کد خبر : 413602 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۰/۹ - 23:28
چند پرسش درباره آینده اقتصاد و زندگی جوانان

علی فریدونی-خبرنگار و فعال رسانه

ادامه روند کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار نگران‌کننده شده است. بالا رفتن قیمت ارز و طلا در بازار بسیاری از افراد ازجمله تجار، کسبه و شهروندان را دچار مشکل کرده است. به‌نحوی‌که نوسان در قیمت اجناس باعث شده که کسبه در فروش محصولات و کالای خود به جای سود کردن بعضاً با نوسان قیمت ارز ضرر کنند. جوانان مخصوصاً زوج‌هایی که در شرف تشکیل زندگی مشترک هستند از ادامه این روند برای خرید جهیزیه یا ملزومات زندگی با مشکل مواجه شده و نگران هستند. اوضاع بازار ارز صدای نمایندگان انقلابی همسو با دولت را هم بلند کرد اگرچه مجلس نیز در ایجاد وضعیت فعلی بی‌تقصیر نبوده است. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی روز یکشنبه گذشته با حضور در مجلس، سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم را شرح دادند. گزارشی که به نظر می‌رسد همچنان همان تصمیمات ناموفق گذشته است. بانک مرکزی هم طی این مدت به تکرار تجربه‌های ناموفق و سناریوهای سوخته بسنده کرده و به دلیل انکار واقعیت‌های اقتصادی نتوانسته نسخه مناسبی برای بازار ارز بپیچد. رئیس‌کل بانک مرکزی هفته گذشته برکنار شد. متأسفانه وعده‌ها نه‌تنها عملی نشده بلکه وضعیت از قبل هم بدتر شده است. کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند: رفع تحریم‌ها و ارتباط با غرب می‌تواند از فشار اقتصادی، تورم و گرانی که فشار آن بر دوش اقشار کم‌درآمد و فقیر جامعه است بکاهد و موجب گشایش در سفره مردم و بهبود شرایط اقتصادی کشور شود.
ناآرامی‌های اخیر در کشور نیز باعث شد تا محدودیت در اینترنت اعمال شود و اپلیکیشن «اینستاگرام» که  بیش از دو میلیون کسب‌وکار اینترنتی در آن فعالیت داشتند از ادامه فعالیت بازبمانند و دچار خسارت شوند. تداوم فیلترینگ پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به کسب‌وکارهای خرد ضربه وارد کرده است.
دولت و مجلس باید با ارائه راهکارهای سنجیده و اثرگذار در جهت رفع تحریم‌ها و استفاده ازنظر کارشناسان و صاحب‌نظران به وضعیت نابسامان سروسامان دهد و مشکلات اقتصادی را برطرف کنند.
اکنون یک پرسش ذهن‌ها را مشغول کرده که آینده اقتصاد به چه سمت و سویی می‌رود و زندگی جوانان چه وضعیتی پیدا می‌کند