کد خبر : 400979 تاریخ : ۱۴۰۱/۵/۱۳ - 11:12
آذربایجان حمله ارمنستان را در نزدیکی ناگورنو قره باغ دفع کرد آذربایجان گفت که نیروهایش روز چهارشنبه یک حمله ارمنیان را در نزدیکی منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی دفع کردند؛جمله ای که منجر به درخواست های بین المللی برای پایان دادن به درگیری ها در این منطقه شد که برای 30 سال نقطه درگیری بوده است.

به گزارش ستاره صبح آنلاین به نقل از رویترز؛قره باغ کوهستانی پس از درگیری قومی خونین که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه 1990 رخ داد، با حمایت ارمنستان از آذربایجان جدا شد. آذربایجان در سال 2020 موفق شد بخشی از خاک تحت کنترل جدایی طلبان را پس بگیرد.

بر اساس شرایط آتش‌بس بعدی، نیروهای حافظ صلح روسی برای محافظت از آنچه در قلمرو تحت کنترل جدایی‌طلبان باقی مانده بود، مستقر شدند. با این حال، هر دو طرف یکدیگر را به بدرفتاری متهم می‌کنند و خشونت‌ها در چند روز گذشته بالا گرفته است.

وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که ارمنستان با انجام یک اقدام خرابکارانه که منجر به کشته شدن یک سرباز شد، آتش‌بس را آشکارا نقض کرد. علاوه بر این، باکو گفت که نیروهایش تلاش ارمنیان برای تصرف یک تپه در منطقه تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسی را دفع کردند.

وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در نتیجه، کسانی که برای تشکیلات مسلح غیرقانونی ارمنی می‌جنگیدند، کشته و زخمی شدند.»

در پاسخ، وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد که آذربایجان با حمله به مناطق تحت کنترل نیروهای حافظ صلح، آتش‌بس را نقض کرده است. وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای اضافه کرد که ایروان از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که «تدابیری برای توقف رفتار و اقدامات تهاجمی آذربایجان اتخاذ کند».

اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری درگیری‌ها شد و گفت که هر دو طرف باید به آتش‌بس احترام بگذارند، درخواستی که رئیس لهستان سازمان امنیت و همکاری در اروپا نیز تکرار کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده عمیقاً نگران است و گزارش‌های مربوط به درگیری‌های شدید در اطراف قره‌باغ کوهستانی، از جمله تلفات و تلفات جانی را از نزدیک دنبال می‌کند».

وی افزود: ما اقدامات فوری برای کاهش تنش و جلوگیری از تشدید بیشتر را خواستاریم.

پیش از این، مقامات جدایی طلب در این منطقه که اکثریت ارمنی در آن ساکن هستند، بسیج نسبی را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، روسیه اعلام کرد که اوضاع در مناطق تحت کنترل نیروهای حافظ صلح در حال متشنج شدن است و حداقل یک مورد نقض آتش‌بس توسط نیروهای آذربایجانی را اعلام کرد.