کد خبر : 413525 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۰/۴ - 18:05
ولادیمیر پوتین: روسیه «آماده مذاکره» است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه ای که روز یکشنبه پخش شد، گفت: روسیه آماده مذاکره با همه طرف های درگیر در جنگ اوکراین است، اما کیف و حامیان غربی آن از شرکت در مذاکرات خودداری کرده اند.

به گزارش ستاره صبح آنلاین به نقل از یورونیوز حمله 24 فوریه روسیه به اوکراین منجر به مرگبارترین درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم و بزرگترین رویارویی بین مسکو و غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 شده است. تا کنون، احتمال کمی برای پایان جنگ در نظر گرفته شده است.

کرملین می‌گوید تا زمانی که به تمام اهدافش دست پیدا کند، می‌جنگد، در حالی که کیف می‌گوید تا زمانی که همه سربازان روسی از تمام قلمروش، از جمله کریمه که روسیه در سال 2014 آن را ضمیمه کرد، اخراج نشوند، آرام نخواهد گرفت.

پوتین در این مصاحبه به تلویزیون دولتی Rossiya 1 گفت: "ما آماده مذاکره با همه طرف درگیر در مورد راه حل های قابل قبول هستیم، اما این به آنها بستگی دارد - ما کسانی نیستیم که از مذاکره امتناع می کنند،بلکه آنها هستند."

ویلیام برنز، مدیر سیا، در مصاحبه ای که در ماه جاری منتشر شد، گفت: در حالی که بیشتر درگیری ها به مذاکره ختم می شود، ارزیابی سیا این بود که روسیه هنوز در مورد مذاکره واقعی برای پایان دادن به جنگ جدی نیست.

مشاور رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی نیز گفت که پوتین باید به واقعیت بازگردد و اذعان کند که این روسیه است که خواهان مذاکره نیست.

پوتین گفت که روسیه در «مسیر درست» در اوکراین عمل می کند، زیرا غرب به رهبری ایالات متحده در تلاش است روسیه را تجزیه کند. واشنگتن انکار می کند که در حال برنامه ریزی برای فروپاشی روسیه است.

پوتین گفت: "من معتقدم که ما در جهت درست عمل می کنیم، ما از منافع ملی خود، از منافع شهروندان و مردم خود دفاع می کنیم. و ما چاره ای جز حفاظت از شهروندان خود نداریم."

پوتین در پاسخ به این سوال که آیا درگیری ژئوپلیتیکی با غرب به سطح خطرناکی نزدیک می شود، گفت: فکر نمی کنم آنقدرها خطرناک باشد.