کد خبر : 413892 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۰/۲۵ - 12:06
درآمد هشت میلیارد دلاری ایران از محل رمز ارزها با دور زدن تحریم‌ها

7 نوامبر 2022

تهیه‌کنندگان: آنگوس برویک و تام ویلسون

تارنمای رویترز

برگردان و کوتاه‌سازی علی‌اصغر شهدی

Asghar.shahdi@gmail.com

 

 صرافی کریپتو بایننس به شرکت‌های ایرانی با وجود تحریم‌ها کمک کرد تا حدود ۸ میلیارد دلار معامله کنند. دراین‌ارتباط 7.8 میلیارد دلار از معاملات بایننس از طریق نوبیتکس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایران انجام شد.

افشاگری‌ها در بحبوحه تحقیقات وزارت دادگستری ایالات‌متحده در مورد بایننس (بزرگ‌ترین تشکیلات مبادله آنلاین رمز ارز دنیا) صورت می‌گیرد. بایننس می‌گوید یک شرکت آمریکایی نیست، اما اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای محدود کردن حضور در بازار ایران انجام داده است.

داده‌های بلاکچین نشان می‌دهد که بایننس، غول رمز ارز، تراکنش‌های ایران را به ارزش 8 میلیارد دلار از سال 2018 علی‌رغم تحریم‌های آمریکا پردازش کرده است. بر اساس بررسی داده‌های یک محقق برجسته بلاک چین، تقریباً تمام وجوه حدود 7.8 میلیارد دلار، بین بایننس و نوبیتکس (بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایران) جریان داشته است. نوبیتکس در وب‌سایت خود راهنمایی‌هایی را در مورد چگونگی دور زدن تحریم‌ها ارائه می‌دهد.

سه چهارم سرمایه‌های ایرانی طرف حساب بایننس، سیستم‌عامل ترون Tron (برهم زننده تمرکز وب) را انتخاب می‌کردند تا هویت خود را پنهان کنند. نوبیتکس سال گذشته در یک پست وبلاگی، مشتریان ایرانی خود را تشویق کرد تا از سیستم‌عامل ترون برای ناشناس ماندن در تجارت «بدون به خطر انداختن دارایی‌ها به دلیل تحریم‌ها» استفاده کنند.

یافته‌های جدید در حالی به دست می‌آیند که وزارت دادگستری ایالات‌متحده در حال پیگیری تحقیقاتی در مورد نقض احتمالی قوانین پول‌شویی توسط بایننس است که بر صنعت یک تریلیون دلاری رمز ارز با بیش از 120 میلیون کاربر مسلط است. به گفته وکلا و کارشناسان تحریم‎های تجاری، این معاملات شرکت را در معرض خطر نقض ممنوعیت‌های ایالات‌متحده برای تجارت با ایران قرار داده است.

رویترز در ماه تیر (ژوئیه) طی گزارشی فاش کرد که بایننس به خدمات‌رسانی به مشتریان در ایران ادامه می‌دهد. این گزارش مجموعه‌ای از تحقیقات رویترز در مورد سابقه مشکل بایننس با رعایت مقررات مالی بود. روز انتشار این گزارش توسط رویترز، بایننس در یک پست وبلاگی نوشت که از قوانین تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پیروی و دسترسی افراد مستقر در آن به این پلتفرم را مسدود می‌کند.

«چانگ پنگ ژائو» بنیان‌گذار میلیاردر صرافی در توییتی نوشت: «بایننس پس از تحریم‌ها، از ادامه کار با کاربران ایرانی خودداری کرده است، در این میان تنها ۷ نفر از قلم افتادند که بعداً ممنوع المعامله شدند».

بایننس به سؤالات دقیق درباره تراکنش‌های جدید که توسط رویترز فاش شده است، پاسخ نداد. «پاتریک هیلمن» سخنگوی شرکت در بیانیه‌ای گفت: «بایننس دات کام، برخلاف سایر پلتفرم‌هایی که در معرض همین نهادهای تحریم شده ایالات‌متحده قرار دارند، یک شرکت آمریکایی نیست. بااین‌حال، ما با شرکای صنعتی و ابزارهای داخلی اقدامات پیشگیرانه‌ای برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض بازار ایران انجام داده‌ایم.»

بایننس از ارائه جزئیات مکان یا نهادی که در پشت صرافی قرار دارد، خودداری کرد. نوبیتکس و شبکه ترون مستقر در جزایر ویرجین بریتانیا و بنیانگذار آن جاستین سان نیز پاسخی به سؤالات این گزارش ندادند.

در تیرماه 1400 (آگوست 2021) بایننس اعلام کرد که مشتریان دیگر قادر به افتتاح حساب و استفاده از خدمات آن بدون شناسایی نیستند؛ اما بر اساس داده‌های تحلیلگر بلاک چین، خدمات رمز ارز با ایران تا آبان (نوامبر) سال جاری ادامه داشته است. این صرافی تقریباً 1.05 میلیارد دلار معاملات را مستقیماً از نوبیتکس و سایر صرافی‌های ایران پردازش کرده است. از زمان توییت ژائو در تیرماه (ژوئیه) بایننس حدود 80 میلیون دلار دیگر در معاملات ایران پردازش کرده است.