کد خبر : 413289 تاریخ : ۱۴۰۱/۹/۲۱ - 09:46
ایران تسلط سیاسی و اقتصادی بر عراق را تقویت می کند فرانس 24- کارشناسان می گویند ایران تحریم شده در حال تحکیم تسلط خود بر عراق همسایه است.

به گزارش ستاره صبح آنلاین به نقل از فرانس 24: پس از تهاجم آمریکا به عراق در سال 2003 که صدام حسین دیکتاتور عراق را سرنگون کرد، نفوذ ایران از طریق پیوندهای سیاسی میان اکثریت شیعه-مسلمان هر دو کشور افزایش یافت.

احزاب طرفدار ایران اکنون بر پارلمان عراق تسلط دارند و در ماه اکتبر پس از کشمکش یک ساله با رقبای شیعه خود، نخست وزیر جدیدی را معرفی کردند.

احسان الشمری، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه بغداد، گفت که عراق به یک "راه نجات اقتصادی" برای ایران تبدیل شده است.

شمری گفت: این موضوع با تشدید تحریم‌های اقتصادی غرب و مذاکرات هسته‌ای که به نظر نمی‌رسد منجر به توافقی مطلوب برای ایران شود، بیشتر است. محمد شیعه السودانی در جریان سفر به تهران بر همکاری های دوجانبه بیشتر با ایران در همه زمینه ها تاکید کرد.

السودانی از ایران که گاز و برق - حدود یک سوم نیاز عراق - را تامین می کند تشکر کرد و افزود تا زمانی که عراق به خودکفایی برسد این کار ادامه خواهد داشت.

کشور او هم اکنون واردکننده شماره یک کالای ایرانی است.بر اساس توافق هسته ای سال 2015 با قدرت های جهانی، ایران موافقت کرد که برنامه اتمی خود را در ازای رهایی از تحریم های فلج کننده اقتصادی محدود کند.