کد خبر : 413253 تاریخ : ۱۴۰۱/۹/۱۹ - 17:02
واکنش‌‎هابه بیانیه مشترک چین و عربستان علیه ایران اشاره: روز جمعه در پایان نشست سران عربستان و چین که با حضور «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و «سلمان بن عبدالعزیز» در ریاض برگزار شد، بیانیه مشترکی صادر شد که در آن علاوه بر اشاره به روابط دوجانبه و امضای یادداشت تفاهم‌ها و توافقنامه‌ها بین طرفین، به مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله برنامه هسته‌ای ایران نیز پرداخته شد. دو طرف پس از دیدار سه‌روزه خود در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و "رژیم عدم اشاعه" سلاح‌های هسته‌ای را محترم بدارد.

به گزارش ستاره صبح آنلاین  بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی عربستان (SPA)، از ایران خواسته شد تا به اصول حسن همجواری احترام گذاشته و در امور داخلی سایر کشورها دخالت نکند. تحولات فلسطین، سوریه، عراق، یمن، افغانستان و اوکراین از دیگر پرونده‌هایی بود که چین و عربستان در بیانیه مشترک خود به آن اشاره کردند. 


واکنش محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران به اظهارات رئیس جمهوری چین در جریان سفر به عربستان سعودی واکنش نشان داد.
محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران در واکنش به بیانیه چین و عربستان در سفر رئیس جمهوری چین در توئیتر مدعی شد: «همکاران چینی به یاد داشته باشند که وقتی سعودی و آمریکا از گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در سوریه حمایت کردند و با تجاوز نظامی وحشیانه یمن را ویران کردند، این ایران بود که با تروریست‌ها جنگید تا ثبات و امنیت در منطقه مستقر شود و تروریسم به شرق و غرب تسری نیاب.»
روز جمعه در پایان نشست سران عربستان و چین که با حضور «شیء جینپینگ» رئیس جمهور چین و «سلمان بن عبدالعزیز» در ریاض برگزار شد، بیانیه مشترکی صادر شد که در آن علاوه بر اشاره به روابط دوجانبه و امضای یادداشت تفاهم‌ها و توافق‌نامه‌ها بین طرفین، به مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله برنامه هسته‌ای ایران نیز پرداخته شد.
در بیانیه مشترک دو طرف چینی و سعودی بدون اشاره به کارشکنی‌های غرب در زمینه احیای مذاکرات هسته‌ای، بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید شد.
دو طرف همچنین از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. آنها در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کردند./مهر


واکنش مجلس به بیانیه چین و عربستان
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیسیون فردا در جلسه‌ای بیانیه اخیر چین و عربستان را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 یعقوب رضازاده گفت: بعد از یک هفته برگزار نشدن جلسات کمیسیون‌ها به دلیل برگزاری جلسات مجلس شورای اسلامی به صورت دو شیفت، فردا جلسه کمیسیون امنیت ملی تشکیل خواهد شد.
وی ادامه داد: در این جلسه تحولات اخیر در کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد که از جمله آن بیانیه اخیر چین و عربستان سعودی است.


واکنش حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی دولت روحانی :
آنگونه که بیانیه مشترک امروز چین و عربستان نشان می دهد، و بیانگر تصویری روشن از مواضع یکپارچه آمریکا و غرب است، چین هم به دیپلماسیِ جهانی بر علیه ایران پیوسته است. اینکه چین و عربستان: 
۱) بر ضرورت تحکیم همکاری مشترک برای اطمینان از ماهیّت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران توافق دارند؛
 ۲) از ایران می خواهند با آژانس انرژی اتمی همکاری کند؛ و بر رژیم عدم‌اشاعه متعهد بماند؛
 ۳) از ایران می خواهند به اصول حسن‌همجواری و عدم‌دخالت در امور داخلی کشورها احترام بگذارد؛
 ۴) در مسائلی چون امنیت منطقه‌ای، یمن،سوریه، لبنان، و…مواضع مشترک ـ مغایر با ایران ـ داشته و در بیانیه‌شان قیدکرده‌اند؛
 ۵) در مورد فلسطین، هر دو کشور بر راه حل تشکیل دو دولت «اسرائیل ـ فلسطین» تاکید نموده و چین و عربستان با واگذاری بیت‌المقدس غربی به اسرائیل موافقت کرده‌اند!
 آیا «سردرگمی استراتژیک در سیاست خارجی»، و «ناکارآمدی دیپلماتیک» در استراتژیک خواندنِ «روابط ایران و چین» معنایی جز این دارد؟


واکنش عضو هیات رئیسه کمیسیون سیاست خارجی مجلس:
ما به شدت بیانیه مشترک چین و عربستان را محکوم می‌کنیم
یعقوب رضازاده در واکنش به بیانیه اخیر چین و عربستان سعودی اظهار کرد: کشور ما در منطقه خاورمیانه به ویژه غرب آسیا به عنوان کشوری قدرتمند از نظر علمی، موشکی، دفاعی و موارد دیگر شناخته شده است ما هیچ وجه به جز صلح، دوستی و آرامش و امنیت برای منطقه و همسایگان چیز دیگری نخواستیم و انتظار نداشته‌ایم، موضوعی که همه همسایگان از آن اطلاع دارند.
وی تاکید کرد: ما تاکنون در امور داخلی کشوری دخالت نکردیم و اگر اظهارنظری هم بوده در راستای حفظ آرامش منطقه بیان شده است؛ درباره بیانیه مشترک تکلیف عربستان مشخص است عربستان هیچ‌گاه حامی ما نبوده و همواره در روابط با کشورمان تنش را دنبال کرده که آخرین نمونه آن اغتشاشات اخیر است یک پای ثابت عربستان سعودی بوده که به خصوص رسانه ضد انقلاب اینترنشنال دنبال می‌کند. از عربستان بیش از این انتظار نمی‌رفت آنها همیشه در شوراهای خود ایران را محکوم به مداخله‌جویی در کشورهای همسایه کرده حال این‌که کشورهای همسایه به هیچ وجه چنین نظری ندارند.
این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع چین فرق دارد ما با چین روابطی سیاسی و اقتصادی داریم چین به بازار نفت و اقتصاد ما نیاز داشته و ما هم با چین تبادلاتی داریم لذا به هیچ وجه این بیانیه مشترک از طرف چین مورد انتظار و قبول کشور ما نیست؛ باید دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه با قدرت و قاطعانه جواب این بیانیه را بدهد.
رضازاده تاکید کرد: ما به هیچ وجه مواضع ذکر شده در این بیانیه مشترک را قبول نداشته و آن را به شدت محکوم می‌کنیم. این بیانیه دیکته شده اسرائیل وآمریکا به نوکر خود عربستان سعودی است که آن را القاء کرده‌اند.
یعقوب رضازاده اظهار کرد: بعد از یک هفته برگزار نشدن جلسات کمیسیون‌ها به دلیل برگزاری جلسات مجلس شورای اسلامی به صورت دو شیفت، فردا ( یکشنبه )  جلسه کمیسیون امنیت ملی تشکیل خواهد شد./ رکنا