کد خبر : 413956 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - 12:21
اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست در گفت و گو با ستاره صبح آنلاین تشریح کرد: بنزین تولید داخل استاندارد نیست وعامل آلودگی هوا و ابتلا به سرطان است ستاره صبح، فائزه صدر: آلودگی هوای کلان‌ شهر ها به‌ عنوان یکی از معضلات شهر نشینی، زندگی را تلخ کرده است. اما پایتخت ها و شهر های بزرگ دنیا دهه ها است با چاره اندیشی و اجرای طرح هایی معضل آلودگی هوا را بر طرف کرده اند. پایش آلودگی هوا در هفته های گذشته نشان می داد هوای تهران و ۹ شهر دیگر کشور ناسالم بود. این وضعیت تهدیدی سالمندان، کودکان، بیماران قلبی و ریوی و حتی شهروندان عادی به سمار می رود. ستاره صبح در گفت و گو با اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید:

ستاره صبح انلاین-  آلودگی هوا به مشکلی چندین ساله تبدیل شده اما برخورد با این مساله چنان است که گویی راه حلی برایش متصور نیست و شهروندان باید با آن سازگار شوند. به نظر شما عامل آلودگی چیست و این معضل چه چاره ای دارد؟
از عوامل اصلی آلودگی هوا در کلان شهرها باید به صنایع و کارخانه‌ ها اشاره کرد که بعضا در چهل و یا پنجاه سال پیش در زمان مطالعه طرح هایشان درست جانمایی نشده اند و امروز باد هایی که از غرب می وزد آلاینده های کارخانجات را روی شهر ها می آورد و راه تنفس شهر ها را تنگ می کند.
صنایع با تولید گاز متان و دی اکسید کربن و سایر آلاینده ها نقش مهمی در آلوده کردن هوا ایفا می‌ کنند و به دلیل نقشی که در اقتصاد دارند، معمولا کمتر از سایر عوامل در مرکز توجه قرار دارند.
افزایش تعداد خودرو های غیر استاندارد و فرسوده و وسایل نقلیه استاندارد و افزایش جمعیت که مصرف انرژی را بیشتر می کند از عوامل موثر در آلودگی هوا هستند.
این منابع انتشار آلودگی در هوا، در سال‌‌های اخیر نه تنها کم نشده اند، بلکه افزایش قابل توجهی داشتند.

  اما مصرف مازوت در نیروگاه ها معمولا متهم ردیف اول در آلودگی هوا است. نظر شما چیست؟
مازوت یک نوع نفت کوره با کیفیت پایین است. مازوت در اصل سوخت کشتی است و این قابلیت را ندارد که در شهر ها به کار گرفته شود. مازوت حتی در تماس با پوست هم مضر است. اگر مازوت در نیروگاه ها و در صنایع استفاده شود،  نزولات آسمانی هم برکت ندارند.  باران‌ های اسیدی اثرات مخربی به جا می گذارند فلزات سنگین در این قطرات حل می شود و خاک را آلوده می کند.
استفاده ازمازوت محیط زیست را تخریب می کند، ولی مسئولین استفاده از این سوخت را رد می کنند.

  به مساله خودروهای فرسوده اشاره کردید. نقش این خودرو ها در آلودگی هوای شهر ها چیست؟
اگر یکی دو تا بودند که هیچ! اما در آمارها آمده است که ما نزدیک به ۶.۵ میلیون خودروی فرسوده داریم. یعنی کارناوالی از خودروهای ایجاد کننده و تشدید کننده آلودگی هوا هر روز در شهرها در حال رژه هستند. این خودرو ها مصرف انرژی و انتشار آلایندگی بیشتری دارند.
حدود ۹۰٪ موتورسیکلت ها فرسوده و غیراستاندارد هستند. مساله از ساماندهی گذشته و به مرحله جمع آوری رسیده است ولی چه کنیم که وضعیت اقتصادی خوب نیست و این وسایل نقلیه عموما ابزار کسب معاش مردم هستند. مسئولین و اعضای خانواده آن ها هم در همین شهر ها نفس می کشند. اگر بودجه ای برای اجرای طرح ساماندهی خودروهای فرسوده وجود داشت، طرح ها را اجرا می کردند. با این وضعیت اقتصادی چطور باید تبعات اجرای طرح ساماندهی خودرو های فرسوده را بپذیرند؟!

  با آلوده شدن هوا مساله عدم استاندارد بودن بنزین در کسور مطرح می شود، بنزینی که در خودروها می سوزد چه نسبتی با استاندارد های جهانی دارد؟
جواب این سوال را باید کارشناسان وزارت نفت بداند! ولی بی شک بخشی از آلودگی هوای شهر ها مربوط به بنزین و سوخت غیر استاندارد است. ولی آن چیزی که غیر استاندارد بودن سوخت خودرو را برجسته می کند، وجود بیش از حد خودروهای شخصی است. که حضور روزانه اینهمه خودرو در سطح شهر بر آلودگی هوا تاثیر می گذارد. سال ها است مشکل غیر استاندارد بودن بنزین وجود داشته و دارد. عدد اکتان بنزین ایران در حد استاندارد جهانی نیست. احتراق این بنزین غیراستاندارد در خودرو ها، عامل مهمی در آلودگی هوا و ابتلا به سرطان است. در شرایطی که بنزین استاندارد نداریم باید ورود این همه خودرو را به خیابان‌ ها محدود کنیم. برای حمل و نقل عمومی باید هزینه کرد تا هم مصرف سوخت کاهش پیدا کند و هم ترافیک و آلودگی هوا کمتر شود. یکی از راه حل موجود این است که متاسفانه خودروساز بیرون این ماجرا می ایستد و کارشکنی می کنند.