کد خبر : 413380 تاریخ : ۱۴۰۱/۹/۲۷ - 17:13
کامبیز نوروزی حقوقدان در گفتگو با ستاره صبح آنلاین: سخنان میرسلیم درباره اعدام سریع بازداشتی ها القای خشونت و مغایر قانون است/ مجازات هر محاربی لزوما اعدام نیست یک حقوقدان گفت:وقتی در جرم محاربه قتل اتفاق نیوفتاده باشد یعنی جرم محاربه در درجه خفیفی به وقوع پیوسته است.بنابراین ضرورت دارد که مجازات خفیف تر داده شود که آن هم می شود تبعید.

ستاره صبح آنلاین/پیام فیض:حکم اعدام محسن شکاری فردی که در خیابان ستارخان اقدام به بستن خیابان کرد و یک مامور را مجروح کرد همچنان واکنش به دنبال دارد.سید مصطفی میرسلیم که فرزندش به دلیل ارتباط با گروه های برانداز دستگیر شده در اظهاراتی گفته است عوامل ناآرامی ها ظرف 5 الی 10 روز پس از دستگیری باید اعدام شوند.این اظهار نظر واکنش های گسترده ای را به دنبال داشته است.کاربران فضای مجازی خواستار چنین رویکردی برای فرزند وی که به اتهام همکاری با منافقین در زندان است شده اند.سخنان میرسلیم به عنوان یک قانونگذار نشان می دهد او از سطحی ترین قواعد حقوقی و قضایی که مهلت 20 روزه برای اعتراض به رای دادگاه بدوی است خبر ندارد! همچنین بحث محاربه و مجازات آن در بین فقها و وکلا در جریان است.محسن برهانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است به دلیل اینکه چاقوی محسن شکاری از غلاف خارج نشده بود جرم محاربه محقق نشده است.از سوی دیگر محمد علی کامفیروزی وکیل خبرنگاران بازداشتی هم در روزهای اخیر دستگیر شده است.در ارتباط با این موضوعات ستاره صبح گفتگویی با کامبیز نوروزی حقوقدان انجام داده که در ادامه می خوانید:

  نظر شما درباره اظهارات میرسلیم مبنی بر اعدام سریع بازداشتیان چیست؟
سخنان مصطفی میرسلیم نماینده مجلس که خواستار اعدام بازداشتیان ظرف 5الی 10 روز شده است سخنی خشونت آمیز و مغایر قانون است.اما این اظهارات وصف مجرمانه ندارد و نمی توان آن را جرم دانست اما واکنش گسترده به این سخنان خود بدترین مجازات محسوب می شود.
جریان خبر و رسانه همیشه عده ای را در جامعه جریحه دار و نگران می کند اما این جریحه دار شدن جامعه به معنای جرم بودن آن فعل نیست.البته بعضا پیش آمده که افرادی در جامعه سخنانی گفته اند که باب میل عده ای نبوده آن را بهانه ای برای مجازات و تعقیب قضایی قرار داده اند.سخن میرسلیم جرم نیست که دادستان یا مدعی العموم بخواهد وارد شود اما مروج خشونت و بی قانونی در جامعه است.

  به نظر شما در پرونده محسن شکاری محاربه اتفاق افتاد یا خیر؟آیا مجازات هر نوع محاربه ای اعدام است؟
بنده به عنوان یک حقوقدان از نکاتی که درباره پرونده محسن شکاری منتشر شد قانع نشدم که جرم محاربه محقق شده باشد.محاربه یکی از سنگین ترین جرایم فقه کیفری و قانون مجازات اسلامی است.این جرم مجازات های سنگینی دارد و به همین دلیل اثبات ارکان و شرایط وقوع جرم دشوار است.
نمی توان هر کسی را که حکم محاربه گرفت مجازات اعدام داد.محاربه چهار نوع مجازات دارد.از تبعید تا اعدام برای تناسب بین جرم و مجازات برای محاربه در نظر گرفته شده است.
وقتی در جرم محاربه قتل اتفاق نیوفتاده باشد یعنی جرم محاربه در درجه خفیفی به وقوع پیوسته است.بنابراین ضرورت دارد که مجازات خفیف تر داده شود که آن هم می شود تبعید.
به طور مثال اگر فردی جامعه را بترساند و محارب شناخته شود و فردی دیگر چندین نفر را به قتل برساند و مجازات هر دوی آنها اعدام باشد این حکم عادلانه نخواهد بود.

  نظر شما درباره بازداشت محمدعلی کامفیروزی چیست؟
اقای کامفیروزی یکی از وکلای مسئول و متعهدی است که به حرفه خودش به عنوان یک حرفه بشردوستانه نگاه می کند.از دوران دانشجویی اش تا امروز بخش زیادی از عمر خود را به ادای وظیفه اجتماعی گذرانده است.بازداشت ایشان تاسف آور است.
اقای محسنی اژه ای اخیرا در یکی از اظهارات خود گفته بودند اگر رای احساس عدالت ایجاد نکند فایده ای ندارد.کامفیروزی یک وکیل است و کار وکیل دفاع از متهم.قرار است آن چیزی که در دادگاه می گذرد احساس عدالت ایجاد کند.وکیلی که از متهم دفاع می کند و بازداشت می شود در جامعه اینطور برداشت می شود که قوه قضاییه گویا نمی خواهد دفاع از متهمین را بشنود.این مسئله چیز خوبی نیست.
بنده از علل بازداشت کامفیروزی بی اطلاع هستم اما خودداری و خویشتن داری مقامات در مواجه با اقشار اجتماعی و به طریق اولا با مدافعان قانون هم به نفع جامعه خواهد بود و هم به سود قوه قضاییه.این خویشتن داری می تواند نظم حقوقی جامعه را حفظ کند.
اگر رافت اسلامی در مواجه با وکلا صورت گیرد جامعه دچار برداشت های منفی از روند رسیدگی به پرونده های قضایی نمی شود.این موضوع به استقلال،اعتماد و آن احساس عدالتی که رئیس دستگاه قضا به آن اشاره کرد منجر خواهد شد.