کد خبر : 414312 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ - 18:41
سهم اندک محیط‌زیست از بودجه / ضرورت افزایش بودجه محیط‌زیست توسط مجلس ستاره صبح - الهام روحانی: لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان در دولت بسته شد که نسبت به سال جاری ۴۰ درصد افزایش دارد. از این میزان بودجه پیشنهادی برای کل کشور ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای سازمان حفاظت محیط‌زیست است! این در حالی است که آلودگی هوا هر سال نسبت به سال قبل بیشتر می‌شود و سلامت میلیون‌ها نفر در معرض خطر قرار می‌گیرد. در این ارتباط معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست میزان بودجه پیشنهادی محیط‌زیست را کم دانست و آن را دودهم درصد از بودجه کل عنوان کرد و از توجه کم دولت به محیط‌زیست انتقاد کرد. این در حالی است که بودجه بنیاد شهید 72 هزار میلیارد، بودجه صداوسیما 11 هزار میلیارد و 10 هزار میلیارد تومان برای حوزه‌های علمیه و بودجه سازمان تبلیغات اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه دو نهاد با ماهیت دینی و مذهبی هستند که به ترتیب 2300 و 895 میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه سال 1402 مشخص‌شده است.

به گزارش ستاره صبح آنلاین معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست با ارائه گزارشی از بودجه ۱۴۰۱ سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: برای اجرای قوانین و مقررات و حفاظت از مناطق چهارگانه نیاز است که بودجه محیط‌زیست از ۶۸۰ میلیارد تومان به ۳۷۰۰ میلیارد تومان و سهم بودجه محیط‌زیست از ۱۸ صدم درصد به نیم درصد از کل بودجه افزایش یابد اما بودجه پیشنهادی برای ۱۴۰۲ نیز تنها دودهم درصد است. رضا انجم شعاع در گفت‌وگو با ایسنا گفت: برای اینکه طی سال ۱۴۰۲ سهم بودجه محیط‌زیست به نیم درصد افزایش یابد، به ۳۷۰۰ میلیارد تومان منبع مالی نیاز است که هم برنامه زیست‌بوم‌ها به‌طور قابل قبولی درشان مردم اجرا شود و هم برنامه آلاینده‌ها و آموزش تقویت شود.

بودجه پیشنهادی سازمان محیط‌زیست چقدر بود؟
وی ادامه داد: ما اقتصاد برنامه و بودجه را بررسی کردیم. بودجه پیشنهادی ما برای حداقل نیازهای اجتناب‌ناپذیر در سال ۱۴۰۲ رقم ۷۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که از این میزان ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه‌ای و ۳۸۰۰ میلیارد تومان برای اعتبار تملک دارایی و عمرانی برآورد شده است اما از این میزان نیز تنها ۵۰ درصد در لایحه بودجه پیش‌بینی‌شده است. در صورتی که این میزان نیز نیاز حداقلی و اجتناب‌ناپذیر محیط‌زیست و اعداد واقعی بود نه اعداد زیاد و غیرواقعی. نیاز بود سازمان حفاظت محیط‌زیست بودجه خود را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در  حد قدرت خرید سال ۱۴۰۰ بتواند نگه دارد.

40 درصد بودجه امسال محقق شده است
انجم شعاع با اشاره به میزان تخصیص بودجه گفت: کل بودجه تملک دارایی و عمرانی سال جاری ۶۹۰ میلیارد تومان است که در برابر وظایف زیادی که سازمان حفاظت محیط‌زیست در حوزه‌های قانون هوای پاک، قانون حفاظت از خاک، قانون حفاظت و بهسازی و قوانین متعدد دیگر همچنین تأمین نیازهای متفاوت دارد، عدد و رقم بزرگی نیست اما تا به امروز که ۱۱ ماه از سال ۱۴۰۱ می‌گذرد بودجه اختصاصی به ۴۰ درصد نرسیده این در حالی است که تنها یک ماه دیگر از سال جاری باقی‌مانده است و اگر طی این یک ماه نیز بودجه‌ای تخصیص یابد درنهایت به ۵۰ درصد می‌رسد بنابراین برای سال آینده نیز به‌طور خوش‌بینانه از ۱۱۰۰ میلیارد تومان، می‌تواند تنها ۵۰ درصد اختصاص یابد.

