کد خبر : 413484 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۰/۳ - 12:30
ترجمه اختصاصی ستاره صبح آنلاین؛ نتانیاهو، پدرخوانده فاشیسم به دنبال ویران کردن نهادهای لیبرال در اسرائیل/به قلم مروان بشاره تحلیلگر امور خاورمیانه

22 دسامبر 2022

تارنمای اینفورماشین کلییرینگ هاوس

برگردان و کوتاه سازی علی‌اصغر شهدی

Asghar.shahdi@gmail.com

 

دولت ائتلافی بعدی اسرائیل به رهبری نتانیاهو ممکن است تندروترین دولت تاریخ این کشور تاکنون باشد.از زمانی که «دولت یهود» آخرین انتخابات خود را برگزار و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق آن، مذاکرات برای تشکیل یک ائتلاف جدید را آغاز کرد، رشد فاشیسم موردتوجه دوستان و دشمنان اسرائیل است. هشدارها در مورد «حرکت به سوی فاشیسم مذهبی» یا «خواب به سوی فاشیسم یهودی رفتن» اسرائیل چند برابر شده است. اما به نظر می‌رسد گوش شنوایی برای همه این هشدارها وجود ندارد، چراکه نتانیاهو، مسیر بازگشت خود به سمت نخست‌وزیری را در ائتلاف با احزاب فاشیست اسرائیل ترسیم می‌کند. او نگرانی‌ها در مورد نابودی دموکراسی لرزان اسرائیل و بدتر شدن شهرت آن در غرب، به ویژه در ایالات‌متحده را رد می‌کند و تأکید می‌کند که در دولت آینده یهود، من نتانیاهو هستم که در اسرائیل و آمریکا حرف آخر را خواهم زد.

واشنگتن تاکنون بیشتر سکوت کرده است، حتی زمانی که تعدادی از یهودیان برجسته آمریکایی علیه تهدید فاشیستی که از صندوق‌های رأی اسرائیل بیرون آمد، صحبت کردند. دولت بایدن بجای پرداختن مستقیم به نگرانی‌ها، پیشنهاد کرد که دولت بعدی نتانیاهو را «بر اساس سیاست‌هایش، نه شخصیت‌ها» قضاوت خواهد کرد.

اگر ترامپ بی‌پروا بود، بایدن شریک جرم وی به شمار می‌رود. در مورد رژیم‌های عربی که پیروزی نتانیاهو را تبریک گفتند، نمی‌توانم کلمه مناسبی پیدا کنم. اشتباه نکنید، مشکل فاشیسم در اسرائیل کمتر مربوط به احزاب افراطی است که بخشی از دولت بعدی خواهند بود و بیشتر به عوامل توانمند ساز آنها – یعنی نتانیاهو و اعضای حزب شوونیست لیکود او هست که مدت‌هاست برای یک کشور یهودی مسلط بر هر دو طرف رودخانه اردن تلاش می‌کنند.

نتانیاهو در زندگی‌نامه‌ خود که بخشی خودستایی، تبلیغات و مانیفست فاشیست است، فصلی را به پدر فقیدش بنزیون اختصاص می‌دهد. او به سابقه خود به عنوان سردبیر نشریه ای به نام هایاردن (اردن) و به عنوان صدای پیشرو در جنبش تجدیدنظر طلب ستیزه‌جو که بر حق حاکمیت یهودیان بر کل فلسطین تاریخی پافشاری می‌کرد، می بالد. مبارزان رویزیونیست (تجدیدنظر طلب)، که درنهایت حزب هروت، سلف حزب لیکود را تأسیس کردند، به خاطر عملیات تروریستی خود قبل و در طول جنگ استقلال 1327 (1948) بدنام بودند.

در آن سال، تعدادی از صداهای برجسته یهودی، ازجمله آلبرت انیشتین، هانا آرنت و دیگران، حزب هروت را در بیانیه‌ای عمومی که در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد، به عنوان یک حزب سیاسی توصیف کردند که از نظر سازمان، روش، فلسفه سیاسی و خواست اجتماعی نزدیک به احزاب نازی و فاشیست است».

نتانیاهو معتقد است که صهیونیسم باید از نیروی نظامی برای متقاعد نمودن اعراب فلسطینی استفاده کند تا از حقوق خود نسبت به سرزمین خود چشم‌پوشی کنند.

نتانیاهو با این اعتقاد خود را به عنوان پدر فاشیسم مدرن اسرائیل معرفی کرد. او با اهریمن سازی نخست‌وزیر وقت، اسحاق رابین، به دلیل امضای توافقنامه صلح اسلو، زمینه را برای ترور او توسط یک متعصب یهود فراهم نمود. هنگامی‌که در سال 1375 (1996) به نخست‌وزیری رسید، شروع به پرورش نسل جدیدی از رهبران فاشیست و نژادپرست کرد.

شرکای افراطی جدید او موافقت کرده‌اند تا از اکثریت پارلمانی خود برای کاهش نقش قوه قضاییه و پایان دادن به نظارت دیوان عالی بر کنست (مجلس اسرائیل) استفاده کنند. این نه‌تنها به نتانیاهو اجازه می‌دهد تا کنترل خود را بر کشور بیشتر کند، بلکه به او کمک می‌کند پس از کیفرخواست به اتهام رشوه، تقلب و نقض اعتماد، از پاسخگویی قانونی فرار کند.

دولت جدید به رهبری نتانیاهو با ایجاد یک کشور فلسطینی مخالف است، از گسترش شهرک‌سازی غیرقانونی یهودیان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین حمایت می‌کند، تلاش می‌کند بخشی از کرانه باختری را ضمیمه کند و برابری با اقلیت بومی فلسطین را انکار می‌کند. در دولت یهود از فلسطینی‌ها می‌خواهند تا شکست تاریخی خود را بپذیرند و مالکیت انحصاری یهودیان بر کشور را به رسمیت بشناسند تا در صلح زندگی کنند.

 به‌طور خلاصه، کسانی که هنوز فاشیسم را خطری قریب‌الوقوع برای اسرائیل نمی‌دانند، توجهی به این نکته ندارند که چگونه نیروهای شوونیستی و عظمت طلب متحد نتانیاهو در حال برنامه‌ریزی برای ویران کردن نهادهای لیبرال باقی‌مانده در اسرائیل می‌باشند تا دولت یهود را به یک کشور تمام‌عیار فاشیست مذهبی تبدیل کنند.