کد خبر : 400963 تاریخ : ۱۴۰۱/۵/۱۲ - 19:54
نانسی پلوسی به تایوان قول حمایت داد نانسی پلوسی در جریان سفر تاریخی خود به تایوان در روز چهارشنبه تعهد «مستحکم» آمریکا را به تایوان اعلام کرد که این مساله موجب برانگیختن خشم چین هشدار برای ادامه مانورهای نظامی پکن در پاسخ به این اقدام شد.

به گزارش ستاره صبح آنلاین به نقل از اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش فایننشال تایمز، اظهارات رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده در دیدار با سای اینگ ون رییس‌جمهوری تایوان، امید تایوانی‌ها را برای افزایش حمایت از سوی واشنگتن تقویت کرد، اما در عین حال موجب افزایش تنش‌ها در چین به خصوص در روابط با تایوان شد.

پلوسی روز چهارشنبه در دفتر ریاست جمهوری در تایپه عنوان کرد: آمریکا قول داده است که همیشه در کنار تایوان بماند و این سفر یک یادآوری بر این قول آمریکاست. امروز در این سفر ما قصد داریم اعلام کنیم که هرگز تایوان را رها نمی‌کنیم.

سفر پلوسی، بخشی از سفر گسترده وی به آسیاست که درست همزمان با تشدید تنش‌ها میان پکن و واشنگتن انجام شد و در واقع آزمونی است سنجش میزان تقابل آمریکا و چین در مساله تایوان که اخیرا به چالش کشیده شده است. پلوسی امروز چهارشنبه تایوان را به مقصد کره جنوبی ترک کرد و قرار است سفر خود را روز شنبه در ژاپن به پایان برساند.

نانسی پلوسی نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی در ربع قرن گذشته است که به تایوان سفر کرده و چین مدعی حاکمیت بر این سرزمین است. پکن، سفر او را به عنوان نقض سیاست «چین واحد» ایالات متحده محکوم کرده است. بر اساس سیاست چین واحد، واشنگتن، پکن را به عنوان تنها دولت چین به رسمیت می‌شناسد که در نتیجه آن ناچار است تایوان را به عنوان بخشی از چین به رسمت بشناسد، مساله‌ای که آمریکا همچنان از پذیرش آن سر باز می‌زند.

در حالی که پلوسی سه شنبه شب به تایپه وارد شد، ارتش آزادیبخش خلق، برنامه‌های خود را برای مانورهای مشترک هوایی و دریایی و تمرینات تیراندازی مستقیم از راه دور در شش منطقه بزرگ در اطراف تایوان، که تا آب‌های سرزمینی و حریم هوایی این کشور در نزدیکی کائوسیونگ و کیلونگ بزرگترین و سومین بندر بزرگ تایوان گسترش می‌یابد، اعلام کرد.

سرمقاله روزنامه ارتش آزادیبخش چین بیانگر این موضوع بود که این دیدار «پیام اشتباه» را برای «جدایی طلبان» تایوانی ارسال کرده و «چین هر اقدامی متقابلی در برابر این سفر در پیش بگیرد، موجه، معقول و ضروری است.»

وزارت دفاع تایوان هشدار داد که این رزمایش‌ها «آب‌های سرزمینی و همجوار و حریم هوایی تایوان را نقض و مسیرهای کشتیرانی و پروازهای بین‌المللی را تهدید می‌کند.»

پلوسی در اظهارات خود در دفتر ریاست جمهوری تایوان به قانون روابط تایوان اشاره کرد که واشنگتن را ملزم به کمک به تایوان می‌کند. قانون روابط تایوان شامل تعهد آشکار ایالات متحده برای مداخله نظامی علیه حمله چین نمی‌شود. برخی استدلال می‌کنند که جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا با اعلام اظهاراتی مبنی بر اینکه ایالات متحده در چنین سناریویی به کمک تایوان خواهد آمد، موضع پیشین را نقض کرده است.

پلوسی در سفر به تایوان تاکید کرد: ما حامی وضعیت موجود هستیم و نمی‌خواهیم اتفاقی برای تایوان رخ دهد.

وی پیش از دیدار با تسای در صبح روز چهارشنبه، با قانون‌گذاران تایوانی از جمله معاون رییس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. پلوسی تاکید کرد که قصد دارد همکاری‌های بین پارلمانی را تقویت کند و با تایوان برای کمک به اجرای استراتژی هند – اقیانوس آرام دولت بایدن، که به گفته مقامات آمریکایی برای مقابله با چین طراحی شده، همکاری کند.

پلوسی همچنین در دفتر ریاست جمهوری عنوان کرد: اکنون بیش از هر زمان دیگری، همبستگی آمریکا با تایوان اهمیت دارد. امروز جهان با انتخابی میان دموکراسی و استبداد روبروست. عزم آمریکا برای حفظ دموکراسی در تایوان ثابت مانده است.

در نهایت پلوسی بعد از ظهر چهارشنبه به وقت محلی تایوان را به مقصد کره جنوبی ترک کرد.