کد خبر : 413257 تاریخ : ۱۴۰۱/۹/۲۴ - 17:27
حسن هانی زاده، استاد و پژوهشگر و تحلیلگر مسائل بین الملل نزدیکی عربستان به چین اشتباه تاریخی و کوبیدن میخ بر تابوت پادشاهی است

پس از خروج نسبی نیروهای نظامی آمریکا از منطقه این پیش بینی وجود داشت که چین به خاورمیانه نزدیکتر شود. از سویی مسائل و مشکلاتی که چین در رابطه با تایوان دارد و تهدیداتی که این کشور از جانب آمریکا و ناتو احساس می کند، چین را ملزم کرد تا از لاک انزوایی بیرون بیاید. سفر اخیر رییس جمهور چین به عربستان و قراردادهایی که بین دو کشور امضا شد حرکتی در همین راستا ارزیابی می شود.

اما نیت عربستان متفاوت است و این برنامه در چهارچوب جدا کردن چین از ایران قابل تجزیه و تحلیل است. چینی ها بعد از سال ها روابط گرم و صمیمانه با ایران در تلاش برای تسلط بازار ها در کشور های عربی و آفریقایی در حال دور شدن از ایران است. چین به ظرفیت وسوسه برانگیز بازار در کشورهای پردرآمد اسلامی فکر می کند تا تولیدات انبوه خود را در این بازار ها به فروش برساند.

نگارنده گمان نمی کند آمریکایی ها به این سادگی اجازه بدهند چین جای پای خود را در خاورمیانه و خلیج فارس محکم کند و بر بازار های منطقه تسلط پیدا کند و از انرژی ارزانی که در این سوی دنیا به وفور وجود دارد بهره ببرد. آمریکا به زودی چین و عربستان را با بحران روبرو می کند.

محمد بن سلمان با تیم سیاسی جو بایدن اختلاف نظر دارد و در صدد کم کردن فشار آمریکا بر ریاض است. تمایل سعودی ها به چین را باید در این راستا نیز تحلیل کرد. بن سلمان با چین قرار داد می بندد تا وانمود کند در نظم جهانی یار گیری جدیدی کرده است. اما ولیعهد جوان به زودی نتیجه خشم آمریکا را می بیند. البته چین نیز به دنبال این ماجراجویی ها آسیب خواهد دید. همانطور که آمریکا در صدد بود سناریوی روسیه و اوکراین را اینبار با بازی چین و تایوان به صحنه ببرد. اقدامات آمریکا برای شبیه سازی این سناریو می تواند دردسر های جدیدی برای چین ایجاد کند. از این رو می توان گفت دو کشور عربستان و چین اشتباهی تاریخی مرتکب شده اند.

ایران یکی از مطمئن ترین منابع تامین کننده انرژی چین است. این اتفاق به تنهایی نشان می دهد که چین شریک مطمئنی نیست و در صدد نزدیک شدن به رقبای ایران است. عربستان نیز در حال بازی با برگ چین در مقابل آمریکا است. اما این بازی می تواند آخرین میخ بن سلمان بر تابوت پادشاهی اش بر عربستان باشد.

چین بیشتر بُعد اقتصادی را در نظر می گیرند ولی مسائل سیاسی نیز مورد توجه آنها قرار گرفته است. شی جین پینگ با سفر به ریاض در مقابله با هژمونی آمریکا رو به رو است. در این بین نقشه عربستان متفاوت است این کشور می خواهد در ادامه روسیه را نیز از ایران جدا کند تا اگر زمانی غرب در صدد تصویب قطعنامه ای تحت بند 7 منشور سازمان ملل علیه عربستان بود چین و روسیه پیش نویس قطعنامه را وتو کنند. اما ایران نیز برگ هایی دارد و می تواند از این بن بست خارج شود و شرایطی فراهم کند که نزدیک شدن چین به عربستان برای پکن پشیمان کننده باشد.