کد خبر : 413530 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۰/۵ - 03:39
فتح الله امی استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با ستاره صبح آنلاین تشریح کرد: ضرورت اعلام آشتی ملی /اجرای تمام و کمال قانون اساسی به کاهش بحران های جامعه کمک می‌کند استاد دانشگاه تربیت مدرس معتقد است برجام ، FATF و حقوق بشر سه مسئله ای است که باید بین ایران و غرب مورد مذاکره قرار گیرد.

ستاره صبح آنلاین/مصطفی فروغی:بحران اقتصادی و معیشتی که سال‌هاست در کشور وجود دارد در سال گذشته و سال جاری افزایش پیدا کرده است.کنشگران،کارشناسان و صاحب نظران برای برون رفت از بحران ها راه حل ارائه کرده و می کنند.دکتر فتح الله امی استاد دانشگاه و فعال سیاسی و پژوهشگر چند راهکار برای برون رفت از بحران های کنونی در گفتگو با ستاره صبح مطرح کرده که در ادامه می خوانید:

  به نظر شما برای جلوگیری از بحران چه کار هایی باید در اولویت قرار گیرد؟
اولین گام برای حل بحران اجرای تمام و کمال قانون اساسی است.قانون اساسی داروی بیماری امروز جامعه است.اگر فرد بیمار نسخه پزشک را روزی دوبار با دقت روخوانی کند اتفاقی نمی افتد.لازمه کارایی برای آن نسخه اجرای دستورات پزشک است.
متاسفانه برخی از اصول قانون اساسی معطل مانده است.افرادی که در ابتدای انقلاب این قانون را تدوین کردند آن را برای اجرا نوشتند.قوانینی که لازم است به آنها توجه شود اصل های 21 تا 42 هستند.متاسفانه این اصل ها معطل مانده اند. در سطح بین الملل نیز لازم است در سیاست ها تجدید نظر شود و با غرب وارد مذاکره و مصالحه شویم.برجام ، اف ای تی اف و حقوق بشر سه مسئله ای است که باید بین ایران و غرب مورد مذاکره قرار گیرد.معاهدات بین المللی مانند اف ای تی اف هم باید مورد احترام واقع شود.

  به نظر شما در حوزه اقتصادی راهکار چیست؟
در مسائل داخلی مشکل تورم و کاهش ارزش پول ملی معضل بزرگی شده است.دلار به مرز 41 هزار تومان شده و این مسئله فشار زیادیی را به مردم تحمیل می کند.اقلام اساسی زندگی مردم مانند سیب زمینی و پیاز به قیمت هایی رسیده که دیگر قابل دسترسی برای قشر ضعیف جامعه نیست.رسیدن خط فقر به 18 تا 20 میلیون تومان باعث شده جمعیت بیشتری به فقر نزدیک شوند.
اولویت بانک مرکزی باید جمع آوری نقدینگی و کنترل تورم باشد.نقدینگی مجاز برای اقتصاد حدود 700 همت است اما امروز 5676 همت نقدینگی دست مردم وجود دارد.

  راهکار حل سیاست داخلی کشور از نظر شما چیست؟
در حوزه سیاست داخلی بحث نظارت استصوابی مورد انتقاد کارشناسان و فعالان سیاسی است.نظارت استصوابی مسئله خوبی است اما برای بعد از انتخابات نه برای قبل از انتخابات.شورای نگهبان بعد از انتخابات باید مسئولان را تحت نظر داشته باشند که منحرف نشوند.قبل از انتخاب افراد در صحنه اجرا نیامدند چطور ارزیابی می شوند که صلاحیت دارند یا ندارند.
برخی از اساتید دانشگاه،انقلابیون و شایستگان وجود دارند که صلاحیتشان برای مجلس رد شده است.بعضا دلیل را دوستی با فلان آقا مطرح کرده اند.حال آنکه این افراد استاد تمام دانشگاه هستند و 30 سال کوچکترین تخلفی در دانشگاه مرتکب نشده اند.
نظامیان بهتر است به کارهای اجرایی وارد نشوند.افلاطون در "اتوپیا" یا مدینه فاضله می نویسد جامعه درست مانند بدن انسان است.اجزای بدن نمی توانند یکدیگر را پوشش دهند.نیروهای نظامی دست پیکره اجتماعی هستند و نمی توانند جای مغز را در کارهای اجرایی بگیرند.
فضا برای انتقاد باید باز باشد.حضرت امیر خطاب به مردم می گفتند حقی که من بر گردن شما دارم این است که به من انتقاد کنید.
فضای باز برای فعالیت احزاب و رسانه ها در نظر گرفته شود و احزاب به مردم پاسخگو باشند.در قدرت سهم داشته باشند و در صورت ناکارآمدی عذر خواهی کنند.
افراد مشهوری که محبوب مردم هستند مورد احترام واقع شوند.همچنین در کنار آنها به سران قبایل کرد،ترک،بلوچ،عرب و ... احترام گذاشته شود.
صدا و سیما باید شفاف شود و محور کار خود را بر صداقت بگذارد.سخنان کاذب را اشاعه ندهد.
برخی وزرای دولت نالایق هستند. وزرایی در کابینه باید بکار گرفته شوند که کارشناس باشند و زیر مجموعه آنها نتوانند وزیر را منحرف کنند.برخی وزرا وعده هایی داده و می دهند که با پتانسیل های اقتصادی کشور همخوانی ندارد.
آشتی ملی می تواند یکی از راهکارهای مناسب برای پاسخ به اعتراضات باشد. بنابراین لازم است برای ایجاد آرامش در جامعه آشتی ملی اعلام شود. این آشتی می تواند به مشارکت بیشتر مردم در انتخابات کمک کند.لازمه انتخابات پر شور این است که آزاد و رقابتی برگزار شود تا مردم متوجه شوند رای آنها تاثیرگذار است.

  آیا شما تاکنون فعالیت سیاسی داشته اید؟
بله به نوعی قبل و بعد از انقلاب فعالیت تشکیلاتی داشته ام.بعد از انقلاب اساس تشکیلات هایی که در آن فعالیت داشته ام انجمن های اسلامی بودند.امروز هم عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها هستم.

  چرا شما در فضای مجازی فعالیت ندارید؟
تخصص بنده هوافضا است. از ابتدای انقلاب دست سرنوشت به گونه ای شد که بخش زیادی از عمر خود را صرف حوزه هوافضا کردم.تا امروز 14 جلد کتاب چاپ کردم.بیش از 130 مقاله isi دارم و بیش از 50 دانشجوی دکتری را فارغ التحصیل کردم.بالغ بر 14 اختراع دارم.چندین بار به بنده پیشنهاد شد که برای مجلس کاندیدا شوم که نپذیرفتم.البته بنده چندین نوبت مشاور وزیر بوده ام.تلاش کردم به عنوان راهنما از زمان دکتر معین در آموزش عالی فعالیت کنم.هیچگاه به دستگاه های دیگر نرفتم و همیشه در اموزش عالی بودم.فعالیت های تخصصی باعث شد که فعالیت سیاسی پر رنگ نداشته باشم.
-در پایان اگر نکته ای دارید بفرمایید.
آرزوی موفقیت دارم برای مجموعه رسانه ای ستاره صبح و بلاخص از روزنامه ستاره صبح تشکر می کنم. ستاره صبح  روزنامه وزینی است که ارزش دارد تمام مطالب آن مطالعه شود.برخی روزنامه ها 5دقیقه وقت من را میگیرد اما برای خواندن ستاره صبح وقت زیادی می گذارم به همین دلیل معمولا در آخر هفته تمام مطالب آن را می خوانم.