کد خبر : 413407 تاریخ : ۱۴۰۱/۹/۲۸ - 13:51
پیام فیض،سردبیر ستاره صبح آنلاین; شیخ تمیم استاد تبدیل تهدید به فرصت شیخ تمیم استاد تبدیل تهدیدها به فرصت است او همانطور که پس از محاصره سال دوهزار و هفده بدون کوچکترین امتیازی به شورای همکاری خلیج فارس دعوت شد همانطور هم با شائبه های فراوان پرداخت رشوه به معاون رئیس پارلمان اروپا توانست جام جهانی را به بهترین شکل برگزار کند.

پیام فیض سردبیر ستاره صبح آنلاین در صفحه اینستاگرامی خود در ارتباط با میزبانی قطر از جام جهانی مطلب با عنوان "کاس العالم فیفا قطر ۲۰۲۲" نوشت که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

شیخ تمیم استاد تبدیل تهدیدها به فرصت است او همانطور که پس از محاصره سال دوهزار و هفده بدون کوچکترین امتیازی به شورای همکاری خلیج فارس دعوت شد همانطور هم با شائبه های فراوان پرداخت رشوه به معاون رئیس پارلمان اروپا توانست جام جهانی را به بهترین شکل برگزار کند.

شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی رهبر چهل و چهار ساله قطر که جوان ترین رهبر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.
او فارغ التحصیل مدرسه نظامی سلطنتی انگلستان است و علاوه بر عربی به زبان انگلیسی و فرانسه تسلط دارد.
شیخ تمیم دارای سه همسر و دوازده فرزند است.

پرده اول؛قطر گیت

بازداشت آوا کایلی معاون رئیس پارلمان اروپا و خانواده اش در بلژیک به دلیل شائبه دریافت رشوه از قطر و حمایت از آنها برای گرفتن میزبانی جام جهانی خبری به وسعت جهانی بود که با مدیریت دوحه در جام جهانی به حاشیه رفت.
دوحه چه رشوه داده باشد و چه نداده باشد توانست میزبان بزرگترین اتفاق ورزشی دنیا شود.

پرده دوم؛بستر دریافت میزبانی

برگزاری جام جهانی در قطر یک امتیاز منطقه ای و جهانی برای دولت دوحه محسوب می شود.
برای ارزیابی علل دریافت میزبانی قطر لازم است که این کشور را با امارات متحده عربی قیاس کنیم.مهمترین علت رشد ابوظبی فعالیت های بازرگانی و جذب سرمایه های خارجی است.اما امیر قطر علاوه بر مسائل اقتصادی راه توسعه را از جاده سیاست آغاز کرد.قطر از یک سیاست غیر جانبدارانه استفاده می کند و به همین دلیل در سیاست توازن مثبت از چین تا آمریکا،از آلمان تا روسیه و از عربستان تا ایران ارتباط خود را گسترش می دهد.بنابراین شیخ تمیم مسیر توسعه را از دریچه سیاست می بیند.

پرده سوم؛تهدیداتی که به فرصت تبدیل شد

شیخ تمیم فقط در ارتباط با مصر دچار مشکل شد چرا که او به همراه محمد مرسی و اردوغان سه یار دبستانی با گرایشات اخوان المسلمینی بودند و پس از کودتای السیسی روابطش با مصر تیره و تار شد.
وقتی در ژوئن دوهزار و هفده در حمایت از ایران سخن گفت توسط همین مصر،عربستان،امارات،بحرین و ده کشور دیگر محاصره شد و تنها چهار سال بعد بدون دادن کوچکترین امتیازی توسط خودِ عربستان به چهل یکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس دعوت شد و امروز با میزبانی جام جهانی اثبات کرد که دیگر تحت نفوذ پدر خواندگی عربستان نیست.شیخ تمیم چه محاصره شود و چه متهم به فساد اقتصادی برایش فرقی نمی‌کند او از تهدید فرصت می سازد.

پرده چهارم؛محصول میزبانی
یکی از نتایج میزبانی کسب انگیزه سرمایه گذاری سایر کشورها در کشور میزبان است.
اما شیخ تمیم از گرفتن میزبانی جام جهانی تنها به دنبال کسب منافع اقتصادی نبود بلکه میخواست به یک کنشگر موثر منطقه ای و جهانی تبدیل شود.مانند آنچه که در مراسم افتتاحیه رخ داد و بانی دیدار اردوغان و السیسی شد تا قاهره و آنکارا به ریل عادی سازی روابط برگرداند.

پرده آخر؛عربیت واجب تر از اسلامیت

شیخ تمیم در مراسم اهدای جام عبایی را به دوش مسی انداخت تا محبوبیت خود را در جهان عرب افزایش دهد.در دنیای عرب،عربیت حتی بیش از اسلامیت مهم است.او به خوبی می‌داند که چکار کند تا محبوبیتش در منطقه زیاد شود،کمک های سخاوتمندانه او به افغانستان ضلع دیگری از پازل محبوبیت سازی است.
در مراسم اهدای جام امیر قطر جلوی امانوئل مکرون حرکت می کرد تا یک نمایش قدرت سمبلیک را به جهانیان نشان دهد.خنده های او در مراسم اختتامیه نشان داد که قطر به هرآنچه که می‌خواست با موفقیت رسیده است.حال این کشورهای منطقه هستند که باید دفتر جدیدی را برای قطر باز کنند.