کد خبر : 402282 تاریخ : ۱۴۰۱/۷/۲۸ - 03:10
مجید ابهری جامعه‌شناس در گفتگو با ستاره صبح آنلاین تشریح کرد تقابل و تضارب بین نسلی‌ها/با نسل جدید نمی‌شود از بالا به پایین صحبت کرد/در گفتگو با نسل جدید، رویکرد شاگرد معلمی را باید کنار گذاشت ستـاره صبـح آنلایـن/پیـام فیـض: اعتراضات جوانان و نوجوانان باعث شد تا توجه به نسلی شود که از آن به‌عنوان نسل زد یاد می‌کنند. نسلی که ارتباطش با اینترنت و فضای مجازی زیاد است و از آموزش تا خرید سعی دارد تمام فعالیت‌های روزانه خود را در بستر اینترنت انجام دهد. نسل دهه ۸۰ معمولاً در طیف نسل زد معرفی می‌شوند. این نسل نقش محوری در اعتراضات داشت و عمده مطالبه آن‌ها آزادی‌های مدنی و اجتماعی بوده و هست. گفتگو و مدارا با این طیف از جامعه نیازمند راهکارها و برنامه‌هایی است که درخور توجه آنان باشد. در ارتباط با این موضوع ستاره صبح آنلاین گفتگویی با دکتر مجید ابهری رفتارشناس اجتماعی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

ستاره صبح آنلاین-به نظر شما گفتگوی بین نسلی چگونه باید شکل گیرد؟

از نگاه رفتارشناسی اجتماعی ایجاد فاصله فرهنگی و گفتمانی بین نسل‌ها را گسست نسل‌ها نامیده می‌شود. در حقیقت تضاد سلیقه، اختلاف‌نظر و تفاوت دیدگاه‌ها منجر به ایجاد شکاف بین نسل‌ها می‌گردد آن‌چنان‌که در دوران مابین نسل والد و فرزندان حالت‌های متفاوتی وجود دارد.

تعامل نسل‌ها، نسل‌های قبل از دهه ۶۰ نسبت به والدین موضع احترام‌آمیز داشته و بیشتر نظریات آنان را سرلوحه عملکرد خود قرار می‌دهند. اگرچه مخالف با دیدگاه‌های آن‌ها باشند احترام فی‌مابین موجب جلوگیری از تضارب نسل‌ها و گفتمان بین آن‌ها می‌گردد

مسئله بعدی تقابل نسل‌ها است. نسل‌های دهه ۶۰ تا ۷۰ اندکی شباهت به نسل‌های قبلی دارند و هنوز با گفتار و نگاه احترام‌آمیز به والدین و بزرگ‌ترها می‌نگرند. سوم تضارب نسل‌ها است. این تضارب بین دهه ۷۰ تا ۹۰ با والدین است که باهم در مجرای توافق گفتمانی و انگیزه و عقیده قرار ندارند. نسل‌های قبل از این دوران هنوز به‌طور کامل در فضای اینترنت و گفتگوی مجازی نیستند و سرگرمی آن‌ها کتاب و گفتگو با اندیشمندان است. درحالی‌که نسل‌های دوره‌های جدید فرزندان اینترنت بوده و برای رسیدن به پاسخ‌های موردنیازشان با یک جستجوی ساده در اینترنت به پاسخ موردنظر خود می‌رسند. آن‌ها اقیانوسی به عمق یک‌بند انگشت هستند زیرا اگر گوشی هوشمند از آن‌ها گرفته شود دچار سردرگمی ذهنی و اضطراب و افسردگی می‌گردند.

بنابراین نسلی متکی به اینترنت که با دوستان و همیاران خود در این فضا به گفتگو می‌نشینند و پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و فیس‌بوک را محل عرضه داشته‌ آن‌ها گردیده است. این نسل به بلوغ عاطفی نرسیده و وابستگی‌هایشان مجازی و متکی به بستر اینترنت است. این قشر تلاش می‌کنند هویت خود را در این فضا تعریف کنند تا در فضای واقعی.

به نظر شکل قطع اینستاگرام، واتساپ و تلگرام می‌تواند ارتباط نسل دهه ۸۰ را با حاکمیت بهبود بخشد یا خیر؟

به نظر بنده به‌عنوان یک متخصص رفتارشناسی نسل‌های دهه ۸۰ و ۹۰ منطقی هستند و مقابل حقیقت خلع سلاح می‌شوند اما اگر احساس کنند قصد فریب یا تمسخر آن‌ها وجود دارد سر به عصیان برمی‌دارند.

در حال حاضر ورود به اینستاگرام و پلتفرم‌هایی که فیلتر شده‌اند با فیلترشکن برای نسل‌های جدید امکان‌پذیر است. برای باز شدن باب گفتگوی بین نسلی باید به نسل دهه ۸۰ و ۹۰ بگوییم که شمارا قبول داریم و قصد تمسخر و یا فریب شمارا نداریم. گام دوم قرار گرفتن دو طرف گفتگو در یک سطح است. نمی‌شود با نسل جدید از بالا به پایین صحبت کرد و به آن‌ها نگاه ارباب رعیت‌های و یا شاگرد و معلمی داشت؛ زیرا با این نگاه نمی‌توان با نسل جدید گفتگو کرد.

به نظر شما چرا شکاف بین مردم و دولت اتفاق افتاده است؟

جوانان را در شرایط فعلی باید به‌سوی مصالحه و گفتمان دعوت کرد نه تقابل و تعارض. متأسفانه برخی سلبریتی ها وجود دارند که نمی‌توانند از عشق به وطن صحبت کنند. این سلبریتی ها فرزندان خود را در کانادا به دنیا می‌آورند و غم مردم را نمی‌خورند. نباید به این افراد اعتماد کرد. البته برخی سلبریتی ها مانند علی دایی و... هم وجود دارند که همواره در کنار مردم بوده هستند. سلبریتی ها باید به دغدغه‌های معیشتی مردم توجه کنند و غم آن‌ها را به گوش مسئولین برسانند. هنرمندان وظایفی اجتماعی در جامعه دارند که همه‌جانبه باید به آن بنگرند و به مطالبات آن‌ها توجه کنند.