کد خبر : 413287 تاریخ : ۱۴۰۱/۹/۲۱ - 09:29
ترجمه ستاره صبح آنلاین؛ حرکت اشتباه چین بر روی طناب پوسیده شورای همکاری خلیج فارس سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به عربستان سعودی، با توجه به موضوع بحث برانگیزی که برای ایران در روابطش با همسایگان عرب جنوبی اش از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، نگرانی ها را در ایران برانگیخته است.

به گزارش ستاره صبح آنلاین به نقل از تهران تایمز: سفر پرشور رئیس جمهور چین به عربستان سعودی اگر آن بیانیه مشترک جسورانه رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و چین نبود، هیچ واکنشی را از سوی ایران برانگیخت.

رهبران در بیانیه مشترک خود خواستار "راه حل مسالمت آمیز" برای موضوع سه جزیره استراتژیک خلیج فارس - ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ شدند. 

رهبران بر حمایت خود از همه تلاش‌های صلح‌آمیز، از جمله ابتکار و تلاش امارات متحده عربی برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای موضوع جزایر سه‌گانه تأکید کردند. در بیانیه مشترک آمده است: تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه بر اساس قواعد حقوق بین‌الملل و حل این موضوع مطابق با مشروعیت بین‌المللی.

در ظاهر، این بیانیه به نظر دقیق بیان شده بود. اما در افکار عمومی ایران غوغای بزرگی برانگیخت زیرا خواستار مذاکره بر سر موضوعی شد که ایران آن را غیرقابل مذاکره می‌داند.

شایان ذکر است که موضوع جزایر سه گانه مدت هاست که منبع تنش های دیپلماتیک بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس، به ویژه امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) است که تقریباً در هر اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای عربی ادعاهایی را نسبت به این جزایر مطرح می کند. 

اما چیزی که این بار شگفت‌انگیز بود این بود که به نظر می‌رسید چین در این مناقشه از طرفین درگیری با ایران طرفداری می‌کرد.

ایران مانند گذشته ادعاهای مربوط به جزایر را به شدت محکوم کرد و گفت این جزایر جزء لاینفک خاک ایران هستند. واکنش ایران از سوی رده های بالای دیپلماتیک صورت گرفت. 

سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس جزء جدا نشدنی خاک ایران هستند و تا ابد متعلق به این سرزمین مادری هستند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در توییتر خود نوشت: ما هیچ تردیدی در مورد لزوم رعایت تمامیت ارضی ایران توسط طرف های دیگر نداریم. 

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ایران در انتقاد از چین رک تر از حد معمول بود. یادآوری به همکاران در پکن. در حالی که عربستان به همراه آمریکا از داعش/القاعده در سوریه حمایت می‌کردند و یمن را وحشیانه می‌کردند، ایران برای بازگرداندن ثبات و امنیت منطقه و جلوگیری از گسترش ناامنی به شرق و غرب با گروه‌های تروریستی جنگید. 

همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است که ایران «نارضایتی شدید» خود را از بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و چین اعلام کرده است. 

به گزارش العالم، چانگ هوآ سفیر چین در ایران به دلیل بیانیه مشترک پس از نشست شورای همکاری خلیج فارس و چین در عربستان سعودی به وزارت امور خارجه احضار شد.

کنعانی گفت: در دیدار با سفیر چین، طرف ایرانی نارضایتی شدید خود را از پرداختن به تمامیت ارضی ایران در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و چین ابراز کرد. تاکید شد جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس جزء لاینفک تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است که مانند هر نقطه دیگری از ایران هرگز موضوع مذاکره با هیچ کشوری نبوده و نخواهد شد. کنعانی گفت. 

سفیر چین نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که چین به تمامیت ارضی ایران احترام می گذارد. 

سفیر چین با تاکید بر احترام کشورش به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، ضمن تشریح اهداف سفر رئیس جمهور چین به ریاض، این سفر را در راستای کمک به صلح و ثبات در منطقه و استفاده ابزاری از گفت وگو دانست. برای حل مشکلات.

وی سیاست خارجی کشورش در منطقه را مبتنی بر توازن دانست و مراودات دیپلماتیک مورد انتظار از جمله سفر معاون نخست وزیر چین به ایران در روزهای آینده را تاییدی بر این رویکرد اعلام کرد.

اما کارشناسان معتقدند که اگر چین واقعاً می‌خواهد بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس تعادل ایجاد کند، باید به حساسیت‌های ایران نیز توجه کند. ایران تمایل شدید خود را برای ارتقای روابط با چین ابراز کرده است. بنابراین، چین و ایران در صورت رعایت حساسیت های دو طرف فرصتی برای تقویت روابط خود دارند.