کد خبر : 413805 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ - 11:00
آلبرت بغزیان، اقتصاددان تغییر رئیس کل بانک مرکزی کافی نیست، تیم اقتصادی را هم تغییر دهید

ستاره صبح آنلاین-مشکل اصلی اقتصاد، رها بودن بازار ارز است. با توجه به اینکه متولی ارز بانک مرکزی است در چنین شرایطی انگشت اتهام به سمت این نهاد و دولت گرفته می شود و گفته می شود افزایش نرخ ارز توسط دولت و برای جبران کسری بودجه طراحی شده است.

وقتی بازار اینچنین یله و رها است و در دوره ای که شاهد افزایش و رکورد زنی نرخ ارز هستیم اثر پر رنگی از حضور بانک مرکزی دیده نمی شود، گرفت.

اما نگارنده معتقد است کسری بودجه ای که با بالا بردن نرخ ارز برطرف شود تورم ایجاد می کند و این تورم به هیچ وجه به نفع دولت ها نبوده و نیست. همه دولت ها می خواهند در پایان راه نرخ تورم کمتری در کارنامه خود ثبت کنند. از این رو منطقی نیست که فکر کنیم دولت بخاطر جبران کسری بودجه دست به کاری زده است که مشکلات عدیده دیگری برایش به دنبال دارد.

صف هایی که جلوی صرافی ها بسته شده طولانی تر می شوند. نقش تقاضا در اقتصاد برجسته و تعریف شده است. بالا رفتن تورم نقدینگی را هراسان می کند و مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود به بازار ارز هجوم می آورند. یکی از دلایل تشکیل صف چند نرخی بودن ارز و فاصله بین ارز آزاد و دولتی است. اتفاقی که در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی تجربه شد، خسارت های زیادی بر اقتصاد وارد کرد. متأسفانه امروز هم همان برنامه به شکلی دیگر در حال وقوع است. امروز ارز 28500 تومانی و ۴۲ هزار تومانی داریم و دوباره همان کار اشتباه تکرار می‌ شود. فساد کمترین آسیب این وضعیت است. این مشکلی است که باید توسط بانک مرکزی حل شود در غیر این صورت وظیفه ذاتی این نهاد زیر سوال می رود.

در هفته گذشته شاهد برکناری رییس کل بانک مرکزی بودیم. رسیدن شرایط به وضعیت غیرقابل مهار بالاخره دولت را به این فکر انداخت که جای یک مدیر بورسی را با یک اقتصاددان عوض کند. همین موضوع که چه کسی رئیس کل بانک مرکزی باشد آنقدر حائز اهمیت است که بر روند رشد نرخ ارز در روزهای گذشته تاثیر گذاشت. وقتی یک انتخاب درست می تواند ترمز دلار را بکشد، سیاست های درست هم می تواند نرخ ارز را تثبیت کند و کاهش دهد.

یک اقتصاددانان در زمان تصمیم گیری تمام جوانب را می سنجد. شاخص های مهمی مثل نرخ تورم، نرخ اشتغال و... در تصمیمات اقتصاددانان مورد توجه قرار می گیرند. کسی که با علم اقتصاد و وضعیت ویژه اقتصاد کشور آشنا است یک جانبه به مسائل نگاه نمی کند. مهمتر از همه اینکه اقتصاددان ها به سفره مردم توجه دارند.

به عقیده نگارنده، بعد از تغییر رییس کل بانک مرکزی وقت آن رسیده است که دولت در تیم اقتصادی خود و مشاوران اقتصادی اش تغییراتی بوجود بیاورد و با توجه به مواردی که ذکر شد ویژگی داشتن تجربه موفق را نیز به سایر ویژگی های اقتصاددانان اضافه کند تا در خصوص عملکرد اقتصادی دولت، شاهد بازگشت امید به جامعه باشیم 

گروهی که تصمیمگیر امور اقتصادی مردم هستند نباید اولویتی مهم ‌تر از سفره های مردم و اشتغال زایی در سر داشته باشند. با چنین مسئولیتی می توان امیدوار بود که دولت لزوم برچیده شدن تحریم ها را درک می کند. و گرنه اعضای تیمی که امروز در حوزه اقتصاد و سیاست در دولت تصمیم می گیرند انگار با شرایطی بدتر از این و با دلار ۵۰ هزار تومانی هم احساس بحران نمی کنند و دغدغه ای هم برای خروج از شرایط تحریم ندارند. لازمه مدیریت اقتصادی مطلوب ایجاد شرایط ثبات و آرامش در بازارهاست.