقدان حمله می کنند.باید بدانند که هیچ حکومتی از انتقاد و اعتراض تضعیف نشده است.
بسیاری از کسانی هم که امروز منتقد هستند در دوره امام کشور و جنگ را اداره می کردند و دلسوز هستند.
.مهم این است که یاران امام و کسانی که مردم به آنها رای داده اند امروز منتقدند و مهمتر اینکه برای عبور از بحران راهکار ارائه می دهند.

  عفو رهبری در شرایط فعلی چگونه تحلیل می شود؟
بنده فکر می کنم بهترین کار که در ماه اخیر شد این بود که حکومت به تسامح روی آورد.بهتر است شرط ندامت را هم برای آزادی زندانیان بردارند.این افراد جوان و مغرور هستند و شاید احساسی تصمیم بگیرند.حتی کسانی بوده اند که گفته اند ما احساس ندامت نمی کنیم با این وجود بهتر است این افراد هم آزاد شوند.
ایین نامه عفو زندانیان نباید سخت باشد و شرط گذاشته شود.به لحاظ آمار زندانیان ما در دنیا وضع خوبی نداریم.همانطور که به دنبال کاهش تلفات جاده ای هستیم به دنبال کاهش تعداد زندانیان نیز باشیم و در آینده زندان ها را خلوت کنیم.
آن هایی که مرتکب قتل ییا تخریب شده اند بقیه بدون شرط ازاد شوند زیرا این به خیر و مصلحت کشور است.

  به نظر شما  کدام دستگاه ها باید از فرمان عفو رهبری الگو بگیرند؟
به عقیده بنده اقای اژه ای همانگونه که کادر تحت امر خود را نصیحت می کند این رویکرد را ترویج دهد.
عفو رهبری نشان داد نظام این ظرفیت را دارد که ببخشد و کوتاه بیاید.به عقیده بنده حتی جا دارد از برخی زندانیان که اگر در دستگیری آنها اشتباهی رخ داده علاوه بر آزادی عذرخواهی هم بشود.از این رویکرد عفو،بخشش و کوتاه آمدن هیچ حکومتی ضرر نمی کند.
اینکه مجلس روزی بیانیه می دهد برای پایان مماشات یا اعدام اما امروز بیانیه می دهد برای تشکر از عفو زندانیان مورد توجه نیست.نباید به گذشته برگشت اینکه که نمایندگان عفو را تایید می کنند رویکرد خوبی است.توصیه می کنم مجلس شان خودش را حفظ کند.برای آزادی بازداشتی ها بهتر بود مجلس درخواست می کرد.
نباید جمهوری اسلامی در دنیا نظامی معرفی شود که اعتراض را با زندان پاسخ می دهد.اینکه الان طرحی در دست بررسی است که کسی محتوای مجرمانه را انتقال دهد مجرم است نباید ادامه پیدا کند.در عصر فضای مجازی اینگونه جرم انگاری ها محلی از اعراب ندارد و بازدارنده هم نخواهد بود.آستانه تحمل نظام برای شنیدن انتقاد و اعتراض لازم است بیشتر شود.

  آیا عفو رهبری می تواند به آشتی ملی منجر شود؟
عفو میتواند یک مقدمه باشد.پینشهاد می کنم 12 فروردین هم یک عفو عمومی داده شود و سایر زندانیان آزاد به آغوش خانواده هایشان بازگردند.