کد خبر : 413757 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۰/۱۷ - 20:26
حسن بهشتی پور کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با ستاره صبح آنلاین: السودانی در بیان واژه «خلیج عربی» جا پای صدام گذاشته است/وزارت خارجه سفیر عراق را احضار کند یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:این نوع سیاست و موضع گیری که خلیج فارس را خلیج عربی بخوانند، زنده کردن سیاست های صدام در مورد اروند رود ،خلیج فارس و جزایر سه گانه است.

ستاره صبح آنلاین: محمد‌ شیاع السودانی،‌ نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای در مورد مسابقات جام ملت‌های خلیج (فارس) از عبارت جعلی «خلیج عربی» استفاده کرد. دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «السودانی امروز جمعه آغاز جام قهرمانی (خلیج عربی) را در میان حضور سرشار مردم از ورزشگاه بین المللی بصره اعلام کرد.»بر اساس این بیانیه، السودانی به تماشاگران عرب در بصره خوشامد گفته و برای تیم‌های حاضر در این مسابقات موفقیت و برای تماشاگران روحیه ورزشکارانه و لذت تماشای مسابقات را آرزو کرد.پیش از این،مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق هم در توئیتی از عبارت جعلی «خلیج عربی» استفاده کرده بود.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح آنلاین گفتگویی با حسن بهشتی پور کارشناس مسائل خاورمیانه انجام داده که در ادامه می خوانید:

-به نظر شما چرا السودانی بعد از نزیکی امنیتی با ایران و ترکیه چرا با این نوع موضع گیری به تنش بین دو کشور دامن می زند؟
نمی توان نیت خوانی کرد که چرا السودانی بعد از آنکه برای تقویت امنیت در مرز با ایران نیروهای نظامی خود را راهی مرز ترکیه کرد چرا اینگونه سخنان را به زبان آورده است.او به خوبی از حساسیت ایران برای به کار بردن این جمله آگاه است.وقتی السودانی حتی از واژه «خلیج» هم استفاده نمی کند و «خلیج عربی» را به طور کامل بیان می کند یعنی مانند صدام می خواهد رضایت کشورهای عربی را جلب کند.البته صدام آن زمان ادعای رهبری کشورهای عربی را داشت.
السودانی با این جمله می خواهد نشان دهد که با ایران فاصله دارد و رضایت کشورهای عرب از او برایش اهمیت ویژه دارد.
ایران و عراق هشت سال جنگیده اند و قرار بر این است که دوره دوستی و مراودات تجاری،سیاسی و امنیتی انجام شود اما این نوع سیاست و موضع گیری زنده کردن سیاست های صدام در مورد اروند رود ،خلیج فارس و جزایر سه گانه است.
-آیا السودانی برای مصرف داخلی و نزدیکی با جریان صدر از این ادبیات استفاده کرده باشد؟
بصره مرکز نفوذ جریان مقتدی صدر است.اما مقتدی صدر مقام رسمی و مصونیت سیاسی ندارد که سخنان او مورد توجه قرار گیرد ولی نخست وزیر عراق یک مقام رسمی است که موضع گیری اش موضع رسمی کشور عراق محسوب می شود.وزارت خارجه باید سفیر عراق را احضار کند و بپرسد که آیا السودانی می خواهد جا پای صدام بگذارد یا خیر؟
-به نظر شما با این موضع گیری می توان به نفوذ ایران در عراق امیدوار بود یا خیر؟
در تحلیل سیاسی نباید با یک موضوع گیری قضاوت صورت گیرد.باید به روند ها نگاه کرد.البته سخنان نخست وزیر در جای خود مهم و قابل توجه است اما باید به جز کلام به عمل نیز دقت شود.السودانی می خواهد به جهان عرب چراغ سبز نشان دهد ولی ایران باید روند ها را مورد ارزیابی قرار دهد و موضع گیری ها را از ابتدای نخست وزیری بررسی کند.اینکه در عمل چه تصمیماتی گرفته می شود مهم است.
-ارزیابی شما از سفر السودانی به واشنگتن که طی روزهای آینده انجام می شود چیست؟
هر فردی در عراق نخست وزیر شود باید به مناسبات با آمریکا توجه کند.آمریکا هنوز هم نفوذ گسترده ای در عراق دارد هنوز در بازار نفت عراق حاکم مطلق است.بنابراین طبیعی است که به واشنگتن سفر کند تا هماهنگی های لازم را با دولت آمریکا داشته باشد.پیش از این هم نخست وزیران پیشین این سفرها را انجام داده اند.
عراق در میانجیگری بین ایران و عربستان موثر است.اما نمی تواند بین ایران و آمریکا واسطه شود.عراق به دلایل مختلف از این پتانسیل بهرمند نیست.
عراق می تواند تلاش کند تا نقش مثبت خود را در برقراری عادی سازی روابط بین تهران-ریاض همچنان ایفا کند.