کد خبر : 40853 تاریخ : ۱۳۹۸/۶/۲۲ - 23:22
یادداشت روش‌های نوین اخذ مالیات با رعایت خواست مالیات دهندگان

ستاره صبح-بودجه مصوب ۴۴۸ هزار میلیارد تومانی دولت در سال ۹۸، به دلیل عدم تحقق درآمد نفت، اصلاح و به رقم ۳۸۶ هزار میلیارد تومان رسید. قرار است حدود ۱۴۰ الی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از این بودجه که نزدیک ۳۸ درصد آن است، از سوی مالیات‌دهندگان تأمین شود. در حال حاضر نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی و هزینه‌های دولت به ترتیب حدود ۸.۵ و ۴۸ درصد است. اصولاً مالیات ستانی امری ساده و پیش‌پاافتاده نیست. وزارت دارایی با حدود ۱۱۷ هزار پرسنل و با دشواری فراوان و بعضاً با ایجاد نارضایتی و بی‌عدالتی به ارقام فوق رسیده است. برنامه ششم توسعه باید در سال ۱۴۰۰ نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی به ۱۰ درصد و نسبت مالیات به هزینه‌های جاری دولت ۷۰ درصد برسد. تلاش می‌شود بابیان بخشی از مشکلات مالیات‌دهندگان که بیان می‌شود، نکاتی یادآوری شود.

۱ - بزرگ‌ترین مسئله‌ای که در حال حاضر شرکت‌ها و افراد معترض آن می‌باشند، درخواست اطلاعات از سوی دارایی عملکرد، ارزش‌افزوده و سازمان تأمین اجتماعی است، درصورتی‌که تمام اطلاعات درخواستی به‌صورت آنلاین در اختیار اداره دارایی است. جالب است این اطلاعات از سوی خریداران و فروشندگان در مکان‌های مختلف به‌صورت آنلاین در اختیار دارایی قرارگرفته و کوچک‌ترین مغایرت، حتی یک ریال برای دارایی آشکار می‌شود....

۲ - نرم‌افزار بسیار جامعی در اختیار ادارات دارایی قرار داده‌شده، ولی متأسفانه هنوز در بسیاری از موارد، محاسبات از سوی ممیزان به‌صورت دستی صورت می‌گیرد. در برخی موارد اشتباه محاسباتی گریبان گیر مالیات‌دهندگان می‌شود.

۳ - در شرایط حاضر مجلس در حال تغییر بنیادی قانون تجارت است و این مهم از سوی اتاق بازرگانی که بزرگ‌ترین تشکل صنفی است، مورد اعتراض واقع‌شده و درخواست مسکوت گذاشتن آن را کرده تا این قانون از سوی اتاق بازرگانی موردبررسی و بازنگری قرار گیرد.
۴- شرایط کنونی اقتصادی، شرکت‌های تولیدی را تحت‌فشار تأمین مواد اولیه و کاهش تولید قرار داده است، لذا در این شرایط بهتراست بنگاه‌ها از سوی دستگاه‌های دولتی و یا سایر مراکز، کمتر زیر فشار قرار گیرند راه‌کار مناسب توجه دستگاه مالیات ستانی به قانون و سپس ایجاد تسهیلات برای مالیات‌دهندگان به شرح زیر است:
۱ - با توجه به انبوه اطلاعات در دست ادارات دارایی، بدون هیچ مراجعه حضوری، برگ تشخیص به‌صورت اینترنتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی ارسال شود.
۲ - در صورت پذیرش مالیات، با ارسال نامه الکترونیکی، برابر مقررات شناسه قبض و پرداخت برای مؤدی صادر تا بتواند با مراجعه به بانک آن را پرداخت و تصاویر مربوطه برای دارایی ایمیل شود.
۳ - بدیهی است اجرای این شیوه ممکن است از عهده تمام بخش‌های ادارات دارایی برنیاید، می‌توان مثل اداره دارایی مؤدیان بزرگ، اداره‌ای را برای مؤدیان متقاضی پرداخت مالیات به روش غیرحضوری و الکترونیک ایجاد نمود.
به‌عنوان‌مثال صرف‌نظر از درست بودن یا نبودن اخذ مالیات از دریافت‌کنندگان سکه، نحوه اخذ مالیات از کسانی که زیر ۲۰۰ عدد سکه دریافت کرده بودند، بسیار حرفه‌ای و به‌روز بود.
۴ - برای رسیدن به اهداف برنامه ششم در خصوص مالیات، پیشنهاد می‌شود از مصرف‌کنندگان انواع فراورده‌های انرژی مالیات بیشتری اخذ شود و به‌تبع آن از بوروکراسی حاکم بر مالیات ستانی از شرکت‌های تولیدی کم شود.