کد خبر : 413059 تاریخ : ۱۴۰۱/۹/۸ - 19:58
علی فتح الله زاده مدیرعامل استقلال در گفتگو با ستاره صبح آنلاین: پشتیبانی عظیم مردمی مهم‌ترین عامل پیروزی یک تیم فوتبال است/همه باید بدانند اعضای تیم ملی بچه‌های ایران‌زمین هستند/نباید اجازه داد فوتبال به یک عامل دو قطبی ساز در جامعه تبدیل شود ستاره صبح آنلاین/علی فریدونی: تیم ملی فوتبال در آستانه یکی از تاریخی‌ترین بازی‌های خود در طول تاریخ فوتبال قرار دارد. در شرایطی که ایران به لحاظ سیاسی و اجتماعی در برهه حساسی قرار دارد در رقابت‌های جام جهانی در یک بازی سرنوشت ساز و تاریخی باید مقابل تیم فوتبال کشوری بازی کند که به اندازه عمر انقلاب آن‌ها در تنش و تخاصم با ما بوده‌اند. این مسابقه توان اثرگذاری در تحولات این روزها در ایران را دارد و البته همچنین ایران در صورت پیروزی برای اولین بار به یک هشتم نهایی جام جهانی صعود خواهد کرد. در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با علی فتح الله زاده مدیرعامل تیم استقلال تهران انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

-به نظر شما چه مسائلی باعث شده این دوره از جام جهانی با سایر دوره‌ها متفاوت باشد؟

یکی از تمایزهای بارز جام جهانی 2022 این است که میزبان رقابت‌ها یک کشور در قاره آسیا است. میزان یک کشور عرب مسلمان است که تاکنون در ادوار مختلف جام جهانی سابقه نداشته که کشور میزبان مسلمان باشد. برای تیم ایران نیز ویژگی‌های متفاوتی نسبت به سایر دوره‌ها وجود دارد. رویارویی ایران با آمریکا پس از چندین سال فرصتی برای آمریکایی‌ها است تا شکست خود در برابر ایران را جبران کنند. برخی از تحولات اخیر در دنیا نیز تأثیر خود را بر جام جهانی گذاشته است. به طور مثال به دلیل جنگ روسیه و اوکراین تیم فوتبال روسیه از رقابت در جام جهانی حذف شد. در حقیقت برخلاف شعاری که‌ای اف سی و فیفا دارد سیاست در رقابت‌های 2022 قطر تأثیر خود را گذاشته است.

-با توجه به حواشی به وجود آمده برای تیم ملی تحلیل شما از بازی ایران مقابل انگلیس چیست؟
متأسفانه از ابتدای بحث‌ها بر سر حضور تیم ایران در رقابت‌های جام جهانی حواشی زیادی روی اعضای تیم ملی ایجاد شد. این حواشی باعث شد مسائل روحی و روانی بازیکنان تحت تأثیر قرار گیرد و بازیکنان تمرکز حواس خود را از دست بدهند.
بنده تصور می‌کنم به لحاظ فنی ترکیبی که در بازی ایران مقابل انگلیس به میدان رفت ترکیب مناسبی نبود. هرکسی بازی را نگاه می‌کرد باور نمی‌کرد که تیمی که مقابل انگلیس قرارگرفته ایران باشد. نشانه‌ای از فوتبال ایرانی مقابل انگلیس به نمایش گذاشته نشد. اینکه تیم از ابتدای مسابقه وارد لاک دفاعی شد کلیت بازی را دچار مشکل کرد. اما در بازی بعدی مقابل ولز بازیکنان بسیار روان‌تر و با ترکیب هجومی‌تر توانستند تا پایان بازی 2 گل بزنند و موقعیت‌های زیادی روی دروازه تیم ولز ایجاد کنند. امیدوارم در بازی با آمریکا هم بازیکنان به دور از استرس و با آرامش به زمین فوتبال بروند. بچه‌های تیم ملی بدانند که 80 میلیون ایرانی دعاگوی آن‌ها هستند و پشتیبان آن‌ها در تمام دقایق بازی خواهند بود.

-به نظر شما نقش مسئولین فدراسیون در ایجاد حواشی برای بازیکنان تیم ملی چه بود؟ ایا مسئولان می‌توانستند از بروز این حواشی جلوگیری کنند؟
برخی از حواشی به صورت ناخواسته به وجود می‌آید. ابعاد این حواشی آن قدر بزرگ بود که مسئولان فدراسیون نتوانستند آن طور که باید حواشی را جمع کنند. مسئولان فدراسیون سعی و تلاش خود را کردند و تمهیداتی را اندیشیدند که این حاشیه‌ها برای بازیکنان به حداقل برسد. در بازی دوم نیز مشاهده شد این تمهیدات جواب داده و موفق شده است. تیم بدون حواشی در مقابل ولز توانست خوب ظاهر شود و نتیجه بگیرد.
بنده معتقدم با هر شرایطی و با هر عقیده‌ای باید بدانیم که وقتی فردی لباس تیم ملی را به تن می‌کند آن تاریخ کشور است. آیندگان نخواهند گفت که ایران در چه شرایطی به زمین‌بازی رفته است بلکه خواهند گفت که ایران به انگلیس باخته است. حال اگر ایران مقابل آمریکا به پیروزی برسد در تاریخ خواهد آمد که ایران دو بار مقابل آمریکا بازی کرده و هر دو بار آن‌ها را شکست داده است.


--به نظر شما به غیر از مسائل فنی برای موفقیت یک تیم فوتبال چه بسترهایی باید فراهم باشد؟
مهم‌ترین مسئله آرامش، همراهی و همدلی است. پشتیبانی عظیم مردمی مهم‌ترین عامل پیروزی یک تیم فوتبال است.
اگر هواداران از سکوهای ورزشگاه بازیکنان را با جون و دل تشویق کنند باعث قوت قلب و انسجام تیم ملی می‌شوند. امروز همه باید بدانند اعضای تیم ملی بچه‌های ایران‌زمین هستند و برای سربلندی ایران تلاش می‌کنند. باید آن‌ها را کمک کرد و روحیه داد تا با شکست آمریکا یک شادی دیگر به جامعه ایران تزریق شود.


- به نظر شما اینکه برخی از فوتبال به عنوان یک عامل دوقطبی ساز در جامعه استفاده می‌کنند، چه ضربه‌ای را به جایگاه فوتبال کشور می‌زنند؟
ملت ایران یک ملت هوشمند است. نباید اجازه داد فوتبال به یک عامل دو قطبی ساز در جامعه تبدیل شود. ممکن است خیلی از مردم به بسیاری از مسائل جامعه انتقاد داشته باشند و یا به آن ایراد وارد کنند و یا نگرانی‌هایی وجود داشته باشد حتی خود بنده از مسائلی که در جامعه است رضایت ندارم اما نباید اجازه داد این مسائل باعث شود که کسانی دیگر برای ما تصمیم بگیرند. ما مسائل خودمان را به عنوان یک خانواده باید درون کشور خودمان حل کنیم.

-پیش‌بینی شما از بازی ایران مقابل آمریکا چیست؟
ایران اگر مقابل آمریکا شکست بخورد اتفاقی نخواهد افتاد. زیرا در بازی قبل مقابل آمریکا برده‌ایم و اگر آن‌ها این بازی را ببرند تازه مساوی می‌شویم. ولی اگر ببریم با اجازه همه‌کسانی که در کشور غمگین هستند می‌خواهیم یک روز را در کشور شادی کنیم. بنده تصور می‌کنم با فاصله یک گل آمریکا را شکست خواهیم داد.