کد خبر : 413324 تاریخ : ۱۴۰۱/۹/۲۴ - 17:26
مجید ابهری رفتار شناس اجتماعی در گفتگو با ستاره صبح آنلاین تشریح کرد: نقش عفو و بخشش در کاهش اعتراض/ شرایط نابسامان اقتصادی باعث تشدید چرخه خشونت در جامعه شده و می شود ستاره صبح/پیام فیض:قوه قضاییه در روزهای اخیر حکم اعدام دو جوان که بازداشت شده بودند را اجرا کرد.این دو محکوم به محاربه و قصاص و سپس اعدام شدند.مجید رضا رهنورد محکوم بود که با سلاح سرد به دو جوان بسیجی در مشهد حمله کرده و آنها را به شهادت رسانده است او این اتهام را پذیرفت و در ملاعام اعدام شد.محسن شکاری نیز با بستن خیابان و سلاح سرد به یک مامور حمله کرده و او را مجروح کرد.شکاری به جرم محاربه در تهران اعدام شد.این دو اعدام از جنبه حقوقی مورد بررسی قرار گرفت. آیت الله ایازی، آیت الله مقتدایی و آیت الله رحمت معتقد هستند که محسن شکاری محارب نبوده است.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با دکتر مجید ابهری رفتار شناس اجتماعی انجام داده که در ادامه می خوانید:

ستاره صبح آنلاین-  به نظر شما مجازات اعدام تا چه میزان در جرایم بازدارنده است؟
خشونت یکی از فرآیند های رفتاری است که با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه می تواند آثار متعددی داشته باشد.در بحث اعدام به عنوان یکی از مجازات ها در جامعه به این نتیجه می رسیم که اعدام قادر به متوقف کردن بعضی از جنایات و یا بذهکاری ها نمی باشد.
اگر اعدام می توانست مفید واقع شود تا امروز دیگر نباید معتاد و قاچاق فروشی در جامعه وجود داشت.با توجه به فراهم نبودن زیر ساخت های فرهنگی در جامعه ایران،یعنی تربیت خانوادگی و آموزش اجتماعی باید دانست که تنها رفتارهای قهری و مجازات نمی تواند عامل بازدارنده بزهکاری ها باشد.
اعدام  علنی آثار منفی در جامعه دارد.برخی از کارشناسان و نظریه پردازان تصور کنند اعدام علنی مانعی بر سر راه بزهکاری ها است در حالی که چنین نظری وقتی موثر است که همراه با آن زیر ساخت های اصلی فراهم و محیا گردد. برای اینکه اعدام به عنوان یک مجازات در جامعه بتواند موثر و مفید واقع شود باید زیر ساخت های تربیتی در جامعه فراهم گردد.در جامعه ایران با توجه به محاصره شدن جوانان و نوجوانان توسط رفتارهای خشونت آمیز در قالب بازی های خشن، فیلم ها و... نباید امیدی به از بین رفتن خشونت و جرایم خشن در جامعه وجود داشته باشد.

  به نظر شما مجازات اعدام سطح اعتراضات را کاهش می دهد؟
در این مورد باید توجه داشت که اعتراضات در بین نسل های 70 تا 90 می باشد.به همین دلیل بنده معتقد هستم عمده اعتراضات از یک رفتار هیجانی برخوردار است. نمی توان انتظار داشت که مجازات اعدام جلوی رفتار هیجانی را بگیرد.بلکه ممکن است بر اساس تحریک برخی کشورها و رسانه های خارجی خشونت و هیجانات افزایش نیز بیابد.
رسانه های داخلی به دلیل شرایط خاص همواره چند قدم از جامعه عقب مانده اند و این امر باعث شده که شبکه های معاند محور کار رسانه ای در جامعه را بدست گیرند. باید توجه داشت اعتراضات با مجازات کاهش نمی یابد بلکه با اعلام بخشش و عفو عمومی درباره کسانی که از روی هیجان به خیابان آمده اند حاصل می شود.البته این عفو عمومی شامل کسانی که به جان  و مال کسی آسیب زده اند نمی شود. لازم است عقلای مردم و نظام دعوت به همفکری شوند و در اتاق فکر بدون توجه به خط مشی سیاسی نظریه های خود را تهیه و اعلام کنند.در این صورت می توان به کاهش اعتراضات امیدوار بود.

  به نظر شما چه کسانی و یا چه سیاست هایی به چرخه خشونت دامن می زند؟
بزرگنمایی ، دروغ پردازی و شایعه سازی از عوامل مهم رفتارهای خشونت آمیز در جامعه است.
وقتی رسانه های داخلی با رسانه های خارجی دارای اختلاف فاز زمانی بوده و همواره دیرتر از آنها به دست مخاطبان می رسد رسانه های معاند خشونت را در جامعه تئوریزه می کنند. در حقیقت تعلل رسانه های داخلی باعث می شود مدیریت افکار عمومی به دست رسانه های خارجی بیفتد. تا مادامی که دلسوزان و نخبگان فرهنگی جامعه کنار باشند میدان به دست فرافکنان افتاده و نمی توان امید داشت که آرامش به جامعه بازگردد.

  شرایط بد اقتصادی چه تاثیری بر جامعه می گذارد؟
شرایط نابسامان اقتصادی باعث تشدید چرخه خشونت در جامعه می شود.در حالی شاهد افزایش قیمت دلار،طلا،خانه و خودرو هستیم که طبق آمار رسمی خط فقر به 18میلیون تومان رسیده است.این مسئله یعنی 70درصد جامعه زیر خط فقر هستند.گرانی و تورم ساعتی و افزایش قیمت بعضی از اقلام فشار های مضاعفی را به مردم وارد می کند.
با روی کارآمدن دولت سیزدهم بسیاری از مردم امیدوار بودند حداقل روند رشد قیمت ها که در سال های قبل وجود داشت متوقف شود اما گرانی ها بیشتر باعث شد قشر کم درآمد جامعه دچار فشار های فکری و روحی مضاعف شود.
برای آرامش جامعه در کنار مجازات اغتشاشگران باید مفسدان اقتصادی نیز مجازات شوند.جرم مفسدان اقتصادی اگر بیشتر از بازداشتی ها نباشد کمتر نخواهد بود.