کد خبر : 401459 تاریخ : ۱۴۰۱/۶/۱۲ - 02:39
نعمت‌الله ایزدی سفیر پیشین ایران در شوروی سابق در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین : پتو پلنگی من/مرتضی کاظمی-طنز نویس

ستاره صبح آنلاین-هدیه دادن موضوع بسیار مهمی است و چه رابطه‌ها که با هدیه‌ای مناسب تقویت شده و چه رابطه‌ها که با هدیه‌ای نامناسب به تاریخ پیوسته است. حتی در این مورد ضرب‌المثل‌های فراوانی هم وجود دارد؛ ازجمله یک‌ ضرب‌المثل قدیمی کلیمانجارویی که می‌گوید: «نبین کی آورده! ببین چی آورده!» ما هم این ضرب‌المثل را چراغ راه قرار داده و مروری بر انواع هدیه می‌کنیم:

 

ساعت دیواری و پتو پلنگی

درست است که آدم باید به‌روز باشد، ولی همه چیزهای قدیمی هم بد نبودند. مثلاً یکی از چیزهای خوب در گذشته، هدیه دادن پتو بود؛ یعنی به‌محض ازدواج، خرید خانه یا حتی بازگشت از زیارت، سیلی از پتوهای پلنگی اهدایی راه می‌افتاد؛ تعداد پتوها به حدی بود که طرف مجبور می‌شد آن‌ها را به مغازه‌دار محل داده و هم‌وزنش قابلمه روحی بگیرد. ساعت دیواری هدیه بهتری بود، زیرا هم جای کمتری می‌گرفت و هم کاربردی‌تر بود. تعداد ساعت‌های دیواری اهدایی آن‌قدر بود که نه‌تنها در تمامی اضلاع خانه حداقل یک ساعت نصب می‌کردند، بلکه حتی می‌توانستند سقف را هم تجهیز کنند؛ به‌طوری‌که در هر جای خانه و در هر زاویه‌ای که بودید بدون اینکه تکانی به خود بدهید، زمان در مشت شما بود. تنها نکته منفی این بود که آدم‌ها حواسشان نبود که ساعت‌های دیواری تبلیغاتی را به‌عنوان چشم‌روشنی نباید برد.

پول کهنه

اگر فرصت چندانی ندارید یا طرف برایتان ارزش خاصی ندارد سعی کنید برای رهایی از خرید هدیه، خود را به فراموشی بزنید؛ اما اگر مجبور هستید بازهم خودتان را به دردسر نیندازید و یک‌ راه کم‌خطرتر را انتخاب کنید؛ یعنی با توجه به ارزشی که طرف مقابل برایتان دارد و پولی که دارید، مقداری پول کهنه در پاکت گذاشته یا همین‌طوری به‌طرف بدهید. اگر طرف پررو بود و مبلغ را به رویتان آورد، فاتحه آن رابطه را بخوانید.

 

کارت هدیه

یکی از چیزهایی که این سال‌ها جا افتاده است کارت هدیه است. از خوبی‌هایش این است که دیگر استرس ندارید که آیا خوشش می‌آید یا اندازه‌اش می‌شود. خوبی دیگرش هم این است که نیازی به بررسی اطرافیان طرف ندارید تا بفهمید چون از هدیه خوشش نیامده، آن را به دیگران داده است؛ اما معایبش هم کم نیستند؛ مثلاً متأسفانه هر ساله مبالغ کمتر را حذف می‌کنند و زمانی که برای تهیه کارت هدیه می‌روید، می‌گویند: «سیستم قطعه! فقط کارت دو میلیونی داریم». عیب بعدی‌اش هم این است که ارزش آن کاملاً مشخص است.

 

طلا و سکه

امروزه به دلیل قیمت بالای طلا، کمتر کسی سراغ خرید سکه‌های واقعی برای هدیه می‌رود، البته خوشبختانه سکه‌ها در اندازه‌های مختلف در بازار پیدا می‌شوند؛ یعنی هر سال که قیمت سکه بالاتر می‌رود، اندازه‌های کوچک‌تری از سکه‌ها هم پیدا می‌شوند. مثلاً در سال‌های قبل، سکه‌ها کمتر از ربع نبودند اما اکنون به وزن سوت هم رسیده‌اند و در آینده ممکن است آن‌قدر ریز شوند که با چشم غیرمسلح دیده نشوند. خوبی سکه این است که اگر طرفتان شعور داشته باشد می‌فهمد که باید عین همان را به شما برگرداند. برعکس هدیه دادن پول که مثلاً اگر سال 1360 هزار تومان هدیه داده باشید طرف در سال 1401 بیشتر از 10 هزار تومان نمی‌دهد. اگر پر رو باشید و بخواهید به روی طرف بیاورید که تورم فلان و بهمان، آن‌قدر می‌گردد تا یک چیزی پیدا کند که قیمتش فقط 10 برابر شده باشد.

 

هدیه دادن کتاب

هدیه دادن کتاب مزایای فراوانی دارد مثلاً با هدیه دادن کتاب، با فرهنگ به نظر می‌رسید. فارغ از اینکه طرف ممکن است از کتاب خوشش نیاید که در این صورت مشکل خودش است و باید برود یک خاکی بر سر خود بی‌فرهنگش کند. فایده دیگر هدیه دادن کتاب، حمایت از فرهنگ کشور است. اگر می‌خواهید درعین‌حال که به‌طرف هدیه می‌دهید، او را به‌صورت غیرمستقیم نصیحت کنید از کتاب‌های با عنوان خاص استفاده کنید: مثلاً «بیشعوری» یا «لطفاً گوسفند نباشید».