جزییات بودجه امسال
وی درباره بودجه سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: طی سال ۱۴۰۱ حدود ۶۸۰ میلیارد تومان بودجه متعلق به سازمان تملک دارایی عمرانی سازمان محیط‌زیست و حدود۱۷۰۰میلیارد تومان نیز بودجه کارکنان این سازمان است. که مجموع این میزان بودجه نیز ۲۴۰۰ میلیارد تومان از بودجه سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال ۱۴۰۱ است. در قالب طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، سازمان حفاظت محیط‌زیست یک برنامه مهم تحت عنوان برنامه زیست‌بوم‌ها دارد که در آن پنج طرح بسیار مهم و اساسی اجرا می‌شود.

ضرورت حفاظت از مناطق چهارگانه 
وی افزود: ازجمله طرح‌های این برنامه حفاظت از تالاب‌های کشور است که از مهم‌ترین وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست محسوب می‌شود که هم وظیفه پیگیری حق‌الله تالاب‌ها و هم حفاظت از آن‌ها را بر عهده دارد. تالاب‌ها اکوسیستم‌های بسیار مهمی در کشور هستند. تعدادی از آن‌ها جزو تالاب‌های بین‌المللی هستند و ثبت بین‌المللی شده‌اند. علاوه‌ بر حفاظت تالاب‌ها، حفاظت از مناطق چهارگانه نیز در برنامه کاری است. وسعت مناطق چهارگانه ما چیزی حدود ۱۹ میلیون هکتاراست که در قالب این طرح حفاظت از مناطق چهارگانه را انجام می‌دهیم که این برنامه حفاظتی پارک‌های ملی، مناطق شکارمحور و مناطق طبیعی را شامل می‌شود. عمده ذخایر ژنتیکی کشور در این مناطق قرارگرفته است و باید محافظت شوند. در این ذخایر ژنتیکی، گونه‌هایی وجود دارند که بسیاری از آن‌ها در دنیا بی‌نظیر و کم‌نظیر هستند بنابراین حفاظت از گونه‌های گیاهی و بومی که بسیاری از آن‌ها جزو گونه‌های بومی کشور هستند اهمیت بالایی دارد. وی افزود: از دیگر برنامه‌های مهم تأمین تجهیزات و ایستگاه‌های محیط‌ بانی‌ است. هم‌اکنون در کشور حدود ۶۷۰ ایستگاه محیط‌ بانی داریم که همکاران محیط‌زیست در آن‌ها مستقر هستند. برای حفاظت از مناطق چهارگانه باید تجهیزات موردنیاز را تأمین کنیم که در قالب طرح‌های تملک دارایی انجام می‌شود.

مدیریت آلاینده‌ها
انجم شعاع در ادامه گفت: یکی از  برنامه‌های اصلی سازمان، برنامه پایش و مدیریت آلاینده‌هاست. در حوزه منابع زیست انسانی مسئله پایش صنایع یکی از کارهای اساسی سازمان حفاظت از محیط‌زیست برای ارائه راهکارها و دستورالعمل‌هایی است که با همکاری سایر دستگاه‌ها منجر به کاهش و پیشگیری از آلودگی هوا، آب، خاک و صوت در حوزه محیط‌زیست انسانی خواهد شد و در کنار این‌ فعالیت‌ها، ارزیابی اثرات زیست‌محیطی طرح‌ها و پروژه‌ها همچنین نحوه استقرار صنایع، کارخانه‌ها و سایر واحدهای تولیدی با رعایت ضوابط زیست‌محیطی اجرا می‌شود که البته برای اجرای این برنامه‌ها در سال ۱۴۰۱،  سه طرح تملک دارایی با اعتباری حدود ۸۰ میلیارد تومان پیش‌بینی و برنامه‌های اجرایی برای تقویت منابع اعتباری این برنامه در سال آتی ارائه‌شده است.

بودجه آموزش حفاظت از محیط‌زیست 
وی با اشاره به بودجه‌های حوزه‌های دیگر محیط‌زیست اظهار کرد: یک برنامه برای آموزش و فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست داریم. در این حوزه ۵۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. سازمان حفاظت محیط‌زیست علاوه بر اینکه یک سازمان حاکمیتی و حفاظتی است، یک سازمان آموزشی و فرهنگی نیز محسوب می‌شود. برنامه‌های آموزشی با بودجه ۵۴ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱ اجرا شد.