کد خبر : 413807 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ - 11:04
جاوید قربان اوغلی دیپلمات پیشین در گفتگو با ستاره صبح آنلاین: همکاری نظامی ایران و روسیه به روند احیا برجام ضربه بزرگی زد

ستاره صبح آنلاین/پیام فیض:مذاکرات احیای برجام در هاله ای از ابهام قرار دارد. ادعای همکاری نظامی ایران با روسیه موضوعی است که باعث شد روند ادامه مذاکرات احیای برجام پس از انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا با بن بست مواجه شود.البته صدور دو قطعنامه از سوی شورای حکام به دلیل عدم نظارت های پادمانی نیز جزوی از اختلافات در مسئله مذاکرات هسته ای است.اخیرا نشریه شارلی ابدو نیز در اقدامی هتاکانه تصاویری را منتشر کرده که واکنش مقامات وزارت امور خارجه را در پی داشته است.در ارتباط با این موضوعات ستاره صبح گفتگویی با جاوید قربان اوغلی دیپلمات پیشین انجام داده که در ادامه می خوانید:

  با توجه به اینکه احتمال احیای برجام ضعیف شده به نظر شما طرح B آمریکا در قبال ایران چه خواهد بود؟
آمریکا اکنون در قبال ایران روی دو موضوع متمرکز است.اول همکاری های نظامی ایران و روسیه در جنگ اوکراین که به نظر بنده بزرگترین ضربه را به روند احیای برجام زد.اگر نقطه امیدی برای احیای برجام وجود داشت با ورود ایران به جنگ اوکراین در کنار روسیه از بین رفت و مسیر هرگونه تعامل ایران با آمریکا بسته شد. مسئله دومی که آمریکا روی آن متمرکز است ادعای تضعیف حقوق بشر در ایران است.آمریکا تلاش می کند خود را حامی مردم ایران در مقابل حکومت نشان دهد.البته این موضوع یک ادعا است.واشنگتن تلاش می کند از ابزار لازم برای حمایت از اعتراضات در ایران استفاده کند.در مجموع می توان گفت مسئله مذاکرات هسته ای به کما رفته است.اما نمی توان مرگ آن را امروز اعلام کرد.بنابراین دو مسئله جنگ روسیه و اعتراضات، مسیر احیای برجام را به بن بست رسانده است. دولت بایدن قصد دارد چنانچه ایران تمایلی برای احیای برجام داشت با امتیازات بیشتری تهران را بر سر میز مذاکره بیاورد.یکی از پلن ها B آمریکا در قبال ایران مذاکرات برجام 2 و 3 برای مسائل حقوق بشری،تحولات منطقه و برنامه موشکی ایران است.در حقیقت می خواهند بعد از گرفتن امتیاز از ایران در مذاکرات هسته ای ،برجام 2 و 3 را با مسائل یاد شده به مذاکره بگذارند

  به نظر شما آمریکا برای فعالیت های هسته ای ایران برنامه ای ندارد؟
هیچ وقت نگرانی آمریکا در مسئله هسته ای پایان نمی یابد.آنها فعالیت های هسته ای ایران را با دقت زیر نظر دارند.اینکه گروسی تیمی به تهران اعظام می کند یا خودش ابزار تمایل می کند که به ایران سفر کند تا با مقامات تهران به تفاهم برسد نشان می دهد از جنبه دیپلماسی روی مسئله هسته ای ایران تمرکز دارند.آنها بارها اعلام کرده اند که اجازه نخواهند داد ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند.  احتمال دارد آنها از روند فعالیت سایت های هسته ای ایران آگاه باشند.بنده بارها گفته ام مسئله هسته ای ایران هیچگاه از دستور کار آمریکا خارج نخواهد شد.منتهی متناسب با شرایط و زمان تصمیم می گیرند که چگونه با ایران تعامل و رفتار کنند.امروز شرایطی است که تصور می کنند با فشار بیشتر می توانند به اهداف خودشان در کنترل برنامه هسته ای ایران برسند.

  به نظر شما با توجه به سه مسئله،همکاری ایران با روسیه،اعتراضات در ایران و نظارت های پادمانی چرا درخواست فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران مطرح نشده است؟
آمریکایی ها و غربی ها به دنبال این هستند که یک اجماع جهانی علیه ایران شکل دهند که متاسفانه این موضوع در حال شکل گیری است.غرب می خواهد افکار عمومی دنیا را متقاعد کند که ایران اقدامات ماجراجویانه انجام میدهد.غرب مدعی است ایران مطالبات فرابرجامی را در جریان مذاکرات مطرح می کند. همکاری ایران با روسیه در جنگ اوکراین و مسائل داخلی ایران که ابعاد بین المللی پیدا کرده خود به خود در افکار عمومی تاثیر گذاشته تا یک اجماع جهانی علیه ایران به راه بیفتد.وقتی این اجماع شکل گیرد مکانیزم ماشه فعال خواهد شد. احتمالا آلمان یا فرانسه درخواست فعال سازی اسنپ بک را در شورای امنیت مطرح خواهند کرد.آمریکا و انگلیس بعید است که این درخواست را مطرح کنند. اسنپ بک موجب بازگشت 6قطعنامه دوره احمدی نژاد خواهد شد و تحریم ها را دوباره علیه ایران بازمیگرداند. در کنار این موضوعات مسائل داخلی ایران که آنها از عنوان سرکوب برایش استفاده می کنند می تواند آنها را ترغیب کند که اقدامی خطرناک را علیه ایران انجام دهند.بنده بارها در مقالات و مصاحبه ها در ارتباط با این موضوع نکاتی را مطرح کرده ام که گویا گوش شنوایی برای آن وجود ندارد.

  با توجه به اینکه شما بحث فرانسه و آلمان را مطرح کردید به نظر شما اقدام اخیر شارلی ابدو یک تله سیاسی است یا تحولاتی در مسئله رسانه؟
آلمان و فرانسه در اروپا دو کشوری بودند که با ایران همکاری اقتصادی داشتند.البته ایتالیا هم همکاری هایی داشته است.آلمان و فرانسه در مذاکرات برجام هم حضور دارند اما در دو ماه گذشته به صورت فزاینده ای علیه ایران در حالا فعالیت هستند. این فعالیت ها بیش از آنکه مربوط به مسائل هسته ای ایران باشد به جنگ اوکراین مربوط است.جنگ اوکراین جنگ ایران در حیاط خلوت اروپا بوده است.جنگ اوکراین بیش از اینکه به آمریکا ضربه بزند به اروپا ضربه زده و اروپا را بیمناک کرده است. برای اولین بار یک اجتماع بزرگ علیه ایران در برلین شکل گرفت و توانست تاثیر زیادی بر افکار عمومی آن کشور و سیاستمداران دنیا بگذارند.این مسائل باعث شد دولت های آلمان و فرانسه اقداماتی را علیه ایران در موضع گیری و تحریم ها انجام دهند. این اقدامات مطلوب آمریکا واقع شده زیرا آمریکا می داند که ایران سیاست نزدیکی به اروپا منهای آمریکا را دنبال می کند. تخریب روابط ایران و اروپا جزو آرزوهای آمریکا ، اسرائیل و عربستان سعودی است که با هزینه اندک اکنون بدست آمده است. اقدامات فرانسه و آلمان جزوی از پلن بزرگی است که غرب و آمریکا برای ایران تدارک دیده اند.البته اسرائیل و عربستان سعودی هم در کنار این ائتلاف قرار می گیرند. مسئله شارلی ابدو تازگی ندارد و نمی توان آن را به عنوان یک عامل مهم تلقی کرد.فرانسوی ها تحت عنوان آزادی هایی که در کشور خودشان دارند عمل می کنند.رسانه های پاریس حتی علیه رئیس جمهور خودشان هم تصاویری را منتشر می کنند.اما مسائل داخلی ایران آنها را جسور تر کرده که بتوانند به طور علنی این اقدام هتاکانه را انجام دهند. این مسئله را نباید جدی گرفت.مقامات وزارت خارجه در تله افتادند که اقدام تندی علیه فرانسه انجام دادند.البته این اقدام متناسب با  کار شارلی ابدو بود.

  به نظر شما انتشار تصاویر در شارلی ابدو یک اقدام دولتی بوده یا صرفا یک رسانه خصوصی؟
به نظر می رسد این اقدام از جانب نشریه بوده است.اما اقدامات اینگونه نشریات متاثر از شرایط سیاسی موجود است.پرسش این است که آیا دولت فرانسه می توانست جلوی این کار را بگیرد یا خیر .پاسخ بنده منفی است بنده تصور می کنم آزادی در فرانسه وجود دارد و این اقدام مسبوق به سابقه است. اینکه دولت فرانسه موافق این رفتار زشت شارلی ابدو بوده است یا خیر مهم نیست بلکه اقدامات امانوئل ماکرون مانند دیدار با چند نفر از بانوانی که اسم و رسمی هم ندارند و با آنها عکس می گیرد مهم است.به طور کلی اقدامات سیاسی و دیپلماتیکی که علیه ایران صورت گرفته بسیار مهمتر از کاری است که این نشریه هتاک انجام داده است.